onsdag 5 augusti 2009

Regeringen har publicerat faktablad om HBT-politik.

Jag kollade riksdagspartiernas hemsidor när det var Stockholm Pride för att leta efter något HBT-relaterat. Av någon orsak blev det inte av att jag besökte regeringens hemsida vilken jag annars kollar in ibland.

Men här är i alla fall, något försenat, information om att den borgerliga regeringen 24 juli i år publicerade ett faktablad om vad som är aktuellt inom svensk HBT-politik.

Faktablad:Lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck

Regeringen hade också ett eget tält vid Stockholm Pride, en tradition som den förra socialdemokratiska regeringen startade och som har fortsatt efter att det blev borgerlig seger i riksdagsvalet 2006.

Faktabladet ger en bra summering av vilka HBT-reformer som riksdagen röstat ja till de senaste åren och även de utredningar som håller på och kan leda till nya reformer senare. Men som alltid ska man läsa den här typen av dokument något kritiskt, oavsett vilket eller vilka partier som är med i regeringen. Den fokuserar naturligtvis på sådant som lett till resultat medan man inte berättar vad man kunnat göra men av olika orsaker inte gjort hittills.

Men annars visar dokumentet hur långt vi kommit i Sverige, där riksdagspartierna är ense om en HBT-vänlig politik inom många områden och att det inom de områdena därmed kvittar om det är partier till höger eller vänster inom regeringen. Sedan betyder det inte att partierna är ense om allt. Det redovisade jag senast i min partirapport i juli i år.

Jag skrev förresten tidigare att Anders Borg (m) och Andreas Carlgren (c) gick i Prideparaden i Stockholm. Tydligen var en minister till, integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (fp), med i paraden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar