torsdag 2 augusti 2012

Kd har förbättrat sin HBT-politik mest senaste året.


Här är kapitel 3 från min nya HBT-rapport. Jag avslöjar att Kristdemokraterna är det parti som mest förändrat sin politik i positiv riktning senaste året men även Sveriges pensionärers intresseparti och Sverigedemokraterna har blivit bättre. Inget parti har försämrat sin HBT-politik senaste året.

3. Förändring av partiernas åsikter inom HBT-politiken från 2011 till 2012.

Så här har partierna förändrat sina åsikter från 2010 till 2011.

Socialdemokraterna +-0

Ingen förändring

Moderaterna +-0

Ingen förändring

Miljöpartiet +-0

Ingen förändring

Folkpartiet +-0

Ingen förändring

Centerpartiet +-0

Ingen förändring

Sverigedemokraterna +2p

Reformer som sd sa möjligen till 2011 och säger ja till 2012.

Avskaffa kravet att en person måste vara svensk medborgare för att få juridiskt byta kön.
Avskaffa kravet att en person måste vara ogift för att få juridiskt byta kön.

Vänsterpartiet +-0

Ingen förändring

Kristdemokraterna +4p

Reformer som kd sa nej till 2011 och säger ja till 2012.

Avskaffa kravet att vara steriliserad för att få byta kön juridiskt.
Tillåt transsexuella att spara könsceller för att efter "könsbytesoperationen" kunna bli biologiska föräldrar.

Feministiskt initiativ +-0

Ingen förändring

Sveriges pensionärers intresseparti +3p

Reformer som spi sa möjligen till 2011 och säger ja till 2012.

Arbetsgivare och utbildningsansvariga ska vara skyldiga att aktivt jobba emot och förebygga alla typer av diskriminering i lagen.
Föräldraskapspresumtionslagen ska gälla lika för olikkönade och samkönade par.
Tillåt transsexuella att spara könsceller för att efter "könsbytesoperationen" kunna bli biologiska föräldrar.

Jag hade med spi i min rapport i samband med Stockholm Pride 2010. Orsaken till att jag inte kontaktade dem förra året var att de verkade ha problem med sin verksamhet på riksnivå, bl.a. så var senaste uppdateringen på deras hemsida flera månader gammal. Men nu har partiet tydligen fixat sina problem. Det betyder också att jag inte kontaktade spi om de tre HBT-reformer som jag för första gången hade med i min HBT-rapport 2011. Det finns givetvis flera möjligheter att hantera situationen. Jag hade kunnat utgå från att spi redan 2011 var för reformen men jag kontaktade dem faktisk inte då och de hade de inte heller med i något program vad de tyckte om reformerna (för eller emot). Därför konstaterar jag att det mest rättvisa är att placera partiet på "möjligen" till de tre reformerna 2011.

Om man ska göra samma poängberäkning 2011 och 2012 får partierna följande poäng. Maxpoäng är 20.

Miljöpartiet 20p 20p
Folkpartiet 20p 20p
Centerpartiet 20p 20p
Vänsterpartiet 20p 20p
Feministiskt initiativ 20p 20p
Sveriges pensionärers intresseparti 17p +3p 20p
Socialdemokraterna 19p 19p
Moderaterna 16p 16p
Kristdemokraterna 10p +4p 14p
Sverigedemokraterna 6p +2p 8p

 
Uppdatering 1.

Anders Rudberg
från Queers against pinkwashing försöker i en debattartikel i Svenska Dagbladet närmast patetiskt försvara sina trakasserier mot folk från bl.a. Migrationsverket och Försvarsmakten som deltagit i samband med Pridefestivaler. Men resonemanget är typiskt för vänsterextrema grupper som Queers against pinkwashing, yttrandefrihet betyder att de själva ska få yttra sig utan att bli trakasserade, andra vars åsikter de ogillar ska alltså inte ha samma rättigheter. Tobias Brandel från SvD lämnar en bra kommentar.

2 kommentarer:

  1. Patetiskt blir det bara när Kristdemokrater försöker få folk att tro att de kämpar för HBTQ människors rättigheter... Ni vill ju inte ens att vi skall få gifta oss i kyrkan!

    Ser man det sen på vem eller vilka som förändrat sin HBTQ politik mest så beror ju det på vilken utgångspunkt man har..? Det räcker ju med att ni agerar i EN fråga så har ni ökar er HBTQ politik med 100%.

    SvaraRadera
  2. Anonym

    Bara ett förtydligande, jag är inte kd-sympatisör, tvärtom är kd och sd de partier jag oftast kritiserar här på bloggen. Men det är väl symptomatiskt för människor som dig. Ni tror om man i något avseende redovisar att kd förbättrat sina åsikter måste man vara kd-sympatisör. Precis som homofober gissar att alla som försvarar samkönade relationer måste vara homosexuella egentligen.

    Jag redovisar också tydligt att kd ännu är näst sämst bland partierna jag granskar, men de är nu poängmässigt när Moderaterna. Det är alltså inte så att Kristdemokraterna bara är för några få reformer.

    Av 25 nya och gamla HBT-reformer är kd sommaren 2012

    För 19 reformer
    Emot 4 reformer
    Tvekar om 2 reformer.

    Läs på anonym, bli av med fördomar och börja med att följa min blogg, det är gratis. :-)

    Bengt

    SvaraRadera