Jag vill först varna er.
Boken Lubiewo blev en sensation när den gavs ut i Polen för några år sedan. Ni vet det där homofientliga landet där de flesta partier i parlamentet närmast tävlat om vilket av dem som är mest homofientligt. I det landet blev en bok om några bögar som gillade anonym sex på 1980-talet en försäljningsframgång. Och när man läser boken kan man konstatera varför.
Det här är visserligen en bok som är "kontroversiell", både när det gäller handlingen och sitt språk men den här författaren är inte vem som helst. Han vet hur man ska skriva en bok.
Fokus i boken är några "fjollor", feminina män, som bor i Polen när landet är en demokrati men längtar tillbaka till kommunistdiktaturen på 1970- och 1980-talet. De där fjollorna, som kallar varann för "hon" trots att de biologiskt är män, brydde sig inte om politiken. På 1980-talet var det betydligt enklare att hitta ett "råskinn", alltså en egentligen heterosexuell man som hade sex med en annan man för att det var brist på kvinnor att ha sex med.
Samma tendens var det för övrigt i Sverige fram till 1960-talet. Killar, som oftast identifierade sig som heterosexuella, hade sex med andra män vid parker och pissoarer. En del av dem var gifta, andra inte. Men trots att de hade sex med män identifierade de sig inte som bisexuella. En orsak till det här var att även i Sverige, fram till 1960-talet, så närmast förväntades det att en kvinna inte skulle ha sex "före äktenskapet" medan friheten för män var tydligare. Då blev snabbsex med andra män intressantare.
När gayrörelsen i Sverige på 1970-talet blev mer synlig i samhället försvann det här. Att ha sex med en annan man blev då ett tecken på att man i alla fall var bisexuell. Men i Polen var det tydligen alright att ha sex med någon annan man och ha en heterosexuell identitet fram till 1980-talet. I många länder är det för övrigt ännu så bl.a. en del arabländer men även i ett land som Grekland.
Men återigen till boken. Det är mycket "kuk", "fitta", "knulla" etc. i boken. Mycket resonemang om sex, ibland blir den närmast sexfokuserad men trots det inte. För det som boken främst handlar om är den sociala situationen för "fjollor" i Polen, på 1980-talet och idag.
Fjollorna beklagar sig att det där västerländska "var stolt du är homo" spridit sig även till Östeuropa. För de vill inte ha något homoäktenskap. De längtar inte efter en könsneutral äktenskapslag. Längtar inte efter de där rika tyska turistbögarna som är stylade och besöker Polen. De vill inte ha någon att dela bostad med. De vill ha snabb sex och det med någon som ska vara "heterosexuell".
Boken avslöjar också baksidan av situationen med den tidigare dubbelmoralen. "Fjollor" som blir rånade, slagna och ibland mördade. Men trots det inte lämnar sin situation. Det är nästan som att de gillar riskerna med att främst kontakta killar som varit i fängelse. Ju mer asocial någon kille är desto mer intressant blir han för de här "fjollorna".
För mig är den här boken intressant. Jag ogillar i.o.f.s mycket av innehållet. Kanske det är något överdrivet, jag har faktiskt inte koll på hur situationen var för homosexuella i Polen på 1980-talet.
Men boken vänder upp och ner på en del av våra vanliga värderingar. Inte så att vi ska byta dem, jag behåller mina värderingar att man ska vara stolt över vem man är och att politiska rättigheter är viktiga.
Men det boken främst tillför är att det är möjligt med andra perspektiv. Vi måste inte hålla med om det.
Och som sagt, boken är välskriven.
Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.
This bloggpost contains explicit lyrics.Sådär. Nu är ni varnade och jag ska recensera boken (ja, jag vet att det här med varningar om snusk har en tendens att hellre locka än få folk att undvika något men det är en annan sak och kanske främst avslöjar något om dig som läser den här bloggposten)
Boken Lubiewo blev en sensation när den gavs ut i Polen för några år sedan. Ni vet det där homofientliga landet där de flesta partier i parlamentet närmast tävlat om vilket av dem som är mest homofientligt. I det landet blev en bok om några bögar som gillade anonym sex på 1980-talet en försäljningsframgång. Och när man läser boken kan man konstatera varför.
Det här är visserligen en bok som är "kontroversiell", både när det gäller handlingen och sitt språk men den här författaren är inte vem som helst. Han vet hur man ska skriva en bok.
Fokus i boken är några "fjollor", feminina män, som bor i Polen när landet är en demokrati men längtar tillbaka till kommunistdiktaturen på 1970- och 1980-talet. De där fjollorna, som kallar varann för "hon" trots att de biologiskt är män, brydde sig inte om politiken. På 1980-talet var det betydligt enklare att hitta ett "råskinn", alltså en egentligen heterosexuell man som hade sex med en annan man för att det var brist på kvinnor att ha sex med.
Samma tendens var det för övrigt i Sverige fram till 1960-talet. Killar, som oftast identifierade sig som heterosexuella, hade sex med andra män vid parker och pissoarer. En del av dem var gifta, andra inte. Men trots att de hade sex med män identifierade de sig inte som bisexuella. En orsak till det här var att även i Sverige, fram till 1960-talet, så närmast förväntades det att en kvinna inte skulle ha sex "före äktenskapet" medan friheten för män var tydligare. Då blev snabbsex med andra män intressantare.
När gayrörelsen i Sverige på 1970-talet blev mer synlig i samhället försvann det här. Att ha sex med en annan man blev då ett tecken på att man i alla fall var bisexuell. Men i Polen var det tydligen alright att ha sex med någon annan man och ha en heterosexuell identitet fram till 1980-talet. I många länder är det för övrigt ännu så bl.a. en del arabländer men även i ett land som Grekland.
Men återigen till boken. Det är mycket "kuk", "fitta", "knulla" etc. i boken. Mycket resonemang om sex, ibland blir den närmast sexfokuserad men trots det inte. För det som boken främst handlar om är den sociala situationen för "fjollor" i Polen, på 1980-talet och idag.
Fjollorna beklagar sig att det där västerländska "var stolt du är homo" spridit sig även till Östeuropa. För de vill inte ha något homoäktenskap. De längtar inte efter en könsneutral äktenskapslag. Längtar inte efter de där rika tyska turistbögarna som är stylade och besöker Polen. De vill inte ha någon att dela bostad med. De vill ha snabb sex och det med någon som ska vara "heterosexuell".
Boken avslöjar också baksidan av situationen med den tidigare dubbelmoralen. "Fjollor" som blir rånade, slagna och ibland mördade. Men trots det inte lämnar sin situation. Det är nästan som att de gillar riskerna med att främst kontakta killar som varit i fängelse. Ju mer asocial någon kille är desto mer intressant blir han för de här "fjollorna".
För mig är den här boken intressant. Jag ogillar i.o.f.s mycket av innehållet. Kanske det är något överdrivet, jag har faktiskt inte koll på hur situationen var för homosexuella i Polen på 1980-talet.
Men boken vänder upp och ner på en del av våra vanliga värderingar. Inte så att vi ska byta dem, jag behåller mina värderingar att man ska vara stolt över vem man är och att politiska rättigheter är viktiga.
Men det boken främst tillför är att det är möjligt med andra perspektiv. Vi måste inte hålla med om det.
Och som sagt, boken är välskriven.
Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar