fredag 24 september 2010

Positivt för HBT-personer om Hägglund bytte ministerpost.

Dagens Nyheter skriver idag om att den borgerliga regeringen förbereder regeringsförklaringen och propositioner (regeringsförslag) trots att det inte är avgjort hur man ska säkra majoritet för sin politik de närmaste åren. En del kanske tycker det är nonchalant men jag har svårt att se något alternativ. Oavsett vad som händer måste någon försöka vara förberedd.

HBT-politiskt är det kanske mest intressant vad som händer med de ministerposter kd har idag. Paradoxalt nog orsakar den mest HBT-negative kd-ministern, Mats Odell, minst skada. Orsaken är givetvis att han ansvarar för ett område med få eller inga kopplingar till HBT-rättigheter. Nu är det möjligt han försvinner från regeringen även om det inte är avgjort.

Maria Larsson har fått en del kritik från bl.a. RFSL för att vara ointresserad av HBT-reformer. Jag tycker själv den kritiken är till viss del orättvis. Även om de tre kd-ministrarna är politiskt nära varandra är hon nog den av dem som är minst HBT-negativ. I debatter om hiv har hon varit tydlig med att det är fel att placera ansvaret bara på vissa grupper som män som har sex med män. Hon kan givetvis kritiseras för att ha gjort otillräckligt inom HBT-området men det är inte säkert situationen hade varit bättre om t.ex. någon moderat haft jobbet. Ibland är det en tröghet i regeringskansliet, så var det också när Sverige hade s-regeringar som även de fick kritik från RFSL.

Det största problemet i nuvarande regering är Göran Hägglund. Det är mycket olyckligt att en konservativ kristdemokrat är socialminister och därmed effektivt blockerat bl.a. en ny frihetlig könstillhörighetslag. Han har också varit måttligt intresserad av att kritisera de landsting (där tre av fyra för övrigt har röd-grön majoritet) som diskriminerar lesbiska kvinnor när det gäller inseminationer.

Tyvärr tyder nog inte mycket på att Hägglund byter ministerpost men för HBT-rörelsen hade det varit synnerligen positivt om det hamnat någon annan människa där. Ulf Kristersson (m) Kenneth Johansson (c) eller Barbro Westerholm (fp) hade haft en radikalt annorlunda attityd till många av de aktuella HBT-reformerna om någon av dem blivit socialminister.

Nu har det annars inte bara varit vissa riksdagsledamöter från kd som varit homofientliga. Även en socialdemokratisk ledamot, Karl-Gustav Abramsson från Västerbottens län, har gjort homofientliga kommentarer i media. Han har inte kandiderat för omval och försvinner från riksdagen. Vad jag vet är det inte någon tydligt homofob ledamot från något annat parti än kd i den nya riksdagen. Två riksdagsledamöter från Moderaterna, Patrick Reslow från Malmö kommun och Gustav Nilsson. har dock i en enkät i Dagen sagt att de vill avskaffa den könsneutrala äktenskapslagen och återinföra partnerskapslagen för samkönade par. Reslow är ny ledamot i riksdagen medan Nilsson varit där sedan tidigare.

Fler artiklar om den politiska situationen.

DN1 DN2 DN3 DN4 DN5 SvD1 SvD2 SvD3 SvD4 Exp1 Exp2 AB1 AB2



Uppdatering 1.

Rättelse. Jag skrev i bloggposten.

"Vad jag vet är det inte någon tydligt homofob ledamot från något annat parti än kd i den nya riksdagen."

Jag konstaterar att jag när jag skrev det tydligen glömt bort att riksdagen har ett nytt parti. Rätt ska vara att riksdagen fått många nya homofientliga ledamöter som inte är kristdemokrater. Bland Sverigedemokraternas riksdagsledamöter är Björn Söder, Mikael Jansson, Margareta Sandberg HBT-fientliga. Och säkert ännu fler men vars värderingar jag ännu inte känner till när det gäller homopolitiken.

Jag vet ingen bland de 20 sd-ledamöterna som är homovänlig. Här är en skillnad jämfört med kd där en minoritet i partiet jobbar för en HBT-vänlig politik.

12 kommentarer:

  1. Känns mycket positivt om Göran Hägglund får sitta kvar, vilket jag tror att han får då något annat skulle sticka för mycket i ögonen på KD:s väljare som redan har förlorat alldeles för mycket på allianssamarbetet. Allt som du ogillar får vi förmoda är bra för landet.

    SvaraRadera
  2. Eric

    "Allt som du ogillar får vi förmoda är bra för landet."

    Inte visste jag att du därmed tycker nazism, kommunism och terrorism är bra för Sverige. Med sådana vänner som dig behöver Hägglund och kd inte några fiender.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Ytterst trevligt att man har ännu en anledning att önska Odell ur riksdagen. Kamphundsförslaget var korkat nog. Men eftersom han även är HBT-fientlig så är han ju inne på fel gata från början.

    Känns som om du lyckats reta upp flera KD-anhängare med dina senaste inlägg Bengt.
    Signaturen Eric ovan verkar ju synnerligen ha sympatier som borde få Sverigedemokraterna att vilja slänga ut honom ur landet.
    Nä, Bengt, fortsätt ditt goda arbete!

    SvaraRadera
  4. Nathaniel

    Tack.

    Det är också intressant att jag definitivt inte är någon bloggare som skriver hatiska meddelanden mot kd, eller sd för den delen. Tvärtom berömmer jag en del kd-politiker för att vara HBT-vänliga (tyvärr är de ännu för få). Men trots det kan det bli sådana negativa reaktioner.

    Men en blogg är ju till för att väcka känslor. Och det lyckas jag med ibland. :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  5. En sak till

    "Men eftersom han även är HBT-fientlig så är han ju inne på fel gata från början."

    Jag ska förtydliga att jag inte kallat honom HBT-fientlig. Orsaken är att jag tycker inte man ska devalvera ord som rasist och homofob för mycket. Odell är inte jämförbar med en sådan homofob som Tuve Skånberg. Men jag bedömer att Mats Odell (precis som f.d. ordföranden för kd Alf Svensson) är mycket nära den homofientliga falangen.

    Jag har inga konkreta bevis för att Odell sagt något homofientligt de senaste 10 åren. Men att det vore främmande för honom att som kristen säga något positivt om samkönade relationer är väl tydligt. Göran Hägglund och Maria Larsson har med alla sina brister talat om respekt för två bögar som håller varann i hand på stan. Odell skulle nog få svårt att med engagemang säga samma sak.

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Som Malmöbo måste jag givetvis skryta med att vi nu har Sveriges högsta andel riksdagsledamöter som öppet HBT.

    4 av 10 som representerar Malmö kommun i riksdagen är öppet HBT. 40 %!

    Det i en stad som tidigare varit en typisk industri- och arbetarstad. Som kuriosa kan jag berätta att Socialdemokraterna i kommfullmäktigevalet 1938 fick 68 % (sic!) och fram till 1960-talet hade egen majoritet. Ungefär samma situation som Moderaterna i Vellinge (grannkommun med Malmö) från 1980-talet fram till årets val.

    Malmö fick dock från 1960-talet och framåt en viss (om än begränsad) tolerans som orsakades av att många besökte Köpenhamn som på 1960-talet var en av de få städer i Europa som hade flera gaybarer. Men konservatismen har varit tydlig både inom vänstern och inom borgerligheten när det gäller HBT även om det sällan varit några homofientliga offentliga kommentarer. Malmö är en av de mest sekulariserade städerna i Sverige och det är få frikyrkliga pastorer i mediadebatten här.

    Attityden har ofta varit "folk får vara som de vill men det där är inte något vi snackar om". Vilket betytt att det sällan blivit någon debatt heller som kunnat föra utvecklingen framåt. De senaste åren har dock situationen förbättrats, dels pga attitydförändringen i Sverige generellt, dels för att Regnbågsfestivalen sedan mitten av 1990-talet (näst först i Sverige efter Stockholm) synliggjort HBT-kulturen.

    Och nu är alltså 40 % av våra riksdagsledamöter HBT. I samma stad där sd fick drygt 10 % i kommunfullmäktigevalet i år och blev tredje största parti. Ibland är verkligheten mer mångskiftande än enkla analyser.

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Det är ju lustigt att ni framställer mig som intolerant (eller vad det nu är ni försöker få fram) när det är du Bengt som dömer politiker helt och hållet efter huruvida de är "HBT-vänliga" eller inte. Jag önskar inte en minister ur regeringen för att han inte går någon av mina flera grupptillhörigheters ärenden, jag är så pass vidsynt att jag kan tycka att han eller hon gör ett bra jobb ändå.

    När jag skrev "Allt som du ogillar får vi förmoda är bra för landet." syftade jag för övrigt på det faktum att du verkar vara en typisk aningslös liberal, inte på att du är homosexuell eller något annat.

    SvaraRadera
  8. Eric

    Vem som är aningslös av oss har vi olika åsikter om.

    Sedan har du fel när du fått för dig att jag "dömer ut" Göran Hägglund för att han inte är HBT-vänlig. Jag tycker Hägglund gjort flera bra saker som minister inom andra områden än HBT-politiken. Poängen med min kritik är att HBT-rättigheter är mänskliga rättigheter. Då kvittar det att jag gillar privatiseringarna av apoteksverksamheten och bekämpandet av sjukvårdsköer (där ger jag som liberal en eloge åt Hägglund). Jag kräver att en socialminister ska vara bra för ALLA grupper i samhället.

    Du tycks mena att rätten för transsexuella att slippa bli tvångsteriliserade eller slippa tvingas skilja sig från sin partner för att få "byta kön" är bagateller. Det är kanske bagateller för dig men inte för de transsexuella som drabbas av nuvarande lagar.

    Jag ska berätta för dig Eric att jag själv inte är transperson. För mig handlar det alltså inte om något som gynnar mig själv utan om principen om allas lika värde när jag jobbar för en ny frihetlig könstillhörighetslag.

    Bengt

    SvaraRadera
  9. Eric; du svingar ditt slagträ och missar bollen ännu en gång.
    Bengts blogg har som syfte att lyfta fram HBT-frågor i ljuset. Han kritiserar Göran Hägglund för att han som socialminister inte har gjort sin fulla objektiva plikt som folkvald politiker.

    Du säger ovan att ni har förlorat på Allianssamarbetet? Tror du verkligen i din vildaste fantasi att ni hade haft den maktposition ni faktiskt besitter nu utan den?

    Jag har inte full koll på exakt vad Hägglund har åstadkommit på sin post, men att missa (alternativt ignorera)en utsatt minoritet som socialminister tycker jag är illa.
    Ärligt talat Eric, hade du velat bli tvångssteriliserad?
    Jag försöker få fram att du fullständigt har missat att det faktiskt är verkliga människor vi pratar om, något som ert parti har placerat i fokus.
    Hägglund kommer nog att stanna kvar och jag hoppas att han lyssnar till sina goda sidor återigen denna perioden och inte till uråldriga traditioner.

    SvaraRadera
  10. Inom politiken är det så att man får väga hur olika reformer slår mot hela samhället. Alla kan inte få precis vad de vill ha. Men HBT-lobbyn i likhet med andra högljudda minoriteter kräver att få igenom allt de pekar på och när de inte får det så heter det att de ansvariga politikerna är homofober. Det är inte Hägglunds "fulla objektiva plikt" att uppfylla er kravlista utan han ska lägga minst lika stor vikt vid andra perspektiv och andra intressen som har svårare att göra sig hörda (t.ex. barnen i frågan om homoadoption).

    Självklart är det för övrigt inte en mänsklig rättighet att få bli opererad till det kön som man anser sig egentligen tillhöra, att detta ska ske på samhällets bekostnad och på exakt det sätt som man vill. Att påstå detta är ett hån mot dem som fått sina - riktiga - mänskliga rättigheter kränkta i länder som Kina och Sudan. Ni kan ju tycka att detta är ärkekonservativt att säga och anse, men sanningen är den att M och KD (och faktiskt också S) i ganska hög grad fortfarande är konservativa partier med en värdekonservativ väljarbas. Jag vet att ni har svårt att acceptera detta men alla är enkelt inte lika liberala som ni och i en demokrati är det rimligt att även våra värderingar får genomslag i politiken.

    SvaraRadera
  11. Eric

    1. Jag har inte kallat Hägglund homofob. Däremot är det en del andra politiker i kd som är tydligt homofientliga.

    2. Att snacka om HBT-lobbyn som något negativt är samma typ av retorik som när en del snackar om judelobbyn som ett problem.

    3. All forskning visar att barn i samkönade familjer mår lika bra som andra barn. Att säga ja till homoadoptioner är till barnets bästa eftersom det alltså ger möjlighet till fler lämpliga par som kan adoptera barn.

    Vid sidan av det argumentet är det något suspekt av kd att först säga nej till homoadoptioner därför att "barn har rätt till en pappa och en mamma" och sedan acceptera ensamståendes rätt att adoptera. De har i sina år i riksdagen aldrig föreslagit att avskaffa ensamståendes möjlighet till adoptioner.

    3. Jo, det är en mänsklig rättighet att få juridiskt byta kön utan att bli tvångssteriliserad och tvingas skilja sig från sin partner om man är gift. Flera länder bl.a. Spanien och Storbritannien har frihetliga "könsbyteslagar" och det borde också Sverige skaffa sig.

    Och har man en generell välfärd som Sverige, något som alla riksdagspartier är för, då bör givetvis vård för transsexuella som vill byta kön juridiskt ingå betald av skattepengar.

    Vet du hur det fungerar i de länder där det inte är så? Där människor själva ska betala hundratusentals kronor för en operation? Jo, där försöker transsexuella ofta få ihop summan genom prostitution (ofta har de svårt att få andra jobb). Men det kanske är ett bättre alternativ enligt dig trots att du tydligen kallar dig "värdekonservativ".

    4. Det är en fördom att de flesta väljare i s och m är "ärkekonservativa". Opinionsmätningar visar att ca 70 % i båda partierna är för en könsneutral äktenskapslag. Bland s-sympatisörer är drygt hälften för homoadoptioner och bland m-sympatisörer nästan hälften.

    Men även om de vore "ärkekonservativa" handlar det att vara politiker inte bara om att följa opinionen utan även att driva opinionsbildning.

    Om 70 % i en opinionsmätning skulle vilja förbjuda sd och kd att ha torgmöten eftersom de har en intolerant politik borde då riksdagen förbjuda de två partierna att ha sådana möten? Folket har alltid rätt och riksdagen ska då följa det även om det inte är förenligt med mänskliga rättigheter eller?

    5. Kul att det där "fattiga barn i Afrika-argumentet" ofta används när debattörer om HBT-rättigheter börjar bli pressade. Du använder argumentet att folk i Kina och Saudiarabien har det värre.

    Men samma argument skulle man kunna använda då om riksdagen sagt att alla samfund som vill behålla den juridiska vigselrätten måste viga samkönade par. En del konservativa protesterade och kallade det för att deras religionsfrihet är en mänsklig rättighet som kränks av ett sådant vigseltvång. Borde folk då bemött det med att de inte ska gnälla eftersom kristna i Kina och Saudiarabien har det betydligt värre?

    Notera att jag är emot vigseltvång för samfund.

    Bengt

    SvaraRadera
  12. Jag känner igen flera av dina argument Eric. De listas hela tiden när man diskuterar homorättigheter.
    Det är la rent uppenbart att vi och alla andra minoriteter vill ha igenom vår politik, precis som ni. Hägglund har jag inte kallat homofob en enda gång. Jag tenderar att försöka använda homofob så lite som möjligt.
    När det gäller barn i homosexuella relationer så finns det absolut inga belägg på att de råkar illa ut. Du får gärna länka till någon studie som visar detta.
    Innan någon transsexuell får lov att göra ett könsbyte går denne igenom rigorös terapi för att verkligen konstatera att hon/han är just transsexuell. Efter detta tycker jag verkligen att könsbytet borde erbjudas. De är en liten grupp i samhället, och jag tror knappast att det kommer bli en stör börda för skattebetalarna.
    Det är knappast ett hån mot kineser eller sudaner eller någon annan folkgrupp om vi i Sverige kommer fram till och påstår att könsbyten för transsexuella är en mänsklig rättighet. Det enda vi kan göra här är att fortsätta arbeta i vår utrikespolitik mot att även dessa länder skall godta grundläggande mänskliga rättigheter.

    SvaraRadera