söndag 20 mars 2011

Imam försöker sprida lögner om mord på homosexuella?

För några veckor sedan berättade jag r på bloggen om att två imamer i Malmö vägrat fördöma att deras samfundskolleger i Irak uppmanat till mord och tortyr mot homosexuella och bisexuella där.

Nu har en anonym människa lämnat en kommentar att tidningen förvrängt vad de två imamerna framfört till tidningen. En av imamerna ska ha låtsats som att det är en lögn att deras samfundskolleger i Irak skulle rekommenderat mord och tortyr mot homosexuella och bisexuella. Det är dock imamen själv som ljuger vilket jag ska kommentera senare i den här bloggposten.

Men låt oss börja med Skånska Dagbladets artikel från 20 februari i år.
Al-Muntadars religiöse ledare spred en fatwa med innebörden att homosexuella bör dödas. Organisationens företrädare i Malmö vill inte ta avstånd från den....

"Förbjudet. Straffas, i själva verket dödas. De människor som är inblandade bör dödas på det värsta, allra smärtsammaste sättet att dö på.". Det var 2006 som en fatwa från storayatolla Ali al-Sistani fick uppmärksamhet inom den globala gayrörelsen. Den shiamuslimske andlige ledaren, med säte i staden Najaf i Irak, besvarade då en fråga om homosexualitet på sin hemsida. Frågan var: Vad är straffet för sodomi och lesbianism?

I Sverige berättade tidningen QX och organisationen RFSL (riksförbundet för sexuellt likaberättigade) om förföljelser och mord på homosexuella som följde i fatwans spår. Senare togs fatwan bort från hemsidan.

Al-Muntadar-moskén i Malmö är en del av just ayatolla Ali al-Sistanis organisation. Moskén ägs av den europeiska grenen av rörelsen, vilket också bekräftas av församlingen.

Företrädare för församlingen hävdar att de inte känner till den aktuella fatwan. Detta, säger de, gör det svårt att förhålla sig till fatwan eller att ta avstånd från den....

Varken Yaser Mashkour eller Ali Laibi vill ta avstånd från fatwans innebörd.
– Först och främst vill vi inte ge någon ursäkt för någonting. Alla fatwor tillkommer vid en tidpunkt, i ett läge och i en miljö. Om doktorn har gett alvedon betyder inte det att den botar huvudvärk på alla platser och i alla tider, säger Yaser Mashkour.
– Vem är jag att säga att ayatolla Ali al-Sistani har gjort fel? Fatwan har aldrig varit avsedd för shiiter eller homosexuella i Sverige, säger Ali Laibi. Men om en andlig ledare uppmanar till mord på homosexuella, då faller det ju tillbaka på hans anhängare. Bör ni inte ta ställning mot den?
– Det gäller inte oss och det gäller inte i Sverige. Det är vår inställning, säger Yaser Mashkour....
Innehållet i den nya anonyma kommentaren (som i original är med vid min bloggpost om att de två imamerna vägrar fördöma mord och tortyr mot homosexuella och bisexuella i Irak)
Hej på er!
Intressant att komme in i denna bloggen.
Jag har läst artikeln och kommentarer här ovan och eftersom jag har haft kontakt med Yaser Mashkour och känner honom mer eller mindre försökte jag ta kontakt med honom för att kolla vad igentligen det handlar om. Eftersom det verkar väjligt ensidigt.
Så sent som idag fick jag av tillfällighet se honom och berättade hela historien. Han erkände att han träffade journalisten från Skånskan men blev väldigt förvånad efter varför hans och Alis ord blev avhuggna och förvridna på detta sättet. Han ville komma i kontakt med någon ansvarig på homosexuella föreningen för att klargöra dessa oklarheter.
Kort berättade han om att han och Ali Laibi träffade journalisten för att svara på han frågor om fatwarådet som bildades i Sverige och det hade inget med Sistanis påstodda fatwa att göra. De vägrade kommentera eller ge någon åsikt för en påstod fatwa och varje andra påstoende innan de kontaktar vederbörande för att konstatera dess äkthet eftersom det kan innebära erkännande av fatwans äkthet. De reste till Irak och Najaf där Sistani befinner sig och fick klart besked att Sistani har aldrig utfärdat sådant fatwa. Det konstaterades också att det brotala morden på homosexuella i Irak har fördöms och olagligförklarats. Yaser konstaterade att det inte finns någon hemsida som tillhör Ali Sistani själv och alla hemsidor drivs av hans anhängare.
Yaser påpekade också att han aldrig haft problem med homosexuella och har goda relationer med flera homosexuella och han förspråkar rättigheter åt alla människor. Han påpekade också att Ali Laibi har inte sagt att homosexualiteten förlöjligar religionen och det är rena påhitt av journalisten. Gällande fatwans plats och tid sade han att han menade fatwan i allmänhet och inte denna fatwa som han redan var skeptisk till. Han slutligen påpekade att han och Ali kommer att ta kontakt med Skånskan för att få förklaring till varför journalisten misstolkade deras åsikter.
Jag konstaterar följande saker.

1. Kommentaren framförs anonymt. Även om den för den skull inte ska avfärdas försämras trovärdigheten något.

2. Att imamen Yaser Mashkour inte blivit kontaktad främst för att diskutera situationen i Irak har egentligen ingen betydelse i sak. Han är ansvarig för vad han framför. Mashkour kallar artikeln för att "förvränga" vad han sagt men det intressanta är ju att det han framfört till sin bekant (som skrivit den anonyma kommentaren) tycks vara ungefär detsamma som Skånskan berättar i artikeln. D.v.s. att han inte kände till fatwan i Irak men inte heller ville fördöma den när han fick info om den. Det är vidrigt hur än Yaser Mashkour försöker backa nu. Han hade enkelt kunnat framfört följande. "Jag vet inte om det är sant att Ali al-Sistani lämnat en sådan fatwa. Men om någon från vårt samfund gjort det tycker jag att det är förfärligt"

3. Mashkour har blivit lurad eller ljuger sig själv blå i ansiktet när han framför att det inte lämnats någon rekommendation från Ali al-Sistani (om det är Sistani själv eller hans samfund har ingen betydelse) om att uppmana till mord och tortyr mot homosexuella och bisexuella.

Från en artikel på den brittiska HBT-siten Pinknews.
Iraqi gays are claiming success following the decision of Grand Ayatollah Ali al-Sistani to remove from his website a fatwa calling for the killing of homosexuals in the “worst, most severe way possible”.

The removal on 10 May 2006 follows protests to Mr Sistani by the London office of the Iraqi gay rights organisation, Iraqi LGBT (lesbian, gay, bisexual and transgender), which represents a clandestine network of lesbian and gay activists inside Iraq’s major cities, including Baghdad, Najaf, Karbala, Hilla, Duhok and Basra.

Following two weeks of negotiations with Iraqi LGBT – UK, Mr Sistani’s office agreed to remove the fatwa calling for the murder of gay men, but refused to remove the fatwa urging punishment for lesbianism.

Initially, the office had demanded that Iraqi LGBT-UK delete their criticisms of Mr Sistani from their website and apologise to the Grand Ayatollah for questioning his religious authority.

Iraqi LGBT-UK refused. It issued a counter-demand that Mr Sistani remove his ‘death to gays’ fatwa from his website. After two weeks negotiations, Mr Sistani’s representatives in London and Najaf agreed to drop the homophobic fatwa from his website, except for the section calling for the punishment of lesbianism.

“We welcome the decision to remove the most murderously homophobic part of Sistanti’s fatwa from his website,” said gay Iraqi refugee, Ali Hili, who heads the organisation Iraqi LGBT – UK (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender). Mr Ali is also Middle East Affairs spokesperson for the British LGBT rights movement, OutRage!, which works closely with Iraqi LGBT – UK.

“This decision does not go far enough. The fatwa has been removed from Sistani’s website only. It has not been revoked. We want the entire fatwa withdrawn, including the hateful denunciation calling for the punishment of lesbians.

“Iraqi LGBT-UK urges Sistani to apologise and revoke his fatwa calling for the murder of homosexuals, and to issue a new fatwa condemning all vigilante violence, including vigilante attacks on gay and lesbian people.

“We believe that Sistani’s fatwa has encouraged and sanctioned the current wave of execution-style assassinations of lesbians and gay men. He owes gay Iraqis an apology. He owes all Iraqis an apology for setting straight Iraqis against gay Iraqis.

“Endorsing the murder of other human beings is unIslamic. Our Muslim faith is one of love, compassion, tolerance and mercy. Hatred and prejudice have no legitimate place in our religion.

“Sistani’s encouragement of homophobic violence provokes negative views towards the Islamic faith and towards Muslim people.

“Iraqi LGBT-UK holds Sistani personally responsible for the murder of lesbian, gay, bisexual and transgender Iraqis. He gives the killers theological sanction and encouragement,” said Mr Hili.

Outrage’s Peter Tatchell said: “We salute our gay Iraqi friends and allies. They have secured a very significant victory.

“It is thanks to their tenacious efforts that Sistani has removed his murderous fatwa from public display on his website.”

The fatwa initially appeared on the Arabic version of his website.

Det är enkelt att konstatera att det har utfärdats en fatwa. Markoush tror att han kan snacka bort det genom att argumentera för att Sistani inte har någon egen site, bara samfundet. Det är givetvis absurt. Inte heller har samfundet fördömt våldet, tortyren och morden mot homosexuella och bisexuella i Irak. Tvärtom har de haft kvar på sin egen site att lesbiska kvinnor bör straffas.

4. Om nu Yaser Mashkour är homovänlig (vilket jag definitivt betvivlar), har då Mashkour engagerat sig för att samfundet ska börja välsigna och viga samkönade par? Hittills är alla muslimska samfund i alla länder homofientliga, de vägrar erkänna samkönade relationer inom samfundet.

Förra året berättade jag att ansvariga för Sveriges unga muslimer ljög när det avslöjats att föreningen bjudit in en imam till en ungdomskonferens, trots att vederbörande argumenterat för dödsstraff för homorelationer. Något som jag kommenterade här.

Dagens Nyheter har idag en ledarartikel om hatbrott och antisemitism i Malmö. Som jag tidigare berättat är det en betydande risk att i staden bli trakasserad för någon jude som bär kännetecken för sin religion. De judar jag talat med menar att förr var det oftast nazister som var ansvariga för sådant, idag är det ofta unga radikala muslimer. Och att antisemitismen blivit betydligt värre de senaste 10 åren. Givetvis är annars de allra flesta muslimer emot trakasserier mot judar eller några andra för den delen.

Muslimer själva är ofta utsatta för trakasserier och hatbrott. Men två fel gör inte ett rätt. Alla hatbrott ska bekämpas. Och all intolerans, HBT-fientlighet, rasism, antisemitism, islamofobi etc. motverkas. Kräver man att kristna samfund ska respektera samkönade relationer ska givetvis samma krav riktas mot muslimska, judiska och andra samfund.

Flera tidningar avslöjar idag Sifos nya siffror för svenska folkets partisympatier. Skulle resultatet bli verklighet hade situationen i riksdagen blivit som idag, att varken Alliansen eller s+mp+v fått egen majoritet. De två HBT-negativa partierna Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna får tillsammans 10,7 % mot 11.3 % i senaste riksdagsvalet.


Uppdatering 1.

Många människor i Benghazi i Libyen har nu ångest och är i förtvivlan. Även folk i Sverige med ursprung från Libyen och som är oroliga för sina anhöriga som är kvar där. Det är tyvärr inte så mycket vi vanliga människor kan göra. Det jag kan göra är att lämna ett citat som Jonas Gardell hade med i sin bok Om Jesus. Jag identifierar mig inte själv med någon religion. De flesta i Benghazi är muslimer. Men citatet är användbart även för folk i en stad i norra Afrika.
Vilddjuret rasar för han vet att dess tid är kort.

6 kommentarer:

  1. Hej Bengt,
    din rakryggade konsekventa hållning i fråga om människor är respektingivande & ger en unik trovärdighet.
    Tack för din patos & arbete.
    Andre' Sinclair

    SvaraRadera
  2. Hej André.

    Tack. Jag vet sedan att inte alla gillar att jag tar upp det här, både inom och utom HBT-rörelsen är det folk som annars stödjer min blogg som inte tycker man ska debattera sådant här "för vi ska inte gynna sd". Jag menar tvärtom att om det är något som gynnar sd är det att ge dem monopol på den viktiga debatten om att motarbeta muslimsk homofientlighet (den kristna homofientligheten är sd som bekant inte intresserade av men det är en annan sak).

    Men jag tycker också att fler HBT-bloggare borde ta den här debatten tydligare.

    Jag använde sökfunktionen idag på Tor Billgrens Antigayretorik efter att det varit mycket debatt det senaste året om Sveriges unga muslimer, imamer i Malmö etc. Ordet "islam" gav några träffar de senaste två åren men de flesta handlade om att kritisera Världen idag för att vara islamofob (något jag håller med om att tidningen är). Bara två (2) gånger de senaste två åren hade Tor Billgren riktat kritik mot homofientliga muslimer i Sverige (med reservation att han kan gjort det utan använda ordet islam men det är nog mindre sannolikt).

    Till Tors försvar ska sägas att han inte är någon kulturrelativist och i sak delar min attityd till de muslimska samfunden. Han har också vissa perioder varit frånvarande från sitt bloggande.

    Och Tor skriver något. Många HBT-bloggare bemöter det här problemet med tystnad. Det är positivt att Tor Bilgren bemöter Världen idag men i många städer i Sverige år 2011 är homofientliga imamer ett betydligt större problem än en högerkristen tidning som få läser.

    Men tystnaden och fixeringen på kristna homofober avslöjar något. Att det ännu är en rädsla i Sverige att tydligt och konsekvent skriva om problemet med muslimsk homofientlighet. Visst, du förlorar en del bloggbesökare men målet med att driva en blogg bör väl inte bara handla om bloggstatistik (även om den också är intressant) utan att stå för något även när det är kontroversiellt bland HBT-människor.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Ska förtydliga att jag inte menar att orsaken till att Tor nästan aldrig skriver om homofientliga imamer och Sveriges unga muslimer skulle vara rädsla för att förlora bloggbesökare. Men generellt är mitt tips att vissa är konflikträdda i de här frågorna. Så länge du kritiserar konservativt kristna får du beröm från höger till vänster inom HBT-rörelsen. Det får du garanterat inte när du kritisera konservativa muslimer.

    Bengt

    SvaraRadera
  4. Det du gör är hedervärt OCH självklart.

    SvaraRadera
  5. jag förstår inte riktigt vad du menar med att man Så länge kritiserar konservativt kristna får man beröm från höger till vänster inom HBT-rörelsen. Det får man garanterat inte när man kritisera konservativa muslimer. kan du förklara den tack

    SvaraRadera
  6. Anonym

    Det jag menar är att när folk kritiserar konservativt kristna för homofobi tolkas det som radikala och humanistiska värderingar av nästan alla i HBT-rörelsen. Men när samma sak sker mot konservativa muslimer börjar en del, främst till vänster, inom HBT-rörelsen patetiskt hojta om rasism. Men det verkligt rasistiska är att inte förvänta sig att muslimer ska vara lika HBT-vänliga som kristna, att inte ställa samma krav på båda grupperna.

    Bengt

    SvaraRadera