tisdag 21 augusti 2012

Judiska församlingen i Malmö byter policy om homosexualitet.


I fredags besökte jag ett seminarium som hölls i samband med Malmöfestivalen som ännu pågår. Vem är antisemit? var temat och i debattpanelen fanns bl.a. Fredrik Sieradski, ordförande i Judiska församlingen i Malmö och Siavoch Derakhti som var en av de som startade gruppen Unga muslimer mot antisemitism.

Jag tog en pratstund med båda efteråt. Först med Siavoch Derakthi, en ung kille på typ 20 år, klädd i keps och träningsoverall och som till en början verkade blyg över all uppmärksamhet när han satt i panelen. "När ni är ute i skolor och informerar om antisemitism och annan rasism berättar ni också om homosexuellas situation och människor som inte följer traditionella könsroller?". Derakthi svarade "Vi tar upp allt, även det". Vi konstaterade att vi var ense om att all typ av intolerans är fel, antisemitism, homofobi, islamofobi etc. Eller som Siavoch Derakthi sa när han skulle avslöja varför han startade föreningen mot antisemitism. "Vi behöver mindre hat och mer kärlek".

"Samla två judar och du får tre åsikter"

Sedan gav jag mig på nästa människa, Fredrik Sieradski. Det var tydligt att han var mer medievan. Ironiskt nog så satt han först och resonerade med en annan man som (jag gissar) har judiskt ursprung. Den andre berättade att bland de värsta människorna han träffat var en del bosättare på Västbanken.  Det förs en livlig debatt bland judar. Sieradski berättade själv den självironiska kommentar som tydligen är vanlig. "Samla två judar och du får tre åsikter". Det kan vara värt att konstatera när högerextremister och islamister sprider sin retorik om att judar konspirerar ihop mot andra

Men jag hade ett ärende när jag kontaktade honom. Jag var beredd på en ordentlig konflikt men tyckte det vore fel att inte konfrontera honom när jag nu var där. Från en artikel på HBT-siten Qx 2008.
Simon Holender talade om hur judiska församlingen i Malmö tagit avstånd från samkönade vigslar men påminde om att ordföranden för Judiska Centralrådet i Stockholm erbjudit sig att komma ner till Malmö för att viga par av samma kön. Själv tillhör Simon Holender Judiska Centret i Lund, som har en liberal syn.
Judiska församlingar i Sverige ense om att vara homovänliga även om det finns ortodoxa homofientliga individer.

Jag började med att berätta att i nästan alla länder är judar bland de grupper som är homovänligast enligt opinionsmätningar. Sieradski nickade men jag trodde det var främst för att vara artig. "Men det är en gåta att Judiska församlingen i Malmö inte accepterar homorelationer och samkönade vigslar medan övriga judiska församlingar i Sverige gör det". "Men vi accepterar homosexuella och de som vill vigas rekommenderar vi att göra det i Stockholm eftersom vi inte har någon egen rabbin", Först blev jag förvånad, jag hade laddat upp med att ta en debatt med honom, men givetvis var det här positivt. Fredrik Sieradski avslöjade att det förts en debatt även om samkönade relationer inom Judiska församlingen i Malmö senaste åren och att den falang som är homovänlig nu är i majoritet.

Därmed blir judendomen den första av de tre abrahamitiska religionerna att på samfunds- och församlingsnivå i Sverige vara ense om att samkönade relationer är accepterade och att homopar bör få bli vigda inom samfundet. Alla muslimska samfund är homonegativa medan situationen är mer varierad inom kristendomen. Dock finns det givetvis homovänliga muslimska individer precis som det även inom judiska församlingar i Sverige finns ortodoxa individer som tycker homosexualitet är en synd. Precis som en del inom Svenska kyrkan.

Judiska samfund har kunnat bli homovänliga trots fokus på "Gamla testamentet".

Men det som är intressant är att det nu förs en debatt inom en del frikyrkliga samfund där de som är emot samkönade relationer ofta hänvisar till Gamla testamentet medan de som är homovänliga argumenterar för att Jesus inte kommenterade samkönade relationer utan framförde ett kärleksbudskap. Judendomen har kunnat förnya sig när det gäller homorelationer trots att Gamla testamentet (som kristna kallar det) är teologiskt viktigare för judar än för kristna.

Bilden till den här bloggposten är av Malmö synagoga, en av stadens vackraste byggnader.



Uppdatering 1.

Nog vore det spännande om Alliansen faktiskt enades om att vara emot heteronormen.

Moderaternas ordförande Fredrik Reinfeldt föreslog i en debattartikel i lördags att Alliansen borde lämna, förutom ett sakpolitiskt program som inför valen 2006 och 2010, även ett gemensamt idépolitiskt program. Göran Hägglund, partiledare för kd, protesterar. Förmodligen främst av taktiska orsaker, Kristdemokraterna kommer säkert inför valet 2014 att försöka ta sympatisörer från Moderaterna genom att hävda att kd är ensamma om vissa värderingar. Men vilka är de egentligen?

Jag hade en debattartikel på Qx i samband med Stockholm Pride om att Kristdemokraternas och Sverigedemokraternas sakpolitik, när det gäller adoptioner och inseminationer, förmodligen strider mot diskrimineringsförbudet i regeringsformen. Vad är det för värderingar? Och granskar man Sveriges 11 största partier om vad de tycker om heteronormen blir det ännu mer spännande. Inget av de 11 partierna är idag officiellt för heteronormen.

Emot heteronormen.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Piratpartiet, Feministiskt initiativ, Sveriges pensionärers intresseparti.

Har ingen officiell åsikt om heteronormen

Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna.

För er som inte känner till vad heteronormen betyder vill jag förklara att vara emot den betyder inte att vara negativ till heterosexuella relationer eller kärnfamiljen i sig. Utan det handlar om att alla inte ska känna de måste följa traditionella könsroller och skaffa någon olikkönad relation. Och att våra lagar ska vara anpassade efter det. Att samkönade och olikkönade relationer är lika "rätt" och att det är lika "rätt" att tydligt avvika från könsroller som att följa dem.

Visst vore det spännande om Alliansens partier faktiskt enades gemensamt om att vara emot heteronormen. Men där har både Moderaterna, och i synnerhet Kristdemokraterna en hemläxa att göra. För det senare partiet även när det gäller den praktiska politiken för äktenskap, adoptioner och inseminationer.

Sossarna har en mossig attityd till Svenska kyrkan.

Socialdemokraternas ordförande Stefan Löfven kommenterar i kristna tidningen Dagen att hans parti ska vara kvar inom Svenska kyrkan. Att Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet som ensamma riksdagspartier kommer kandidera inför nästa kyrkoval är så mossigt att videoapparater (ni vet de man använde innan DVD kom) verkar moderna i jämförelse. Visa respekt för Svenska kyrkan och lämna partipolitiken utanför den. Eller kommer s kandidera som parti inom något muslimskt samfund, sd inom katolska kyrkan och c inom någon judisk församling. Nej, så respektlösa är partierna inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar