fredag 30 september 2016

Jag kallar aldrig muslimer och sd-sympatisörer för råttor.

Jag har aldrig blivit hotad (ta i trä) av högerextremister, vänsterextremister och islamister därför att jag publicerat bloggposter och fått med debattartiklar och insändare i tidningarna. Det där s.k. näthatet från sd-sympatisörer har jag inte noterat personligen. Det värsta som hänt är att jag blivit kallad kultur-marxist, men det är bisarrt, inte nät-hat. Det vissa kallar nät-hat är egentligen att andra bemöter dem lika hårt som de bemöter andra.

Nu fattar jag att kända debattörer är i en annan situation. Bengt Held är inte känd för de flesta svenskar. Det är säkert den främsta orsaken till frånvaron av hot efter mina publiceringar. Men också att jag är nyanserad för det mesta.

Kallar aldrig muslimer och sd-sympatisörer för råttor.

1. Jag kallar aldrig muslimer för råttor.

2. Jag kallar aldrig sd-sympatisörer för råttor.

Trots att jag ofta i sak är skarpt kritisk emot både sd och muslimska samfund. Jag hävdar verkligen inte att någon förtjänar hot efter att ha publicerat saker även om det är onyanserat och verbalt hatiskt. Varken sd-sympatisörer och anti-rasister.

Råttor startar inte krig.

Men ett råd till folk från alla kanter är att sansa sig ibland i den politiska invandrings-debatten. Polariseringen är extrem för att vara i det annars konsensus-inriktade Sverige. Invandring och integration är idag det främsta området politiskt som svenska folket vill politiker ska hantera och fixa. Det är ok att ha tuffa debatter. Men sprider du hat generellt emot grupper, må det vara muslimer eller sd-sympatisörer, blir det starka reaktioner. Men det får givetvis sedan aldrig hamna i hot och trakasserier. 

Det är sedan absurt att råttor ännu används som metafor för någon med dåliga egenskaper. Fakta är att råttor aldrig inrättat tortyr-kammare, startat krig där miljontals andra blivit dödade etc. Djur kan vara hänsynslösa och strunta i andras lidande. Det är deras instinkt. Men bara människor använder tortyr som medel.

Så när du är riktigt arg på någon grupp kanske du borde hojta "jävla människor" istället för "jävla råttor".


Uppdatering 1.

Kvinnor och människor med invandrarursprung bli oftare hatade.

Någon har idag kommenterat att jag kanske inte blivit nät-hatad av den s.k. sd-svansen eftersom jag är etniskt svensk man. Nu är jag även tydlig med att jag är bög. Jag är verkligen inte någon "Svensson". Trots det finns det givetvis en viss poäng där. Ofta blir kvinnor, det kvittar om de är sd-sympatisörer eller anti-rasister, drabbade av sexualiserat nät-hat. Det är helt oacceptabelt och jag har själv markerat emot det i social media. Sällan kallas politiska motståndare i social media för "jävla kuk", däremot en del "jävla fitta".

Om du inte kallar män för kukar bör du inte kalla kvinnor för fittor.

Jag konfronterade en man på Facebook varför han kallade en vänsterskribent (som gjort en korkad kommentar, den var verkligen obegåvad) "jävla hora" dels genom att fråga om han föraktar sexsäljare, dels om han skulle kalla kalla en man som gjort en kommentar för jävla hora. Han började svamla om att han var så arg. Jag förklarade att vänsterkvinnan gjort en korkad kommentar, han får vara arg om det, men hon ska inte straffas extra för att hon är kvinna genom sexuella kommentarer.. Hade det varit en man hade han kallat honom idiot, och då bör han gör detsamma emot en kvinna.

Även folk med invandrarursprung, det kvittar om de är för en restriktiv eller generös migrationspolitik, riskerar oftare än andra bli kallade för hatiska epitet. Även det är helt oacceptabelt. Men notera igen att kommer från båda sidorna i debatten.

Två fel gör inte ett rätt. Hyfsa debatten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar