lördag 1 augusti 2009

Fotbollsklubbar nyhet i årets Prideparad. Jag ska maila MFF.

Så var det dags för årets Prideparad i eftermiddags. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara med vid Stockholm Pride i år men jag hoppas ni som varit där haft kul.

Det är en härlig känsla att gå med i sådan demonstration, jag brukar vara med varje år i Regnbågsparaden i Malmö. Dessutom har jag deltagit vid Prideparaden i Stockholm vid några tillfällen.

Nytt för i år är att tre fotbollsklubbar var med, Hammarby, Djurgården och AIK. Det är bra men man skulle också kunna säga att det var på tiden. För idrottsrörelsen har verkligen visat sig vara en av de samhällssektorer som är konservativa och heteronormativa. T.o.m. Svenska kyrkan har i flera år varit betydligt mer HBT-vänlig än de flesta sportklubbar.

Jag ska faktiskt kontakta MFF om de är intresserade vara med vid Regnbågsparaden i höst. Idealet vore om de skickar dit hela laget i full mundering.

En annan ny grupp var Arabiskt initiatv, det är verkligen kul att det startats en sådan förening eftersom många HBT-människor med arabiskt ursprung blir dubbelt marginaliserade i samhället och ofta haft svårt att höras i debatten hitills.

Några kända politiker som var med i årets Prideparad i Stockholm var Mona Sahlin (s), Lars Ohly (v), Andreas Carlgren (c) och Anders Borg (m).

Polisen beräknar att ca 35 000 människor var med i själva paraden medan ca 350 000 tittade på.

Media om Stockholm Pride och HBT.

Dagens Nyheter
Fotboll, Dykes on bikes och glitter
"Bakom regnbågen är allt inte en fest"

Svenska Dagbladet
Parad med många ansikten
"När kliver företagen ut ur garderoben?"

Sydsvenska Dagbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar