måndag 3 augusti 2009

Färre sexpartners kan vara ett bra råd mot hiv.

Det jag skriver nu är kontroversiellt inom RFSL och delar av HBT-rörelsen. RFSL har i sina kampanjer mot hiv ensidigt använt budskapet att använda kondom och sällan talat om att begränsa antalet sexpartners. Jag är kritisk emot det. Eller rättare sagt, jag har blivit kritisk emot det de senaste åren.

Har jag som liberal blivit moralist? Nix. Definitivt inte.

Mitt resonemang är helt annat. För mig är det även viktigt att inte hyckla. Jag jobbar envetet för HBT-rättigheter. Men det betyder inte att jag har någon som helst skyldighet att försvara allt inom HBT-rörelsen. Det är min rättighet att framföra kritik.

Men låt oss ta det från början.

Hiv började spridas i slutet av 1970-talet i USA. En av de första grupperna som drabbades var män som har sex med män. En orsak till det var att folk i gruppen i städer som New York och San Fransisco ofta hade många sexpartners, en del hade nästan en ny sexpartner varje dag. Det här betyder givetvis inte att de var representativa för alla eller de flesta män som hade sex med män i USA men det var ganska många som hade massor av sexpartners. Ofta var det en frihetskänsla för dem att flytta till storstäder från homofientlighet där de tidigare bodde.

Heterosexuella var tvunga att bekymra sig för risken att kvinnan blev gravid medan två män kunde ha sex ganska problemfritt på 1970-talet före hiv-smittan. Det var även en del av mansrollen att tillåta sig att ha tillfällig sex, något även många heterosexuella ville men hade svårare att få eftersom färre kvinnor var intresserade av det.

Även i Sverige hade vi en grupp homo- och bisexuella män, främst i storstäderna, som hade massor av sexpartners. Det är alltså ingen slump att hiv först blev ganska vanligt i den gruppen. Att säga det blir hycklande. Det betyder givetvis inte att alla som fick och får hiv har massor av sexpartners, ibland kan du få hiv även i en monogam relation (av någon som haft hiv utan att själv veta om det). Det här gäller givetvis både för homosexuella och heterosexuella. Mitt syfte är definitivt inte att mena att någon "får skylla sig själv" för att ha fått hiv. Det var en hemsk sjukdom på 1980-talet och ingen "förtjänade" att få den och det är ännu idag en ofta besvärlig sjukdom att hantera även om den inte är dödlig idag.

Hur kan du då minska riskerna för att få hiv. Många myndigheter försökte på 1980-talet få RFSL att rekommendera homo- och bisexuella att bara ha sex i monogama relationer. RFSL vägrade och menade att det måste varje individ själva avgöra. Precis som bland heterosexuella. Och det håller jag ännu med om. Jag skulle aldrig ge folk råd att bara ha sex i monogama långvariga relationer, det är faktiskt deras ensak om de har tillfälliga relationer eller ej.

Men hur kan man minska riskerna att få hiv?

1. Använd kondom vid samlag. Undvik sperma i munnen. Det är säkrare-sex-tips.
2. Göra sådant med liten eller ingen risk för hiv, det kan vara ömsesidig onani, att spruta på någon istället för i någon etc.
3. Begränsa antalet sexpartners.

RFSL och många inom HBT-rörelsen har rekommenderat 1 och ibland 2. Men sällan 3.

Trots att det inte är riskfritt med samlag eftersom den kan spricka eller glida av. Det är inte riskfritt med oralsex eftersom du kan få försats i munnen. Då blir det avgörande hur många partners du har. För varje ny partners ökar risken. Det kan tyckas givet men ibland så försvinner det i säkrare-sex debatten.

Jag är inte moralist. För mig får folk ha sex med hur många de vill så länge det är vuxna människor som gör det frivilligt. Däremot vet jag att sex riskerar att bli ett missbruk för en del människor. Många av de, i USA, Sverige och andra länder, som började besöka sexklubbar för homo- och bisexuella män på 1970-talet och 1980-talet mådde bra och gillade det. Men andra mådde dåligt, var diskriminerade, och kanske "flydde" till nya sexupplevelser. En ung bög som inte blivit respekterad tidigare kunde på bastuklubbarna i New York få många inviter från andra män vilket givetvis höjde självförtroendet. "Jag duger".

Återigen säger jag inte att det här gäller för alla. Men det har varit närmast tabu att ha debatt om det här i RFSL där det ensidigt varit en sexliberal ideologi, något som jag själv sympatiserat med och egentligen gör ännu.

Men ibland kan det vara vettigt att problematisera, en del av de som besöker videoklubbar (för tillfällig sex) i Stockholm varje helg kanske ska försöka begränsa sina sexkontakter. Även om de bara har oralsex eller analsex med kondom så betyder ju varje ny kontakt en ökad risk. Om de bara sysslar med att onanera där så gäller givetvis inte det här rådet för det är riskfritt.

Men jag hoppas ni kunnat konstatera min poäng. Jag vet mycket väl att den här bloggposten kan användas av homofientliga konservativa bloggare emot RFSL och HBT-rörelsen. Men HBT-rörelsen i Sverige är idag så stark så vi ska den kunna hantera om det skulle vara så olyckligt att vissa konservativa försöker utnyttja debatten.

Jag är ännu sexliberal. Ha sex med folk om du vill det, det är en av våra mest centrala och viktigaste drifter. Men om du gör sexuella saker som kan orsaka hiv, kan det vara vettigt att begränsa antalet partners när du gör de sakerna. För din hälsas skull.

Och om du besöker sexklubbar varje helg för att hitta flera samma kväll som du ska ha sex med, kanske du ska resonera med dig själv om du gör det för att du gillar det, eller det är något annat du flyr ifrån, ungefär som alkohol, TV-spel eller vad som helst kan fungera som flyktbeteende.

Kontroversiellt att skriva det? Oväntat att någon bögbloggare har ett sådan budskap? Ja, då kanske det var ännu viktigare att jag skrev det här äntligen.

Till sist är det du som avgör vad du menar är bäst för dig. Sedan kvittar det om du är homo eller hetero, man eller kvinna.

Var rädd om dig.

Uppdatering 1

Claes Nyberg
, ordförande för Stockholm Pride, kommenterar årets festival i Dagens Nyheter. Kanske någon borde arrangera ett seminarium nästa sommar om färre sexpartners för vissa som en metod för att bekämpas hiv. Hittills har den här debatter varit närmast tabu från RFSL och övriga ansvariga för olika seminarier på festivalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar