torsdag 17 mars 2011

Luciano Astudillo (s) försvarar homohatande s-politiker.

För några dagar sedan berättade jag här på bloggen att jag skickat ett mail till Socialdemokraterna i Malmö.

Från mailet.
"TV4 Nyheterna Malmö hade lördagen 12 mars en intervju med den socialdemokratiske nämndemannen Ayoub Chibli som avslöjar sin homofientlighet. Han framför bl.a. att "homosexualitet inte är tillåtet enligt Koranen" och har i både en bok och en tidningsartikel kallat homosexualitet för "onda begär". Det är givetvis groteskt att Socialdemokraterna som HBT-vänligt parti nominerat en sådan människa. Man hade säkert inte gjort det om det varit någon kristen med samma homofoba attityder. Det här visar återigen att många till vänster bedömer folk annorlunda om de är muslimer jämfört med andra. Något som är oacceptabelt."
Hittills är det en socialdemokratisk politiker som svarat. Luciano Astudillo som tidigare försökte blir ordförande i Ssu men förlorade. Han har sedan varit riksdagsledamot och varit ansvarig för bl.a. företagspolitiken inom Socialdemokraterna för några år sedan. I valet 2010 försvann han dock som riksdagsledamot. Han är idag dock åter ledamot som tillfällig ersättare för en av sina kolleger som är ledig.

Luciano Astudillo har idag mailat följande.
Jag föreslår att du söker upp Ayoub och pratar med honom. Att fortsätta sprida dynga utan att veta vad han står för är inte schysst.

/L
Sänt från mobiltelefon genom riksdagens mobila e-posttjänst
Ett absurt och patetiskt svar givetvis. Som om inte Ayoubis homofientlighet vore väldkänd efter att han själv spridit den. Jag har idag svarat Astudillo och mailat följande.
Hej Luciano!

Som om det inte blir tydligt vad Ayoub står för. Han har ju själv avslöjat det i både TV och tidningsartiklar. Det låtsas du inte om. Han har inte hållt inne med vad han tycker.Tvärtom. Det blir också tydligt i mitt nyhetsbrev där jag lämnar länkar både till TV-intervjun och en nyhetsartikel i Sds. Att du sprider sådan dynga, ja skit, att han inte skulle framfört sin homofobi drabbar dig själv.

Att du kallar det att sprida dynga att kritisera Ayoub blir närmast patetiskt, du ska tydligen försvara en homofob muslim som är partikamrat till dig oavsett hur groteska attityder vederbörande än framför. Härmed försvinner all din trovärdighet i debatten mot rasism och främlingsfientlighet. Din inkonsekvens är absurd.

Själv kallade du i en debatt för flera år (2002) sedan sd-politiker för "kriminella". Hade du ringt upp varenda en av dem då och kollat om de verkligen var kriminella? Du spred då lögner. Sd är ett främlingsfientligt parti men alla dess politiker är verkligen inte kriminella, tvärtom är det en minoritet som i andra partier och så var det även 2002.

Och ringer du idag upp varje sd-politiker som i media citeras ha framfört något homofientligt innan du kommenterar det? Förmodligen inte. Återigen du är absurt inkonsekvent.

När du var engagerad i kommunalpolitiken Luciano gjorde du inte ett dugg för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Tvärtom så argumenterade du emot att RFSL skulle få samma stöd som invandrarföreningar. Trots att föreningar för HBT-personer ofta är ännu viktigare än för invandrare. De senare kan få stöd oftast av sin familj medan de flesta HBT-personer inte kan vara säkra på det.

Är du representativ för Socialdemokraterna i Malmö när det gäller din kommentar? Det vore intressant att få reda på så jag kan publicera det i mitt nästa nyhetsbrev.

Du borde skämmas ögonen ur dig Luciano för att du försvarar någon partikamrat som kallar homosexualitet "onda begär" och argumenterar för sin homofientliga attityd i TV.

Socialdemokraterna har de senaste åren ofta attackerat en del i m och kd för att vara konservativa. Jag noterar att ni är många sossar som inte är bättre själva.

Bengt


Uppdatering 1.

Jag ska förtydliga att jag vanligtvis inte publicerar innehållet i mail. Men min policy är att ta mig den friheten när det gäller riksdagsledamöter som gör det via sin riksdagsmailadress. De ska aldrig på den skriva något som de inte kan stå för offentligt. Där kan man ställa andra krav än på "vanliga medborgare".

Kanske någon tycker det är orättvist att jämföra s-politikern Ayoub Chibli med sd-politiker som jag gör i mitt senaste mail. Egentligen håller jag med. Det är orättvist. Mot sd-politikerna. För få av partiets kyrkopolitiker har sagt så fruktansvärda saker om homosexuella som att det är "onda begär". En av få som gjort motsvarande kommentarer är Björn Söder, gruppledare för partiet i riksdagen.

Jag argumenterar konsekvent mot intolerans oavsett om det är främlingsfientliga och islamofoba sd, homohatande s-politiker i Malmö eller Lennart Sacrédeus (kd) som är ansvariga för det. Eller för den delen m-politiker i Vellinge som inte är rasister men där deras egoism blandas med en mindre dos främlingsfientlighet och förakt mot fattiga.


Uppdatering 2.

För några dagar sedan berättade jag att prästerna Johanna Andersson och Annika Borg skrivit en debattartikel som blivit publicerad i Svenska Dagbladet. De kritiserade att Sofia församling i Svenska kyrkan anställt en imam för att jobba emot "fördomar emot islam" bland ungdomar på Fryshuset. Argumenten var främst två. Dels att det är principiellt problematiskt att ett samfund anställer en människa från någon annan religion. Det har av vissa försökt tolkas som islamofobi vilket givetvis är patetiskt.

Mahmoud Albebe, generalsekreterare i Sveriges muslimers riksförbund, kommenterar i Dagen.
Men kyrkan har sina präster och moskén har sina imamer, någonstans måste det finnas en gräns. Det måste finnas andra sätt att bedriva dialog utan att behöva anställa en imam.

Pudelns kärna är just det, menar Mahmoud Aldebe, att arbetsgivaren är Svenska kyrkan. Vore det samma arbetsuppgifter inom Fryshuset, men med dem som arbetsgivare i stället, skulle kritiken dö ut.

- Man ska hålla sig till sina egna. En moderat skulle väl aldrig tillåta att en socialdemokrat jobbade för dem? Hur ska man kunna vara neutral?...

Tror du att motsatsen skulle vara möjlig, att en moské anställer en präst?

- Jag tror det skulle skapa debatt, precis som nu, kanske ännu hätskare. Ordet imam är subjektivt med moské och det måste finnas någon gräns till kyrkorna. Den naturliga arbetsplatsen för en imam är en moské och för en präst är det en kyrka. Man kan ha en dialog, men man bör alltid ha sin egen religions värderingar bakom sig.
Albebe är homofientlig och ska ha skarp kritik för det. Men jag håller med honom i hans resonemang i artikeln om präster och imamer. Och skulle aldrig få för mig att kalla honom kristofob.

Det andra argumentet från Johanna Andersson och Annika Borg är att Sofia församling inte bör anställa någon imam som inte följer Svenska kyrkans människosyn om allas lika värde oavsett kön, sexuell läggning och könsidentitet. För Svenska kyrkan betyder det att man tydligt sagt ja till präster av båda könen och även förrättar vigslar av samkönade par. Alla muslimska samfund i alla länder är homofientliga. Ingen imam i Sverige har lämnat någon homovänlig kommentar.

Bo Larsson, stiftsprost i Stockholms stift, har idag ett svar i Svenska Dagbladet där han kritiserar de två prästerna.
Deras artikel publicerades på SvD.se 13/3 och när detta skrivs har över 1100 kommentarer publicerats, många av dem islamfientliga.
Redan här börjar "guilt by association-resonemanget". Trots att de två prästerna givetvis inte har något ansvar för vad islamofoba kommentarer sysslar med.

Jag är själv emot att tvinga religiösa samfund att viga samkönade par och kritisk emot att bl.a. RFSL och Vänsterpartiet är för det tvånget. Om jag framfört den kritiken i en debattartikel i SvD hade nog en del av kommentarerna till artikeln varit homofoba. Men det hade inte gjort min kritik och framförande i sakdebatten homofob i någon som helst mening. Det hade ju varit en absurd tolkning. Och även om en del kommentarer varit homofoba hade jag inte ångrat artikeln för den skull. Debatten med homofober tar jag i många andra sammanhang.
Om kyrkans brottning med sitt historiska arv alltid bara utmynnat i att allt var bättre förr, så skulle vi fortfarande leva med slaveri, barnaga, dödsstraff och förföljelse av oliktänkande. Alla sådana föreställningar har mist sin makt i vår kyrka därför att den kristna trostolkningsgemenskapen underkänt dem utifrån sin samtida tolkning av Jesu sätt att leva och möta människor. Svenska kyrkans identitet blir hela tiden till på nytt och på nytt i mötet mellan tron på en levande och närvarande Kristus och en lyssnande, lyhörd och dialogisk öppenhet för nya utmaningar.
Som om Johansson och Borg framfört att man ska behålla något för att det varit så. Tvärtom argumenterar de i sak och försvarar den historiskt nya policy SvK har när det gäller jämställdhet och HBT-rättigheter. Men om det säger stiftsprosten Bo Larsson inte något. Han vill inte bemöta deras kritik när det gäller människosynen och allas lika värde. Det är avslöjande.

12 kommentarer:

  1. Nathaniel Lindén17 mars 2011 15:02

    Hehe!

    Ditt svar till Astudillo är klockrent! Han ville helt enkelt sända ett svar på ditt första mail, men saknade argument och fastnade med byxorna nere.

    SvaraRadera
  2. Otroligt att en så känd politiker som Luciano Astudillo inte kan komma med ett bättre och vettigare svar. Argumentationen är ju på en 10 årings nivå.

    SvaraRadera
  3. Nathaniel och Hato.

    Tack för stödet. Ja, det är fruktansvärt omoget. Det påminner nästan om en moderat politiker som i ett valstugereportage 2002 (av Janne Josefsson m.fl) blev konfronterad med att han skulle framfört främlingsfientliga kommentarer och nekade. När TV-teamet visade att de smyginspelat honom när han sagt kommentarerna svarade m-politikern.

    "Det där kan inte vara jag, det måste vara någon annan".

    :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  4. Det är tragiskt uppenbart att islamiseringen av det svenska samhället redan börjat flytta gränserna för vad som är accepterat och inte inom politiska kretsar. Jag är sedan en tid tillbaka genuint orolig för mina tjejkompisar och mina homosexuella vänner. Vad för slags framtid väntar dom i Sverige? Blev det inte längre period av frihet och rättigheter? /Din Kamp du pabörjat är livsviktig för hela Sverige. Fortsätt sa kommer att ha din blogg som favorit i fortsättningen/Urban

    SvaraRadera
  5. Urban

    Tack för stödet.

    Jag vänder mig dock emot att kalla det "islamisering" av det svenska samhället. Våra lagar är inte påverakde av islam. Tvärtom så har lagarna gått åt andra hållet sedan Sverige började få en muslimsk invandring av betydelse på 1980-talet, när det gäller områden som jämställdhet och HBT-rättigheter. Och svenska partier har dessbättre sagt nej till särlagar för religiösa grupper.

    Generellt i Sverige är inte heller muslimer ett hot mot kvinnor och HBT-personer. Jag bor i Malmö, en av de städer där flest människor är från muslimska länder. Sverigedemokraterna talar ofta om svenskfientlighet. Och problemet existerar och ska inte döljas. Men inte i den utsträckning som sd låtsas om.

    Jag möter varje dag många med ursprung i muslimska länder, i affärer, på shoppingcenter, på stan. Och jag blir nästan alltid mött med respekt. Sedan jag flyttade till Malmö 1993 är det bara vid några få situationer folk som är från muslimska länder betett sig otrevligt. Men jag sa till dem på skarpen.

    När folk från muslimska länder varit otrevliga och det är alltså mycket sällan, har det varit unga människor 10-20 år. Nu beskriver jag situationen som boende i Malmö city.

    De som främst drabbas av islamism är folk i en del förorter. Kanske främst HBT-personer som själva är från muslimska familjer men även andra som bor i området, bl.a. judar och HBT-personer generellt och kvinnor som inte bär slöja.

    Att bagatellisera eller tiga om muslimsk homofientlighet som många till vänster, och en del liberaler, ägnar sig åt är fegt och förtjänar kritik. Om vi inte tar debatten nu lär problemet bli ännu värre. Det är ungefär som med högerextremism, är det någon som tror man löser det problemet med att Socialdemokraterna ska nominera högerextremister som nämndemän eller att s-politiker ska okritiskt ha "dialog" med rasistföreningar? Räck upp en hand ni som tror det.

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Jag ska dock också förtydliga att jag har vänner och bekanta som de senaste åren blivit trakasserade. HBT-personer om de hållt varann i hand, transpersoner för att de klätt sig annarolunda och tjejer som lämnat dansställen och blivit kallade "horor" för att de är ute på natten ensamma. Nästan alltid har det då varit ungdomar med typ arabiskt ursprung. Men generellt är Malmö en trygg stad för HBT-personer. Min kamp mot islamismen och homofientliga samfund handlar om att det ska förbli så.

    För judar är situationen dock redan värre i Malmö. Bär du någon judisk symbol riskerar du ofta att bli trakasserad av muslimska ungdomar. De judar jag talat med säger att förr var högerextremister det främsta problemet, nu är det islamistiska ungdomar. Givetvis är annars de flesta muslimer emot att trakassera judar.

    Tyvärr är det många, återigen oftast vänstermänniskor som visserligen kritiserar att muslimska ungdomar trakasserar judar men de reagerar inte i närheten lika startk som om det vore etniska svenska rasister som gjort samma sak mot judarna. "Men man måste förstå att kanske många är arga för vad som händer i Israel." blir ofta antydningarna. Som om någon jude i Malmö skulle ha något som helst ansvar för vad Israel gör. Det är lika befängt som om tibetaner i Malmö skulle trakassera kineser eller kurder trakassera kurder av samma orsak. Eller balter trakassera ryssar här i Malmö på 1980-talet.

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Hej Bengt!

    Bra jobbat. Socialdemokraterna(i synnerhet i Malmö) verkar utvecklas till något ofattbart monstruöst. Till något som ingen trodde var möjligt, allt för att röstfiska i grumliga vatten.

    Kan du inte gå till någon dagstidning eller tv-redaktion och söka få publicitet för dessa häpnadsväckande svar från en socialistisk riksdagsman?

    Hela denna historia borde uppmärksammas!

    Här har du mångas stöd!

    Bästa hälsningar

    Kurre

    SvaraRadera
  8. Kurre

    Tack.

    Först vill förtydliga att jag har mött många s-politiker som jag har respekt för även om jag ibland inte håller med dem. I det partiet är det bra och dåliga politiker som i andra partier.

    Men det som jag tycker är bekymmersamt är att Socialdemokraterna inte tar sitt ansvar för att motverka muslimsk homofientlighet. Tidigare struntade de även i muslimsk antisemitism men debatten de senaste åren har tvingat kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s) och andra att börja göra något.

    I de delar av Malmö där det bor flest muslimer får Socialdemokraterna ofta 80-90 % av rösterna. De flesta av övriga röstar på Miljöpartiet eller Vänsterpartiet. Därför har s ett extra ansvar att motverka muslimsk homofobi. Och antisemitism för den delen.

    Själv är mitt tips att Ilmar Reepalu (s) gjort sina anti-Israel-kommentarer väl medveten om att det är en metod att försöka behålla muslimer som s-sympatisörer även om de inte är nöjda med situationen i kommunen. Av samma orsak är det många s-politiker som tiger om homofientlighet bland muslimer.

    Notera att det inte är fel att en svensk politiker kritiserar Israel. Men det saknas nog motstycke att en svensk KOMMUNALpolitiker så ofta kritiserat Israel som Reepalu gjort (medan han nästan aldrig offentligt kritiserar andra länder som är betydligt värre som bl.a. Iran och Saudiarabien).

    Jag vet att det är många s-politiker som är för att konsekvent värna mänskliga rättigheter även i Malmö så det vore fel att bunta ihop allihop med Reepalu men styrelsen i partiets avdelning i staden har ett viktigt ansvar.

    Vissa värderingar står man för även om man skulle förlora en del röster i en del av kommunen. Av samma orsak har jag kritiserat Moderaternas flirt med främlingsfientlighet i Vellinge.

    Mitt officiella mail till styrelsen för Socialdemokraterna i Malmö skickade jag med en mailkopia till ledar- och nyhetsredaktionerna frö Malmötidningarna och den antirasistiska tidningen Expo (som för övrigt skrev om det dagen efter mailet). Och flera Malmötidningar har skrivit om händelserna i sig.

    Innan jag gör något ytterligare vill jag avvakta några dagar för att se om det blir fler reaktioner från s-politiker i Malmö.

    Men mitt förtroende, som redan tidigare var begränsat, för Luciano Astudillo har helt försvunnit efter det här.

    Bengt

    SvaraRadera
  9. Bra jobbat, Heldt! Och välkommen in i de spetälskas skara. Så fort man är kritiskt till islam blir man paria i Sverige. Så du är inte ensam och i ju högre takt folk blir medvetna om islams homofobi och misogyni, ökar denna spetälska grupp. Snacka om att samhället splittras och motsättningar skapas. Det är en synnerligen oroande utveckling. Eller hur!?

    SvaraRadera
  10. Cavatus

    Snacka för dig själv om du känner du tillhör de spetälskas skara.

    Islam är i sig inte mer homofientlig än kristendomen eller judendomen. De jag vänder mig emot är samfund som tolkar religiösa böcker homofientligt, som de muslimska samfunden, Katolska kyrkan, Livets ord, Judiska församlingen i Malmö och andra.

    Jag värnar religionsfrihet och vänder mig emot sd:s islamofobi. Därför har jag här på bloggen tydligt argumenterat

    för att muslimer ska ha samma rätt som kristna att bygga religiösa lokaler.
    emot lokala folkomröstning om moskéer(man röstar inte om centrala mänskliga rättigheter)
    emot att förbjuda burka och niqab på offentlig plats (i ett fritt samhälle tillåts även reaktionära klädesplagg, i skolor bör de dock vara förbjudna av pedagogiska skäl och arbetsgivare ska ha rätt att förbjuda dem på arbetsplatser).

    Av samma orsaker vill jag inte inskränka Katolska kyrkans rätt att bygga kyrkor eller deras rätt att klä sig annorlunda på offentliga platser. Trots att även de är homofientliga.

    Bengt

    SvaraRadera
  11. Bengt, kan du inte kolla upp och skriva mer om Broderskapsrörelsens två olika spår - ett där man förordar allas lika värde inklusive HBT, och ett där man inte behöver dela denna likvärdessyn men ändå vara respekterade medlemmar.

    SvaraRadera
  12. Anonym

    Jag har skrivit flera artiklar om Broderskapsrörelsen. Använd sökfunktionen här på bloggen hittar du dem.

    Bengt

    SvaraRadera