fredag 17 augusti 2012

HBT-kultur. Queer Music Heritage.

Förra fredagen skrev jag en ovanlig "recension". Kommenterade bl.a. Jan Magnussons hemsida om HBTQ-böcker. Det här är andra och sista delen av min "sommarspecial" där jag recenserar HBT-relaterade siter istället för böcker, CD-skivor etc.

JD Doyle (bilden) har sedan 2000 varje månad sänt radioprogram i sin hemstad Houston, Texas i USA. Dessbättre har han inte nöjt sig med det utan lagt upp alla sina sändningar på sin hemsida. Genom några klick kan vi ladda ner varje program från starten. Att någon gör en "kulturinsats" brukar ibland användas slarvigt. Men JD Doyle gör verkligen det. Han bevakar HBT-relaterad musik från 1910-talet (sic!) till idag. Det är disco, pop, rock, jazz, country, schlager, klassisk musik. Det är nog få genrer som inte finns med i programmen.

Någon har hävdat att om du skaffar kunskap och läser böcker öppnar sig dörr efter dörr för dig. Jag vill travestera det, och i synnerhet för dig som är ung. Trots att jag följt HBT-relaterad musik i decennier är det flesta av låtarna från Doyles program okända för mig. Mycket håller inte tillräcklig kvalité musikaliskt men annat gör det och det är en del av vår historia. Här finns säkert 300 timmars HBT-historia. Gör som jag - "snabbspola" i ditt musikprogram, för mig Itunes, när du vill framåt,

Kolla JD Doyles hemsida, ladda ner programmen och dörr efter dörr öppnar sig för dig om HBT-musikens ursprung och utveckling. Hade jag bott i USA hade jag meddelat att jag är "excited" över att ha hittat JD Doyles hemsida som är "great". Eftersom jag är svensk konstaterar jag är den här hemsidan är bra.

Jag kommer de närmaste månaderna att återkomma med mina "vanliga" recensioner av böcker, filmer och CD-skivor med HBT-koppling. Bland det som jag planerar att kommentera är böcker från Jonas Gardell, Gabriel Forss, Andreas Lundstedt, en biografi om Freddie Mercury  och filmen Förbjuden kärlek om ett lesbiskt par i Iran. 

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar