tisdag 28 december 2010

S kan säga ja till diskrimineringsskydd i regeringsformen för transpersoner.

Det har aldrig varit så nära att Socialdemokraterna säger ja till att i regeringsformen förbjuda diskriminering p.g.a könsidentitet. Det skulle betyda att partiet blir för alla centrala HBT-reformer.

Jag har både mailat och talat i telefon med Peter Hultqvist som är gruppledare för s-ledamöterna i Konstitutionsutskottet. Han har sedan svarat att de har diskuterat frågan i utskottets s-grupp och har bett mig kontakta Börje Vestlund som är HBT-ansvarig för s i riksdagen. 20 december mailade jag Börje Vestlund och en del andra s-ledamöter men varken han eller någon annan från partiet har ännu svarat.

Som jag tolkar situationen har s-gruppen i Konstitutionsutskottet inga invändningar emot reformen men de har inte heller sagt ja. Börje Vestlund har själv skrivit två motioner för några år sedan om att i rergeringsformen förbjuda diskriminering p.g.a. könsidentitet.

Det är här du som bloggbesökare kan göra något. Mitt tips är att om s som parti ska säga ja till reformen måste det godkännas av deras gruppordförande i riksdagen, Sven-Erik Österberg. En annan person som kan vara lämplig att kontakta är partisekreteraren Ibrahim Baylan. Eller för den delen de tre s-ledamöter som är öppet HBT, Börje Vestlund, Jonas Gunnarsson och Hans Ekström.

Mailadresser till dem hittar du här.

Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet och Vänsterpartiet är redan för reformen precis som Ssu, Grön ungdom, Luf, Cuf, Ung vänster och Kdu.

En del kanske argumenterar att det inte har någon betydelse om s byter åsikt om det här eftersom Sverige har en borgerlig regering. Jag håller inte med. Om s blir för reformen ökar givetvis pressen på m och kd att säga ja till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar