måndag 9 augusti 2010

Piratpartiet vill avskaffa juridiska kön och accepterar homoäktenskap.

I förra bloggposten skrev jag om Kristdemokraternas Valmanifest. Även Piratpartiet har publicerat ett sådant för några dagar sedan. De har bara åsikter inom vissa fokusområden som de kallar Integritet, Kultur och Kunskap.

En del har koppling till HBT-politiken. I Valmanifestets avdelning Integritet skriver de bl.a. följande.
Juridiskt kön är ett sätt att göra onödig och kränkande åtskillnad på människor. Med avskaffad värnplikt och könsneutral äktenskapslagstiftning finns inte längre något behov av juridiskt kön. Konsekvenserna av att avskaffa konceptet ska utredas, med målsättningen att göra så.
Dels kan man konstatera att Piratpartiet accepterar Sveriges könsneutrala äktenskapslag eftersom de i stycket nämner lagen utan att kritisera den. Det är i.o.f.s. inte radikalt utan tvärtom mainstream i Sverige 2010 att acceptera homoäktenskap men det är trots det principiellt viktigt att ännu ett parti stöder nuvarande jämlika äktenskapslag.

Radikalt är däremot deras krav att avskaffa den juridiska indelningen i kön. Vad jag vet är de det första partiet av betydelse i Sverige som är för den reformen. Vänsterpartiet är för införandet av ett "tredje kön" som alternativ för transpersoner och även Miljöpartiet och Feministiskt initativ är försiktigt positiva till det. Övriga partier har vad jag vet ännu inte på allvar debatterat de här reformerna internt.

Själv är jag tveksam till att idag helt avskaffa juridiska kön. För det första bedömer jag att det helt saknar folkligt stöd och skulle vara mycket svårt att genomföra de närmaste åren av den orsaken. Beslutet skulle sakna legitimitet bland de flesta människor. Men givetvis kan man jobba för att förändra attityder för den skull. Även i sak bedömer jag dock att juridiska kön har ett värde för att synliggöra patriarkala strukturer och bristande jämställdhet. Ibland måste man dela in folk i grupper i statistiken för att visa på strukturer som är orättvisa mot individer. Det betyder för den skull inte att man därför ska kvotera som metod för att lösa problemen,

Men det som är positivt är att Piratpartiets förslag är ett tecken på att idéer som man kan kalla queer tydligen har stöd i partiet eftersom det är med i valmanifestet.


Uppdatering 1.

Förtydligande om vilka partier som är för införandet av "ett tredje kön" juridiskt. Jag skrev att Feministiskt initiativ är försiktigt positiva till förslaget som först kom från Vänsterpartiet i våras. När jag nu kollat fi:s hemsida så skriver de att partiet är för reformen.

Från ett pressmeddelande från partiet 30 juli.
Under RFSL:s partiledardebatt på fredagen aviserade Gudrun Schyman att Feministiskt initiativ vill införa ett tredje juridiskt kön för personer vars könstillhörighet faller utanför kvinna eller man. Det ska öppna upp för att även intersexuella personer ska skyddas mot könsdiskriminering.

14 kommentarer:

  1. Vare sig det i slutändan blir så att man kommer fram till att juridiskt kön kan avskaffas eller inte, skulle en sådan utredning under alla omständigheter bli en genusutvärdering av hela lagstiftningen.

    Om det faktiskt är så att vi har ett antal lagar som är skrivna olika för kvinnor och män, då skulle man hitta dem om man utreder att avskaffa begreppet kön. Sedan kan man fundera på om de skillnader man har upptäckt är nödvändiga eller önskvärda, och i så fall åtgärda det.

    Ett exempel på icke könsneutral lagstiftning som Anna Troberg har påpekat är att om två personer är gifta och de får barn genom insemination, då räknas mannen automatiskt som pappa om det var ett heteropar, medan den andra kvinnan inte räknas som mamma om det var två kvinnor som var gifta. För att bägge ska bli vårdnadshavare krävs det en adoption, med åtföljande integritetskränkande utredning (och risk för avslag).

    Jag vet inte om det finns andra ställen i lagen där det gör skillnad om man är kvinna eller man, men det vore intressant att få en fullständig lista.

    SvaraRadera
  2. Hej Christian!

    Tack för kommentaren.

    Först ska jag förtydliga att jag tycker det är en positiv överraskning att Piratpartiet vågar skriva som man gör i sitt Valmanifest. Debatten är ideologiskt intressant. Min poäng är dock att den här typen av värderingsskiften tar oftast lång tid. Det lär inte bli verklighet eller ens startas någon utredning de närmaste fyra åren. Om man nu tycker avskaffandet av juridiska kön är bra, det är argument både för och emot. Ska alla fritt få välja omklädningsrum då, det är jag själv negativ till och nog de flesta andra.

    Dock har du rätt i att det är andra aspekter som borde utredas (även om du menar att de skulle bli en del av en utredning om avskaffande av juridiska kön). Jag vet att Centerpartiet, Folkpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet 2002-2006 lämnade olika förslag i riksdagen om att systematiskt granska Sveriges lagar för att avskaffa kvarvarande diskriminering av HBT-personer och att lagarna ska vara konsekvent könsneutrala. Tyvärr var då Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna negativa till sådana förslag. Idag skulle nog s kunna säga ja till det, kanske även m. Principiellt.

    En annan sak är att utredningsresurserna är begränsade. Och oavsett regering efter valet är det betydande risk att man hänvisar till att man prioritera annat än att systematiskt granska lagboken för att få bort heteronormativitet.

