torsdag 23 september 2010

Homofob kryssar sig förbi kd:s HBT-politiske talesperson.

Visserligen försvinner den riksdagsledamot som de senaste åren varit mest homofientlig, Lennart Sacrédeus (kd). Partiet fick inte tillräckligt med röster för att behålla mandatet i hans hemlän, Dalarnas län. Men det betyder inte att Kristdemokraternas riksdagsgrupp blir mer HBT-vänlig generellt. Tvärtom. Det kan man konstatera när valresultatet och personkryssen till riksdagen definitivt är avgjort.

I Skåne läns norra och östra kryssar sig homofientlige Tuve Skånberg förbi förstanamnet, Michael Anefur. Den senare har i sommar blivit partiets HBT-politiske talesperson och har försökt få det att skaffa en mer tolerant politik. Bl.a. var han engagerad när partiet i juni i år sa ja till närståendeadoptioiner för samkönade par. Han har också sagt sig vara för att hetslagen ska skydda transpersoner trots att kd ännu tvekar om reformen.

Anefur ersätts nu av Skånberg som tidigare varit riksdagsledamot och då blev ökänd för flera homofientliga kommentarer. I en insändare i Ystads Allehanda i samband med partnerskapsdebatten jämförde han homosexualitet med "tredje rikets orgier" vilket givetvis är vidrigt eftersom många homosexuella blev förföljda av nazisterna.

Han spred också okunskap när han låtsades att acceptans för homosexualitet skulle vara orsaken till "Romarrikets fall". Sanningen är att när Romarriket hade en liberal attityd till bisexualitet inom överklassen blomstrade landet medan det rasade ihop efter att det blev kristet. Skulle jag använda samma ovetenskapliga argumentation som Skånberg skulle jag kunna låtsas som att det var kristendomen som orsakade "Romarrikes fall" men så enkla är inte orsakssambanden.

I Göteborgs kommun kryssar sig nuvarande riksdagsledamoten Annelie Enochson förbi förstanamnet på listan, homovänlige David Lega. Enochson har gjort flera homofientliga kommentarer i debatten om en könsneutral äktenskapslag och senast i somras när hon kritiserade Stockholm Pride med absurda argument.

Det betyder att precis som förra mandatperioden blir det i alla fall fyra kd-ledamöter som är homofientliga. De två andra, Mikael Oscarsson från Uppsala län och Yvonne Andersson från Östergötlands län, är kvar som ledamöter.

Däremot minskar antalet homovänliga kd-ledamöter från fem till tre. Dels försvinner alltså Michael Anefur och Rosita Runegrund har sagt nej till att kandidera för omval. De tre HBT-vänliga kd-ledamöter som är kvar är Emma Henricsson och Désirée Pethrus-Engström som kandiderat i Stockholms kommun och Stockholms län och Otto von Arnold från Skåne läns södra.

Jag ska förtydliga att det är några av de nya ledamöterna för kd som jag inte har koll på men mycket tyder på att partiets nya riksdagsgrupp blir något mer konservativ än den gamla. Allvarligast är att deras HBT-politiska talesperson Michael Anefur försvinner.

Partiets ordförande Göran Hägglund har ofta försökt ducka i kontroversiella debatter som om att införa en ny lag om "könsbyten" och att avskaffa tvångsteriliseringar av transsexuella. Risken är det duckandet utnyttjas av riksdagsledamöter som är emot en frihetlig könstillhörighetslag.

Jag skrev tidigare att sd:s inträde i riksdagen nog inte medför något negativt för HBT-politiken i sak eftersom övriga partier inte vill samarbeta med dem, däremot kan kd:s nya riksdagsgrupp bli ett problem.

Nu måste Göran Hägglund visa ledarskap och vara tydlig om bl.a. att könstillhörighetslagen bör förändras. Att det sedan är kontroversiellt inom delar av hans eget parti är en annan sak.

Givetvis ska valresultatet respekteras både när det gäller sd och personkryss inom kd. Men det betyder inte man ska respektera att intoleranta politiker ska få blockera reformer.

Artiklar om att Skånberg och Enochson kryssat sig till riksdagsledamöter.

DN SvD Dagen1 Dagen2

15 kommentarer:

  1. Vilken tramsig vinklad blogg...
    Att inkompetensförklara de som kryssar en kandidat är befängt.
    Måhända de som kryssas förbi har en högre etisk värdegrund ?!
    Ordet homob är definitionsmässigt ett utslitet ord som ofta inte har täckning från den som använder ordet för stämpling.
    //
    KD-veteran

    SvaraRadera
  2. Homofob ska det visst heta...
    - men homomobb går väl an det också

    Eller varför inte travestera Aftonbladet "Vi som gillar olika"
    //
    KD-veteran

    SvaraRadera
  3. Bengt Held lever i en fantasivärld och då blir hans inlägg både långa och ofta utan fakta.

    Han brukar säga att jag är homofob eftersom
    jag hävdar att antalet HBT personer är ca 2 %.
    Han tror det är många många fler. Men det är mindre säger denna artikel från idag:

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1314619/UKs-homosexual-population-size-revealed-Just-1-5-Britons-say-gay-lesbian-bisexual.html

    SvaraRadera
  4. Om man läser statistiken som Daily Mail bygger sin artikel på, får man antalet HBTQ-personer till omkring 5%. Felmarginalerna torde vara omkring fem enheter, vilket borde innebära att antalet HBTQ-personer är mellan 2% och 10%. Men som vanligt väljer Daily Mail den inferens som ger lägst siffra, utan att presentera några konfidensintervall.

    SvaraRadera
  5. Den statliga utredningen Sex i Sverige från 1996 hittade 2,5 procent homosexuella och bisexuella bland dem som svarade på enkäten.

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte tala för dessa personer du nämner, men jag är kristen men inte homofob. En av mina vänner är gay och det är rätt roligt att prata killar med honom.

    Missförståndet som blivit är ordagrannt. Äktenskapet genemot giftemål. Det har blivit en höna av en fjäder i denna debatt. Jämför amerikanskans Holy Matromony och marriage. "Holy" läggs till i kyrkan. När vi pratar om att bevara äktenskapet har vi pratat om den kyrkliga biten. Men nu har lagen gått och tvingat kyrkan till något den (enligt mig) egentligen inte står för.

    Jag vill också att ni ska ha lika rättigheter, men varför tvinga en religion att (återigen enligt mig) gå emot sin egen tro? Visst, det är tradition att gifta sig i kyrkan, men i grund och botten är det en kristen rit, precis som islam eller annan religion. Ska ni tvinga dem att viga er också, trots att ni inte tror på deras Gud? Och ja, jag vet att det finns kristna HBT. Jag vet bara inte var jag står i den frågan ännu. Den är så mycket knepigare än "rättigheter".

    Gift er om ni vill! Jag bara tycker det är lika illa att ni vill tvinga en kyrka att viga er som det är för kyrkan att inte vilja viga er.

    Det går att gifta sig borgligt, lika lagligt som i kyrkan. Om det är byggnaderna som ni vill åt, försök få till ett riksdagsbeslut på att man ska kunna använda/hyra kyrkan även utan präst. Detta är min åsikt för alla icketroende, inte endast HBT.

    Jag hade hoppats på att kyrkan förlorade sin rättighet att lagligt viga samman människor. Då hade de som faktiskt tror på Gud kunnat gifta sig borgligt och sedan ha en välsignelsecermoni i kyrkan. Dopet ska vi inte ens börja diskutera så jag slutar här.

    //engagerad för kyrkans rättigheter, jag är inte partipolitisk heller.

    SvaraRadera
  7. Kd-veteran (synd du inte har civilkurage att ha med ditt namn)

    "Vilken tramsig vinklad blogg"

    Min blogg är vinklad till förmån för HBT-personers mänskliga rättigheter, det är sant. Men det som är tramsigt är bara ditt osakliga och fåniga svar.

    "Att inkompetensförklara de som kryssar en kandidat är befängt."

    Jag har inte skrivit något om de som kryssat. En del är säkert inkompetenta, andra inte. De är väl som andra människor. Men det är kandidaterna jag granskar. Av samma orsak granskar jag sd även om många människor röstat på partiet, det betyder inte att jag inkompetensförklarar deras sympatisörer generellt.

    "Måhända de som kryssas förbi har en högre etisk värdegrund ?!"

    Du menar att folk som är för att sprida intolerans har en högre värdegrund än andra. Då är ju Sverigedemokraterna och den homofientliga falangen i kd de mest etiska. Eller så tycker man som jag att människor som jobbar för allas lika rättigheter är mer etiska än de som inte gör det.

    "Ordet homob är definitionsmässigt ett utslitet ord som ofta inte har täckning från den som använder ordet för stämpling"

    Kallar man homosexuealitet för något jämförbart med "Tredje rikets orgier" och något som orsakat "Romarrikes fall" då är man homofob. Eller om man sprider lögner om att det slängs omkring dildosar vid Stockholm Pride.

    "men homomobb går väl an det också"

    Och då är väl invandrare som kritiserar sd en "invandrarmobb"? Med sådana vänner som dig behöver kd inte några fiender.

    "Eller varför inte travestera Aftonbladet "Vi som gillar olika"

    Det är otydligt vad du menar här. Men låtsas du att Aftonbladets kampanj handlar om rätten att tycka olika och även ha intoleranta åsikter är det fascinerande. Då vore ju kampanjen ett stöd för sd:s yttrandefrihet. Det kan man ju iofs ha en sådan kampanj.

    Men nu är syftet inte det utan vänder sig emot sd:s budskap och försvarar människors rätt att VARA olika. Därför vänder sig kampanjen egentligen även mot din och en del andras homofobi. Aftonbladet har på ledarplats för övrigt varit mycket tydlig emot kd:s HBT-negativa politik.

    Bo

    "Bengt Held lever i en fantasivärld och då blir hans inlägg både långa och ofta utan fakta."

    Nix Bo det är du som lever i en fantasivärld. Du sprider fördomar och inte fakta. Att du inte fixar att skriva några utförliga resonemang är då logiskt.

    "Han brukar säga att jag är homofob eftersom
    jag hävdar att antalet HBT personer är ca 2 %.
    Han tror det är många många fler."

    Jag har aldrig kallat dig för homofob av den orsaken. Som vanligt hittar du på saker.

    För det första är det inte möjligt att entydigt avgöra hur många som är HBT-personer. Blanda inte heller ihop sexuell läggning med könsidentitet, det är två olika saker. De flesta transpersoner är heterosexuella.

    För det andra har det ingen som helst betydelse hur många som tillhör en viss grupp när det gäller respekt för gruppens rättigheter. Eller menar du att judar inte har några rättigheter i Sverige eftersom då bara utgör ca 0,3 % av befolkningen?

    Bengt

    SvaraRadera
  8. Anonym

    "Den statliga utredningen Sex i Sverige från 1996 hittade 2,5 procent homosexuella och bisexuella bland dem som svarade på enkäten."

    Nej, det gjorde man inte. Det var 2,5 % som sa sig haft någon typ av sex med folk av samma kön. Och det är väl tydligt att när homosexualitet är tabu vilket det definitivt var bland många människor 1996 och ännu är bland en del, då är det inte alla som svarar ärligt om de haft den typen av relationer eller inte. Inte ens om svaren är anonyma.

