fredag 17 september 2010

Utröstad.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

På söndag är det riksdagsval. Då avgör vi politiken för fyra år framåt.

Men först ska vi bege oss till en ö. Robinsontävling. Ni vet kanske hur det började. På 1990-talet. Ett program i SVT. Människor på en ö. De människor vi främst ogillar ska vi rösta bort. Vi kallar det för ö-rådet. Rösta bort de där som inte passar in. Som inte är "livsdugliga". Som inte är "effektiva" och "passar in". Från den där ön. Bort med vederbörande. Enkelt. Eller hur?

Hur är det på svenska arbetsplatser 2010. Är det inte någon kollega som är sådär annorlunda? Som inte passar in? Skulle vi inte spontant önska att vi skulle ha någon Robinsontävling? Jamen sådär på fikarasten? Det vore väl enkelt att rösta bort någon. Kul eller hur? Om det inte är du själv som röstas bort eller hur? Eller är det kul även då? Vinka till publiken innan du försvinner efter att du röstats bort.

Söndagen 19 september röstar Sveriges befolkning återigen fram vilka som ska bli ledamöter i riksdagen. Det vore mig fjärran att rekommendera folk att rösta på ett visst parti. Den här bloggen är inte partipolitisk. Däremot har jag liberala värderingar och det står jag för.

Om vi skulle arrangera en nationell Robinsontävling i Sverige 2010. Hur skulle resultatet bli? Mitt tips är att följande minoritetsgrupper främst skulle "röstas bort".

1. Muslimer
2. Araber
3. Romer (zigenare)

Jag vet att muslimer och araber delvis är samma grupper men min bedömning är att en muslim från Indonesien är mer "impopulär" än en kristen människa från Irak.

Vi som tillhör HBT-gruppen kan kanske känna oss trygga. Vi skulle vara kvar till en början. Vi är 2010 populärare än muslimer, araber, romer etc. Men det där vilka grupper som är "inne" och "ute" varierar.

Om det varit en omröstning i Sverige 1980 gissar jag att följande grupper främst skulle "röstats bort".

1. Romer (zigenare)
2. Homosexuella och bisexuella
3. Svarta.

1932 var Berlin förmodligen den stad i världen där bögar och lesbiska var mest fria att besöka klubbar och hitta någon partner. Fyra år senare startade naziregimen en förföljelse som gjorde Berlin till den stad i världen där homosexuella blev mest förföljda. Ni som läser det här kanske konstaterar att visst, det där är historia. Och det är nog sant. Men låt oss konstatera följande inte helt osannolika händelser.

En skandal avslöjas inom RFSL 2010. Ledande företrädare inom föreningen har utnyttjat minderåriga. Vuxna bögar som sexuellt utnyttjat minderåriga pojkar. Vissa i föreningen har vetat om det men inte protesterat. Det avslöjas i media och det startas en kampanj. Kvällstidningar vill främst tjäna pengar och nu har de hittat en story att skriva om. Många homofober reagerar och försöker utnyttja det här för att sprida antihomosexuella värderingar.

En karismatisk politiker i Sverigedemokraterna, som även har profilerat sig som konservativt kristen, får dramatiskt högre förtroendesiffror efter att han attackerat HBT-rörelsen. Både Socialdemokraterna och Moderaterna minskar dramatiskt i opinionsmätningarna och i valet 2014. Både s och m beslutar därefter att de varit för "homovänliga", att de givetvis är för allas lika värde men inte ska stödja RFSL eftersom det är ett "särintresse". De tiger och homofientliga grupper argumenterar utan problem emot bögar och lesbiska.

Det här händer inte i Sverige? Nej, kanske inte. Men poängen är att det inte är omöjligt. Det kan svänga ganska snabbt i samhällsdebatten.

Jag är för att man inte ska undvika konflikter. Man ska ta debatter om saker som är viktigt. Men jag ogillar instinktivt när folk ägnar sig åt mobbing på sina arbetsplatser. Mot de där som är "annorlunda". Jag kan inte garantera att jag aldrig själv ägnat mig åt sådant. Sådana är vi människor. Men jag försöker att låta bli att placera någon skuld ensamt på någon som är "annorlunda".

För till sist är Robinsontävlingar ett problem. Jag hyllar individens frihet, tävlingar och kapitalism. Men då ska man fokusera på vem som är bäst och inte på vem som är sämst. Om vi gör det senare då är det egentligen mobbing vi ägnar oss åt.

Arbetsplatser är inte någon Robinsontävling.

Inte riksdagsval heller.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Intressant och viktigt tankeexperiment.

    SvaraRadera
  2. Fredrik

    Tack.

    Jag vill säga att jag de senaste dagarna pratat med en del folk i Malmö om hur de ska rösta. Det är tydligt att ganska många i Malmö som själva är invandrare ska rösta på Sverigedemokraterna imorgon. Ibland anklagas sd för att ljuga när de säger sig ha sympatisörer bland invandrare men jag kan vidimera att det är sant.

    Ofta är det människor som kommit hit som arbetskraftsinvandrare och säger "vi anpassade oss till Sverige men det gör inte invandrare-muslimer idag". Givetvis kan även folk med invandrarursprung vara rasister och islamofober. Men jag vill trots det förtydliga det här för ibland i debatten så blir det som om sd bara har stöd bland etniska svenskar. Så är det inte. Sedan gör det givetvis inte deras politik i sak bättre eller sämre.

    Bengt

    SvaraRadera