onsdag 29 september 2010

Queer Regnbågsfestival startar idag.

Idag startar Regnbågsfestivalen i Malmö. För människor i Stockholm som bara läser lokalnyheterna i sin tidning kan jag berätta att det är Malmös motsvarighet till Pridefestivalen.

De flesta arrangemangen är gratis. En nyhet för i år är att Regnbågshuset är på Kvarnby folkhögskola, Industrigatan 4 nära Värnhemstorget ( bara några hundra meter från där jag bor).

Ansvariga (RFSL och RFSL Ungdom i Malmö) för festivalen beskriver själv den så här.
Härmed vill vi stolta presentera årets Regnbågsfestival 2010 - Q A Love Story. Q som i queer och den kärlek och glädje som vi känner för det queera och normkritiska. Det älskade Q:et gjorde det möjligt att sätta ord på heteronormativiteten och öppnade upp för överskridande av de fasta kategorierna kön och sexualitet - det vill vi hylla!

Festivalen bjuder också på ett program för och av ungdomar och årets Festivalkafé, Hjärtat, drivs av bla vårt nya fritidshäng HaBiTat Q. Festivalen bjuder också på ett program för och av ungdomar och på Kafé Hjärtat pågår queer underhållning varje kväll kl. 20-22.

För tjugo år sedan skanderade Queer Nation på New Yorks gator och slagorden gäller än:

We´re Here, We´re Queer, Get Used to It!
När det gäller konkreta programpunkter vill jag börja med det viktigaste (alright, jag är subjektiv) - mitt eget seminarium på fredag 16.00-17.30. Jag berättar då om den rapport om partiernas och ungdomsförbundens åsikter inom HBT-politiken som jag skickade till media i somras (givetvis uppdaterad med förändringar sedan dess). Platsen är Regnbågshuset på Kvarnby folkhögskola. Kul om du kommer dit och kanske frågar eller kommenterar om partiernas HBT-politik.

Men redan idag händer det flera spännande saker. Bl.a. följande.

14.00. HBT-personer i socialtjänsten.
16.00. Workshop om normkritisk pedagogik
16.00. Queer sexworkshop (vänder sig främst till ungdomar).
17.00. Regnbågsbarns situation i Sverige, Slovakien och Tyskland - presentation av ett forskningsprojek.t
18.00 Invigning av Regnbågsfestivalen.
19.00 HBT-kompetens bland psykologer.

Och några seminarier torsdag.

16.00. HBT - en arbetsmiljöfråga för facket.
16.30 Om teaterpjäsen "Tears for queers" som handlar om maskulinitet och hatbrott.
17.00 Feminism, heteronormativitet och etnocentrism.
17.00 Fotboll och HBT.
19.00 Om föreningen Regnbågsbarn i Skåne.

På Regnbågshuset blir det också en del mer lättsamma delar med musik, film, etc. på kvällarna 20.00-22.00 då man också kan köpa något att äta och dricka. Onsdagkväll blir temat främst maskulinitet och torsdagkväll främst femininitet.

Som kuriosa kan jag avslöja att SLM (en förening för läder- och fetishmän) har Naked party på onsdagkväll. Men vid alla andra evenemang får folk ha kläder på sig. :-)

Det här är bara delar av programmet. För er som vill läsa i detalj vad som händer respektive dag är programmet här.


Uppdatering 1.

Jan Nordwall från Sveriges hembygdsförbund debatterar kultur med Mattias Karlsson från Sverigedemokraterna.

Först vill jag förtydliga att jag är helt emot sd:s kulturpolicy att man aldrig ska ge offentligt stöd till kultur som "provocerar". Men samma resonemang var det från många till vänster i debatten om Lars Vilks rondellhund. Han "provocerade" enligt dem.. Det är pinsamt för de vänsterfolk som nu kritiserar, med rätta i och för sig, sd.s kulturpolitik men samtidigt anklagat Vilks för att vara provokatör. Inkonsekvensen är total.

Jan Nordwall gör också bort sig när han förnekar att det existerar en svensk kultur men inte klarar av att förneka att det existerar en kurdisk kultur. Här har Mattias Karlsson en given poäng i debatten även om jag som sagt inte håller med honom i kulturpolitiken i övrigt.


Uppdatering 1.

Artiklar om Regnbågsfestivalen.

Sds Qx

Läsarchatt i Sydsvenskan med Elliot Edberg från RFSL Ungdom om normer i förskola och skola.

7 kommentarer:

  1. Som folkmusiker måste jag framhålla att den sverigedemokratiska kulturpolitiken skulle vara en katastrof för svensk folkmusikkultur. Folkmusikscenen skulle definitivt inte må bra av försämrade internationella kontakter och kulturutbyte.

    SvaraRadera
  2. Fredrik

    Vi är ense i sak om att sd:s kulturpolitik är dålig. Influenser är viktiga, åt båda håll.

    Det jag vänder mig emot är inkonsekvensen att första säga man ska respektera grekisk kultur eller iransk kultur och sedan förneka existensen av svensk kultur. Antingen har länder någon kultur eller inte.

    Vilket instrument spelar du förresten?

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Jag är fiolspelman, jag.

    Naturligtvis ska man inte förneka svensk kultur. Det jag ville ha sagt är bara att man inte ska få uppfattningen om att Sverigedemokraternas kulturpolitik skulle gynna t.ex. den svenska folkmusiken på bekostnad av annan samtida kultur. Den skulle nämligen inte gynna den svenska folkmusikkulturen.

    SvaraRadera
  4. Förtydligande: även om Sverigedemokraternas kulturpolitik fungerade med avseende på de uttalade målsättningarna man angivit som grund för sin kulturpolitik, skulle jag vara emot den. Men faktum är att Sverigedemokraternas kulturpolitiska målsättningar inte ens är möjliga att uppnå med den sverigedemokratiska kulturpolitiken.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig. Och ärligt talat tror jag Sverigedemokraterna inte har ett genuint engagemang för traditionell svensk kultur. Hur ofta tror ni de 20 nya sd-riksdagsledamöterna varit på folkmusikkonserter de senaste åren? Hur ofta har de klätt sig i svenska folkdräkter när de vill vara fint klädda?

    För sd är nog folkmusik och folkdräkter främst en symbol för något de tycker är i kontrast med "invandrarkulturer".

    Jag kan mycket väl tänka mig att de har en affisch hemma i sina bostäder med folkmusikspelare. Dock är det tveksamt om du Stangel är med på de bilderna. :-)

    När Jimmie går förbi affischen känner han "sig hemma". Men att göra något annat än symboliskt, att sitta och lyssna på någon folkmusikkonsert några timmar det orkar eller är sd-politiker inte intresserade av. Men visst det är mina teorier, jag kanske har fördomar om sd-politiker när det gäller det.

    Ännu tydligare blir det i den ännu mer extrema delen av den "nationella" rörelsen. Nazister har rakade skallar och kängor när de lyssnar på rockmusik på sina konserter. När läste du senaste nazistkonserter med skinnskallar som klätt sig i folkdräkt och headbangade till folkmusik? :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Ska också säga att Sverigedemokraterna ju hade många skinnskallar på sina möten från starten 1988 till mitten av 1990-talet då de förklarades "icke-önskvärda" med sin klädsel eftersom de skrämde bort grupper som partiet försökte vända sig till.

    Även då vurmade sd för svensk kultur i sin retorik. Men sällan sprang sd-skinnskallarna på folkmusikkonserter (vilket iofs seriösa besökare till folkmusikkonserter nog var tacksamma för).

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Vi är ganska många som varje spelmansstämma känner tacksamhet för att det råder en behaglig frånvaro av dessa personer som visar sin påstådda kärlek till Sverige genom att skämma ut vårt land och våldföra sig på vår kultur.

    Maud Olofsson uppträder då och då i folkdräkt vid tillfällen då högtidsdräkt föreskrivs. Även Bert Karlsson kom till kungamiddag 1991 iförd folkdräkt, givetvis helt korrekt eftersom folkdräkt i högtidsutförande är helt att betrakta som högtidsdräkt på samma nivå som paraduniform eller frack.

    SvaraRadera