fredag 10 september 2010

Ensam.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.

Varje människa är ensam. Du kan inte lita på någon annan.

Det kan tyckas vara något givet. Att vi alla är ensamma. Eller kanske något kontroversiellt. Existerar det inte någon solidaritet? Någon medkänsla?

Jag vill förklara vad jag menar. När vi människor har problem förväntar vi oss ofta att andra ska rädda oss. Om vi bara hittar någon partner ska vi bli lyckliga. Eller om vi får det där jobbet vi vill ha. Eller den där miljonvinsten. Eller den där bostaden. Eller.... det där andra vi längtar efter. Då ska vi bli lyckliga.

Vi människor reagerar, med rätta, när andra beter sig illa. Det ska vi göra. Tyvärr har vi också en tendens att lämna allt ansvar på andra. Hade inte x sagt det där eller y gjort det där hade vi haft en bättre situation.

Jag träffade för några år sedan en studentpräst i Malmö, Albin Davidsson. Vi möttes på ett seminarium. Albin är en ung blond sympatisk kille. Han kallade Bibeln queer. Även om jag är något skeptisk emot det (jag har svårt att tolka Bibeln som queer även om jag menar att den inte måste tolkas homofobt) var det intressant att debattera med honom.

Albin Davidsson sa ungefär så här om framgångar och motgångar.. "Att vara bitter är inte något fel i sig. Det är en sund reaktion när någon betett sig illa mot oss. Det vore ju omänskligt att låtsas som ingenting då. Att le mot andra. Då hade vi inte haft någon respekt för vårt eget värde. Men det är också viktigt att sedan lämna den där bitterheten. Att inte fastna i den".

Jag bedömer att Albin har rätt. Och att det är viktigt att hur gärna vi än vill det så kan ingen annan "rädda" oss när vi har bekymmer. Du kan tycka att du kan lita på andra människor. Jag vill inte ta ifrån dig känslan av förtroende i sig. Det är viktigt vi människor har förtroende för varann.

Men till sist kan du inte lita på någon annan än dig själv. Vi människor är inte perfekta. Vi sviker ibland. Allihop. Även om vi inte egentligen menar det. Du måste fixa din situation själv.

Och det har varit budskapet till drogmissbrukare i många år. Ingen annan kan få dig att lämna beroende av alkohol och-eller droger än du själv. Och det gäller egentligen för alla människor. Även icke-drogmissbrukare. Vänta inte på att du ska hitta rätt partner. Eller få det där jobbet du vill ha. Eller få den där vinsten.

Du är ensam.

Du kan tolka det negativt. Att ingen annan kan rädda dig.

Men du kan också tolka det positivt. Att bara du och ingen annan kan förändra din situation till det bättre. Och det ska du helst börja med idag. Inte imorgon. Inte i väntan på att du hittar din "perfekte partner" eller någon annat. Utan idag. Träffar du någon du gillar blir det sedan en bonus.

Men ansvaret är ditt.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar