måndag 1 november 2010

Mail till regeringskansliet om HBT-konvention i FN.

Jag har idag mailat politiker på Utrikesdepartementet, Statsrådsberedningen (den del som jobbar med EU-politik) och Arbetsmarknadsdepartementet och Integrations- och jämställdhetsdepartementet (folk som jobbar åt HBT-ansvarige ministern Erik Ullenhag respektive jämställdhetsminister Nyamko Sabuni).

De som är politiskt anställda på regeringskansliet tillhör samma parti som ministern de jobbar åt, alltså Moderaterna för Carl Bildt och Gunilla Carlsson och Folkpartiet för Birgitta Ohlsson, Erik Ullenhag och Nyamko Sabuni. Det är dock bar ett fåtal på varje departement som är politiskt anställda.

Ni bloggbesökare har själva möjlighet att kontakta folk i riksdagen och regeringen. Känn er fria att hämta fakta och argument från mitt mail. Om ni kopierar hela mailet vill jag dock att ni skriver att det är jag som gjort det. :-)

Ni kan också kontakta folk som är ledamöter i riksdagen utrikesutskott.

Efter att Moderaterna i våras sa ja till att Sverige ska jobba för en HBT-konvention i FN har det aldrig varit så nära att det arbetet blir verklighet. Kristdemokraterna försöker nu ompröva sin politik. Tillsammans kan vi påverka så att regeringen säger ja till en HBT-konvention i FN.

Här är mailet jag skickat idag till regeringskansliet.
I det här mailet föreslår jag

att Sveriges regering säger ja till att jobba för en HBT-konvention i FN.

att Sveriges regering börjar med att försöka få EU att enas om engagera sig för en sådan konvention i FN.


Sveriges borgerliga regering har gjort flera bra saker när det gäller HBT-rättigheter inom utrikespolitiken. Regeringen var hösten 2006 först i världen att ha med HBT i en regeringsförklaring, det handlade om situationen för HBT-personer i länder med förföljelse.Flera ministrar har besökt gayparader i andra länder.

Men den här mandatperioden bör ambitionen höjas. En viktig del är att alliansen gemensamt bör säga ja till en HBT-konvention i FN. Att den typen av dokument har ett politiskt värde avslöjas om inte annat av hur engagerad Sveriges borgerliga regering var för några år sedan för en konvention om rättigheter för funktionshindrade, och FN sa sedan ja till en sådan konvention.

Moderaterna, Folkpartiet och Centerpartiet (och även s, mp och v) är redan för att Sverige ska jobba för en HBT-konvention i FN. (Moderaterna blev för reformen i maj i år). Det är dags att även Alliansen i sin helhet och regeringen säger ja till att Sverige ska jobba för en HBT-konvention i FN.

Jag ska förtydliga att jag inte menar att regeringen direkt ska börja lobba i FN för en HBT-konvention. Det är inte politiskt möjligt, de länder som är negativa till det är ännu för många. Istället handlar det om att driva ett långsiktigt arbete, där det är viktigt att först få EU positivt till en sådan konvention och att unionen senare kan driva det i FN.

Vi talar ju då inte om att FN ska tvinga länder att säga ja till homoäktenskap och homoadoptioner. Det måste länderna själv avgöra. Det en HBT-konvention gör är att berätta att alla länder är skyldiga att respektera rätten till ett privatliv (avskaffa förbud mot homorelationer, drygt 80 länder har ännu sådana förbudslagar), rätten att demonstrera (tillåta gayparader), rätten att organisera sig och rätten till yttrandefrihet (tillåta HBT-föreningar) etc.

Några har sagt att FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter från 1948 berättar att diskriminering av homosexuella är förbjuden. Tyvärr är det inte så. Givetvis gäller förklaringen om mänskliga rättigheter för alla, oavsett om du är homo eller hetero. Men många länder tolkar den som att HBT-rättigheter inte är mänskliga rättigheter.

Ett annat argument mot en HBT-konvention i FN är att det är fel med konventioner om olika grupper och att det är bättre med en konvention. Då kan vi först konstatera att den generella konventionen inte säger något om rättigheter för HBT-personer. Flera andra grupper har konventioner tex förbud mot diskriminering pga kön, etnicitet, funktionshinder etc. Därför är det viktigt även med en HBT-konvention.

Ett tredje argument mot en HBT-konvention är att det kan vara svårt att jobba för en HBT-konvention eftersom många länders regeringar är HBT-fientliga. Men någonstans måste vi ju börja. Och fler och fler länder är nu intresserade av att jobba för HBT-rättigheter. Sverige har ett ansvar.

Vänstern får inte ha monopol på kampen för allas lika värde och emot diskriminering. Det har ni ett ansvar att tydliggöra i arbetet för HBT-rättigheter inom utrikespolitiken.

Har du frågor eller kommentarer kan du givetvis maila.

Mvh

Bengt Held
Malmö

Uppdatering 1.

