onsdag 5 maj 2010

Svar till m-politikerna om transpolitiken.

HBT-siten Qx har idag publicerat mitt svar till fyra politiker inom Öppna moderater. Efter att siten publicerat min debattartikel med kritik mot Moderaternas transpolitik så lämnade m-politikerna ett svar.
Held: "Skaffa transvänlig politik före valet"

I en debattartikel kritiserade jag Moderaterna för att partiets transpolitik är sämre än de flesta andra riksdagspartiers.
Jag riktade även kritik emot Öppna moderater för att de i princip inte fokuserat något som helst på transpersoner på sin hemsida fram till i vår.
När fyra ledamöter från den senare föreningen besvarar min artikel använder de ord som "bemödat sig" "oseriöst" och "förhastad". Trots att jag i min förra debattartikel gav Moderaterna en del beröm så tyder deras svar på att min kritik träffat dem hårt.

Öppna Moderater menar att det är "oseriöst" att bedöma en förening efter vad de skriver på sin hemsida. I praktiken dömer de då ut sin hemsida som ganska ointressant. Jag gissade att en förening skulle försöka få med det mest väsentliga av sitt budskap där. Jag jämför med en del motsvarande föreningar i andra partier som tydligare redovisar även transpolitiken.

Men givetvis handlar min granskning inte bara om vad som skrivs på en hemsida. Jag har även följt HBT-relaterade motioner till Moderaternas partistämmor 2007 och 2009. Inte vid någon av dem så lämnade folk från Öppna Moderater, eller någon annan för den delen, några motioner om transrättigheter. Det är avslöjande och ett problem givetvis. Återigen kan man jämföra med en del andra partier där HBT-föreningar skrivit motioner om transrättigheter.

Och om det är så att Öppna Moderater mer informellt jobbat mot ansvariga m-politiker så kan man konstatera att de då helt har misslyckats med att få partiet att bli lika transvänligt som Socialdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Hade Christer G Wennerholm och hans kamrater bemödat sig om att vara självkritiska hade de skrivit något om det i sitt svar.

När det gäller lagen om fastställelse av könstillhörighet är det en gåta att Öppna Moderater igen försöker antyda att det inte är möjligt att påbörja processen före 18 års ålder. Det har varit möjligt i många år både när det gäller psykologsamtal och hormonbehandling. Det som Öppna Moderater kräver är redan praxis idag. Jag skulle kunna kalla det för oseriöst av dem att inte ta reda på det men jag lämnar det därhän för att undvika att slentrianmässigt kalla folk för oseriösa.

Det viktiga nu är att Moderaterna skaffar sig en lika transvänlig politik som s, c, fp, v och mp redan har. Förhoppningsvis före riksdagsvalet i september i höst.


Bengt Held
Driver bloggen Helds HBT-nyheter och har gjort rapporter om partiernas HBT-politik sedan 1998.

2 kommentarer:

  1. "Däremot kan vi tycka att frekvensen namnbyten bör hållas tillbaka eftersom det önskade namnet är avsett att bäras under överskådlig tid." Jag är inte riktigt säker på vad de menar det har att göra med transpolitik, om det inte är menat som en förolämpning mot transpersoner.

    Eftersom de tydligen missade domen i regeringsrätten i första artikeln så verkar det ju befogat att kalla dem både oseriösa och ointresserade, undrar hur de ställer sig till att personer under 18 ska få ta vilket namn de vill namn...

    Bra att du bemöter dom iaf, du borde skriva mer på qx.

    SvaraRadera
  2. Nea

    Tack för kommentaren och berömmet.

    Även om jag tycker m-politikernas svar var ganska otrevligt (man kan var oense i sak utan att kalla varann för oseriösa) så ska jag försvara dem här. Så nobel är jag. :-)

    Jag tolkade inte deras kommentar om att man ska begränsa antalet namnbyten som riktat specifikt mot transpersoner, det var nog mer att de vill ha det så fritt som möjligt men att en av få begränsningar ska vara frekvensen av namnbyten. Däremot har du rätt i att det inte i sig har med transrättighetsdebatten att göra.

    Det som jag egentligen är mest förvånad över att de försöker slå in öppna dörrar genom att kräva att transsexuella ska få påbörja behandlingen före 18 års ålder. Alla som hyfsat följt debatten om könstillhörighetslagen borde veta att det idag redan är möjligt få psykologsamtal och hormonbehandling före man är 18 år.

    Jag klandrar inte i sig att Wennerholm och andra m-politiker inte känner till detaljerna, innan jag på allvar började debattera transpolitik för några år sedan visste jag inte heller om praxis när det gäller könstillhörighetslagen, bara hur lagen i sig är.

    Men skriver man en debattartikel kan man förvänta sig att folk tar reda på vad man skriver om. Att man gör enkel research.

    En annan sak jag är kritisk emot är att de fyra m-politikerna nästan låtsas som att Öppna moderater kandiderar i riksdagsvalet i höst. Men det gör de ju inte. De kan ha hur transvänliga åsikter som helst men det är Moderaterna som kandiderar, ett parti som har problem inom det här området. Det är Moderaternas program som väljarna röstar på, inte Öppna moderaters.

    Sedan ska m ha all heder för att man blivit för alla lagreformer för homosexuella och bisexuella, men det är ju inte tröst för transpersoner som har det svårt.

    Bengt

    SvaraRadera