    För det andra kan en människa vara bisexuell trots att vederbörande aldrig haft sex med någon av samma kön. Eller menar du att ungdomar som inte haft sex med någon av motsatt kön därmed inte kan vara heteosexuella?

    Till annan anonym

    "Men nu har lagen gått och tvingat kyrkan till något den (enligt mig) egentligen inte står för."

    Du är tydligen en dålig förlorare. Det är ingen som tvingat något samfund att viga något par. Svenska kyrkan har efter intern debatt sagt ja till homovigslar. Du får acceptera att en tydlig majoritet tycker annorlunda än du i samfundet.

    Bengt

    SvaraRadera
  9. Tuve Skånberg är inte bara homofob. Han är kreationist också. En vetenskapsfientlig typ som tror att världen skapades för blott 6000 år sedan. En man som tror att evolutionsteorin är en ondskefull konspiration iscensatt av sagan.

    Lyckligtvis delar få svenskar denna synpunkt, och det kan vara glädjande att läsa kommentarer till Tuve artiklar på newsmill. Hans senaste hets var mot mångifte och svenskarna svarade: 'jaha, och?'

    SvaraRadera
  10. Iscensatt av satan skulle det stå...

    SvaraRadera
  11. "Som vanligt hittar du på saker."

    Jag hittar aldrig på saker.
    I detta fall vill jag bara
    säga att det är en stor skillnad
    på vad HBT rörelsen anser som
    antal personer i sina led och
    vetenskapliga undersökningar.

    SvaraRadera
  12. Bo

    Jo, du hittar på att jag skulle ha kallat dig homofob för att du sagt att 2 % är homosexuella.

    Vetenskapliga undersökningar? Vet du vad vetenskap betyder? Det är ungefär som att kalla Sifomätningar om politiska partisympatier för "vetenskapliga undersökningar". Av någon orsak varierar partisympatierna från den ena opinionsmätningen till den andra och likadant är det med alla frågor du ställer till människor. Det handlar om urval, hur många man frågat, vad man frågat etc.

    Bengt

    SvaraRadera
  13. @ Bo Grahn:

    Du säger att det finns vetenskapliga studier av att det existerar 2% HBT-are i samhället, vad spelar det för roll överhuvudtaget? Skall vi ignoreras pga av vår litenhet?
    Sätt dig i en minoritets situation och se vad du tycker när majoriteten ser ner på dig och fullständigt ignorerar dig.

    SvaraRadera
  14. engagerad för kyrkan26 september 2010 kl. 02:47

    Bengt:

    "Du är tydligen en dålig förlorare. "

    Om detta är det enda du har att anmärka på, att gå till personangrepp så får jag nog känna mig ganska nöjd med mitt inlägg...

    Men för att svara, nej, det var ogenomtänkt att uttrycka mig så. Man har inte gått och tagit polisiärt armar-bakom-ryggen-grepp på kyrkan och tvingat den till något, men påtryckningar har varit stora. Visst, vi borde inte gett efter, men det är en minoritet i kyrkofullmäktige som tror att bibeln är Guds ord, enligt en undersökning gjord av SEA.

    Allt börjar ju med dopet (hamnade visst här ändå), att de flesta döper sina barn av tradition, inte av tro. Man blir medlem när man döps och således kan man sitta i KyrkoFUM, trots att man inte delar den kristna trons värderingar alls.

    Sedan får jag väl säga att jag inte alls tror att jag är en förlorare i livet, utan vunnit det pga en man som gav sitt liv för HELA mänskligheten. Inte bara "vi kristna". Av kärlek. Det är vad jag tror. Och det är bara Han som kan döma i slutändan.

    SvaraRadera
  15. "ganska nöjd med mitt inlägg...

    Men för att svara, nej, det var ogenomtänkt att uttrycka mig så."

    Du är ganska nöjd med ditt inlägg. I meningen efter skriver du att det du skrev var ogenomtänkt. Du är en udda debattör.

    Bengt

    SvaraRadera