fredag 4 juni 2010

Högerkristna jämför gaytonåring med terrorist.

Högerkristna vill bojkotta McDonalds. Orsak - i Frankrike har företaget nu TV-reklam där en tonårskille visar sig vara gay. Det har gjort många kristna extremister i USA galna. Alltså mer galna än vanligt.

Filmen är på Youtube här. En kille som får ett telefonsamtal samtidigt som han har klassfotot framför sig. Det blir tydligt att båda två är med på fotot. Hans pappa beställer mat och när han återvänder till bordet låtsas sonen som ingenting. Varvid pappan till sist säger "Synd att ni bara är killar i klassen annars hade det varit möjligt för dig att hitta en tjej där". Sonen svarar inte men tittar leende på sin pappa. Temat för McDonaldsreklamen är "Come as you are".

Den här oskyldiga och ganska roliga reklamen har fått Bill O´Reilly från konservativa mediabolaget Fox News att jämföra tonårskillen med en terrorist. Vad blir det härnäst frågar han, kanske reklam med folk från Al-Qaida. Det avslöjar hur extrema många är inom den kristna högern i USA.

Men det stannar inte där. American Family Association (Afa), en av de främsta högerkristna föreningarna i USA, ska bojkotta McDonalds tydligen efter den franska queerattacken på vanliga hederliga människor i Kansas (att reklamen bara visas i Frankrike är inte det viktigaste för dem) . TV-programmet Young Turks har gjort satir av det här där de avslöjar att några delar av argumentationen från Afa är ungefär följande.
Vi bojkottar inte McDonalds för att de anställer folk som är gay eller tillåter gaymänniskor att äta på restaurangerna. Vi bojkottar dem för att de driver en politisk agenda med sin reklam.
American Family Association är verkligen sjyssta och resonabla. De vill inte bojkotta McDonalds därför att man tillåter homosexuella att vara gäster där. Vilken tolerans. Kanske de även är för att vita och svarta ska få sitta var de vill på bussar och emot att reservera platser för folk med viss hudfärg.

1 kommentar:

  1. Man får väl trösta sig med att American Family Associations regelmässiga uppmaningar till bojkotter av än det ena, än det andra, sällan leder till några märkbara effekter. Problemet med dem är dock att de genom sin högljuda tokpropaganda normaliserar de som är ÄNNU mer hatiska än dem själva. För de finns ju de också, den ökände pastor Phelps exempelvis.

    SvaraRadera