Alliansen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har idag enats om en strategi för Sveriges deltagande i militärt samarbete i Afgahnistan. Det är positivt att det blir en bred uppgörelse och har partierna kunnat enas om den strategin (trots tidigare konflikter om den) borde de kunna enas om att Sverige ska jobba för en HBT-konvention i FN. Göran Hägglund och hans partikamrater i regering och riksdag bör säga ja till den reformen.

Fler artiklar om valen i USA och Brasilien.


Uppdatering 2.

Dagen skriver om den fruktansvärda situationen för HBT-personer i Uganda. Att homofientliga politiker där, ibland med stöd från vissa högerkristna grupper i USA, ägnar sig åt förföljelse av bögar och lesbiska är bevis om något för hur viktigt arbetet för en HBT-konvention i FN är.

Alliansen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet har nu avslöjat sin gemensamma överrenskommelse om Afgahnistan. Jag vill av den orsaken lämna följande kommentar.

Det är positivt för både svenska militära trupper och civilbefolkningen i Afghanistan att det träffats en bred uppgörelse om att Sverige inte snabbt ska lämna landet. Närvaron av militärer från USA och andra länder har tydligt förbättrat HBT-personers situation eftersom den homofientliga talibanregimen störtats. Det som däremot är probleamtiskt är att fokus varit för mycket på militära aspekter i relation till att hjälpa civilbefolkningen. Att västmilitärer ibland varit nonchalanta mot civilbefolkningen har också försvårat för dess förtroende bland människor i landet.

Lika positivt som det är att svensk militär ska vara kvar och, i samarbete med landets regering, bekämpa talibaner i Afgahnistan, lika viktigt är det att mer fokus blir på att vinna förtroende bland civilbefolkningen. Då måste respekten för mänskliga rättigheter, däribland HBT-rättigheter, hamna i centrum.

2 kommentarer:

  1. Helt seriöst, homoäktenskap och homoadoption?! Tom politikerna vet idag att det inte heter så. Äktenskap för samkönade par och adoption för samkönade par. Tråkigt att en viktig sak inte åhörsammas pga att avsändaren använder ett felaktigt språkbruk och därmed framstår som okunnig!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Bra du skriver kommentaren så att jag får möjlighet att förklara hur jag resonerar.

    Först vill jag förtydliga att det närmast är du själv som är okunnig som felaktigt gissar att jag aldrig använder orden samkönade äktenskap etc.. Det gör jag ofta och det hade varit enkelt för dig att hitta om du använt sökfunktionen.

    Det är för övrigt kanske avslöjande för dig att du gömmer dig anonymt.

    För det andra har jag nog talat oftare med politiker än du gjort. Jag lovar att politiker i riksdagen ofta har kunskapsbrister i sak och att de använder många olika uttryck som du inte hade gillat. Din gissning om att de inte påverkas när jag skriver är fel.

    Varför använder jag då ibland orden homoäktenskap och homoadoptioner?

    En orsak kan vara i rubriker där jag prioriterar ett kort ord som tydligt anger vad det handlar om och något som väcker intresse. Bland många är orden homoäktenskap och homoadoptioner mer kända än samkönade äktenskap och samkönade adoptioner. Och om vi nu ska diskutera språk, vad är samkönat egentligen? Kan ett äktenskap vara samkönat? Eller ska man skriva enkönat? Själv föredrar jag samkönat men det avslöjar att språk är komplicerat ibland.

    För det andra har jag med orden homoäktenskap och homoadoptioner för att variera språket i en bloggpost. För att det inte ska bli för många upprepningar och därmed trevligare att läsa.

    För det tredje har jag med orden även i bloggposttexter ibland för att begränsa dem så att de inte blir för långa. Man kan tycka att det bara handlar om några få ord som sparas men för mig är det viktigaste att argumenten når fram och inte att det ska vara det mest "politiskt korrekta" ordet.

    Jag har de senaste dagarna skickat ut mitt HBT-nyhetsbrev där jag skarpt kritiserat folk från RFSL för att de försökte censurera mitt föredrag tidigare i höst vid Regnbågsfestivalen. Dessbättre bad sedan de som är ansvariga för festivalen om ursäkt för de som betett sig så. I mitt nyhetsbrev länkar jag också till den här bloggen.

    Någon dag senare kommer för första gången någonsin en kommentar om orden homoäktenskap och homoadoptioner, ord som jag ofta använt sedan jag startade bloggen maj 2009 men som ingen kritiserat tidigare.

    Och notera att anonym tydligen inte hade några invändningar emot innehållet i sak i bloggposten.

    En slump? Kanske. :-)

    Till RFSL-folk som läser det här vill jag säga att ni ska se till att konsekvent bekämpa även muslimsk homofientlighet och erkänna att alla muslimska samfund är homofientliga.

    Och ja, jag skrev homofientliga. Det är inte ordet som är viktigast utan att ni lämnar er feghet och undfallenhet mot muslimska samfund. Det ska jag kritisera er för igen och igen tills ni ändrar er.

    Bra eller hur? :-)

    Bengt

    SvaraRadera