    Något som också är intressant, och som jag inte nämnde i min bloggpost, är att Piratpartiet i och med förslaget i sitt Valmanifest indirekt tydligt säger ja till samkönade adoptioner och inseminationer för lesbiska kvinnor. För om vi inte har juridiska kön så blir ju könskombination hos ett par helt irrelevant när det gäller adoptioner och inseminationer.

    Även lagen om fastställelse av könstillhörighet (lagen om könsbyten) hade man i princip kunnat avskaffa eftersom i ett land utan juridiska kön behöver inte "könsbyten" regleras juridiskt.

    Men som sagt det här är en i sig spännande ideologisk debatt men det är inte reaslistiskt (eller enligt mig önskvärt) de närmaste åren.

    Men i ett samhälle som är jämställt och där attityderna förändrats så är det i alla fall något som är värt att debattera.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. I Indien där f.ö. manlig homosexuell praktik är olaglig (missförstå inte medvetet)förekommer faktiskt i vissa sammanhang att man utgår från ett tredje kön. Ex i det komplicerade kvoteringssystem som förkommer för att få rättvisa mellan olika kaster.

    SvaraRadera
  4. Mattias

    Indien har avskaffat förbudet mot manliga homorelationer.

    Hur menar du att tredje kön påverkar rättvisa mellan olika kaster? Har inte koll på den debatten.

    Bengt

    SvaraRadera
  5. Ska också förtydliga att jag är positiv till att utreda möjligheten till ett tredje juridiskt kön. Principiellt låter det som en vettig reform, sedan vet jag inte om det är några negativa konsekvenser men det får i så fall en utredning redovisa. Men om jag ska prioritera så vill jag att riksdagen främst fixar en frihetlig könstillhörighetslag och startar en utredning om hatbrott mot transpersoner, däribland att gruppen ska få skydd av hetslagen och explicit av straffskärpningslagen.

    Därefter en utredning om införande av ett tredje kön. Man kan säga att reformerna inte står i motsatställning till varann och det är helt sant men politik handlar ibland om att prioritera vad man först ska göra.

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Om det inte har skett någon förändring sedan i februari så är förbudet kvar på de flesta håll dock inte i Dehli. Vad jag förstod när jag var där så hade det varit fram och tillbaka huruvida förbudet var i enlighet med konstitutionen och det sista var att förbudet fortfarande gällde. Vi hade kontakt med bl.a. en NGO som arbetade med sexuella minoriteter. (Jag var bara med som handledare)

    Kvoteringssystemet liksom kastsystemet i Indien är en djungel och jag skall inte påstå att jag förstår det helt. Jag var med och intervjuade en kvinna som tidigare hade varit man och om jag förstod det rätt så skulle hon räknas som en speciell kast vid kvoteringarna till exempel högre utbildningar. (Då pratar jag inte om de 4 kaster som vi lär oss om i skolan och nästan ingen indier känner till) Hon talade om det på ett sätt som jag uppfattade som ett tredje kön, vilket jag uppfattade som märkligt med tanke på att manliga homorelationer var olagliga i den delstaten jag var i.

    SvaraRadera
  7. Jaha du har varit där nyligen. Det var konstigt förbudet är kvar på vissa ställen. Enligt den info jag läst har förbudet avskaffats i hela landet. Men det är kanske ännu inte helt avgjort.

    När det gäller ett tredje kön så blir det väl inte en homorelation då. Det är ju inte två av samma kön. Alltså om en man-to-female-tredje kön har sex med en biologisk man.

    Bengt

    SvaraRadera
  8. Det var 5:e gången, troligtvis skall jag tillbaks i februari igen.

    Jag tror, med viss reservation för missförstånd, att det var så att förbudet förbjöds, men att detta togs tillbaka.

    Samtidigt fungerade förbudet mest så att det var legetimt för polisen att trakasera homosexuella. Enligt dem vi pratade med så var det inte så att homosexuella löpte nån direkt större risk att lagföras.

    Att det är olika i olika delstater är f.ö. inte mer konstigt än att det är olika i olika delstater i USA.
    ----
    Fast samtidigt var transsexualitet m.m. också tabu.

    SvaraRadera
  9. Btw

    När vi åkte ner trodde vi också att förbudet var avskaffat. Det var utgångspunkten för det arbete den elev jag handledde gjorde.

    SvaraRadera
  10. Mattias

    Men jämförelsen med USA blir väl något fel. Jag är inte expert på Indien men visst avgörs väl sodomilagar på federal nivå där?

    Avgörs det däremot på delstatsnivå så är det givetvis inte mer konstigt än i USA men jag är tveksam till om det är så. Kanske någon annan som vet.

    Bengt

    SvaraRadera
  11. Det handlar väl inte om att göra lagstiftning queerig utan om att göra den könsneutral.

    SvaraRadera
  12. Winston

    Att göra lagar könsneutrala och avskaffa juridiska kön är queer. Det ifrågasätter heteronormen i samhället.

    Bengt

    SvaraRadera
  13. Jag är jämställdist, antifeminist, och vill att alla lagar ska vara könsneutral, dvs inte ge särrättigheter för varken kvinnor eller män. Detta främst för att jag ogillar den orättvisa feminismens utbredning som konstant sätter könstillhörighet som någonting viktigt som måste korrigeras med kvotering och skit.

    Jag gillar inte att du kallar den inställningen för queer då min åsikt inte utgår ifrån varken ett homo eller trans perspektiv, det är bara något som råkar komma på köpet.

    SvaraRadera
  14. Tommy jag har inte framfört att man måste ha en queerideologi för att resonera som du gör. Men du bör fråga dig varför det är så känsligt för dig att kanske kopplas ihop med något som har koppling till homo och trans. Är du fördomsfri är det väl inget problem. Är det ett problem kanske du inte är så fördomsfri som du inbillar dig. :-)

    Bengt

    SvaraRadera