torsdag 4 mars 2010

Alf Svenssons Bibelargument emot homorelationer 1981.

Alf Svensson, som är ledamot för Kristdemokraterna i Europaparlamentet, har idag en debattartikel i den kristna tidningen Dagen. Han argumenterar där emot att politik och religion ska vara separerade.

Att Alf Svensson vill blanda ihop de båda sakerna är inte något nytt. Det har givetvis varit den främsta orsaken till att Kristdemokraterna engagerat sig emot de flesta förbättringarna för homosexuella och bisexuella, sambolag för samkönade par, partnerskapslag, könsneutral äktenskapslag, möjlighet till adoptioner för samkönade par etc. Att partiet ägnat sig åt en konservativ tolkning av Bibeln.

När den s.k. Homosexutredningen 1981 skickade ut sina förslag på remiss så svarade Kds (senare Kristdemokraterna) i ett officiellt remissvar.

Eftersom vi tror att universum har en formgivare och en skapare tror vi också att han har en avsikt och en bruksanvisning för mänskligt liv. Det är vår övertygelse att de bibliska värderingarna står i djupaste samklang med våra mänskliga behov. Liksom utredningen är vi övertygade om att lagstiftningen har starkt normativ genomslagskraft.

Vår slutsats är emellertid en annan - vi vill att lagstiftningen klart markerar att äktenskapet och den heterosexuella familjen är dess grundläggande enhet. Vi menar också att samhället inte får vidta åtgärder som kan förleda personer med svag könsidentitet, framför allt unga, till homosexualitet.


Remissvarskommentaren är med på siten kd.just.nu som samlat diverse homofientliga citat från kd och partiets politiker. Alf Svensson var för övrigt ordförande i kds 1981.

Det är givetvis inte Kristdemokraternas politik idag men det avslöjar hur lätt ett samhälle blir intolerant när man blandar ihop politik och religion i de juridiska lagarna. Rätten till religionsfrihet är viktig, men fokus när det gäller juridiska rättigheter måste vara humanism och de mänskliga rättigheterna.

4 kommentarer:

  1. Jag har skrivit om samma artikel på min blogg. Läs gärna!
    http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/03/05/ibland-undrar-man-hur-de-tanker/

    SvaraRadera
  2. Alf Svensson är en tragikomisk figur, som tror att kristna kan bestämma hur icke-kristna ska leva. Detta slår ju tillbaka, så att de som ska förmyndas enligt Alf, försöker bestämma kyrkans lära.

    För flera år sedan hade jag en artikel i Kristdemokraten, där jag försökte reda ut förhållandet mellan religion och politik. Vad jag vill minnas skrev jag inget om homosexualitet, men det var ju iofs på tapeten då också. Grundtanken var att materialet kan delas in i tre kategorier: 1) Enbart av teologiskt interesse, 2) Både av teologikst och politiskt intresse, 3) Enbart av politiskt intresse.

    Jag börjar alltmer luta åt att politikens uppgift är att garantera religionsfriheten och rätten att leva efter sin religion. Och låta andra leva som de vill.

    Hade idag en lite lustig bloggdebatt. Jag frågade "Vad är synd för dig?" Och fick till svar: "Synd är att avsiktligt skada andra." Det kunde jag inte hålla med om. Om det är definitionen av synd, så blir påståendet att utlevd homosexualitet är en synd, en oerhörd anklagelse. Jag brukar tänk att homosexualitet förhindrar många tillfällen till heterosexuell synd.

    Hela mänskligheten är snärjd i synd, på ena eller andra sättet. Vi kan synda utan att en enda människa skadas. Vi kan ha de bästa avsikter med våra synder. En av de värsta synderna (om man nu ska gradera synder) är pelagianism. Det är när man i egenintresse (för sin egen frälsnings eller för det egna självbildens skull) vill "göra något för andra". Den som skulle hjälpas blir stjälpt.

    Att säga att kristna värderingar inte alls ska ha något politiskt genomslag vore att odemokratiskt. Varför ska i så fall "humanistiska" värderingar ha politiskt genomslag? Demokrati är nu inte precis detsamma som majoritetsstyre. Demokrati är majoritetsstyre plus minoritetsskydd. Majoriteten måste alltid ta hänsyn till minoritetens rättigheter. Har Alf verkligen förstått detta?

    Därför borde kristna och homosexuella, som båda är minoriteter även om Alf Svensson inte inser det, inte strida så mycket. Bra att du tycker att religionsfriheten är viktig. Det handlar både om rätten till religion, och rätten att slippa påtvingas en religiös tro eller livsstil. Det är en grundtanke i kristen teologi att människan själv ska säga "ja".

    Givetvis behövs regler i samhället, t.ex. regler som förbjuder oss att skada andra. Det behöver man inte vara troende för att inse. Brott mot samhällets gemensamma regler är inte detsamma som synd. Det finns synder som inte är brott (eller sjukdomar etc), och det kan finnas lagar som anbefaller människan att synda.

    Ett exempel var ju när de romerska lagarna krävde att alla invånare i riket skulle dyrka kejsaren som en gud. De kristna martyrerna vägrade och dömdes till döden.

    Jag är motståndare till samkönade viglar i kyrkan, men har kommit fram till att gifta homopar ska behandlas som gifta och inte som två singlar. Fait accompli tror jag att det kallas. Strängt taget är ju ex-muslimer, som har gift sig inför en imam, inte heller gifta i strikt kristen bemärkelse, men behandlas som gifta ändå.

    SvaraRadera
  3. Hej Lars!

    Tack för kommentaren.

    "Jag börjar alltmer luta åt att politikens uppgift är att garantera religionsfriheten och rätten att leva efter sin religion. Och låta andra leva som de vill."

    Där är vi helt ense.

    Bengt

    SvaraRadera
  4. "motståndare till samkönade vigslar i kyrkan"- av vilken anledning ? Du behöver ju inte närvara. Först dopas dem, sedan proppas att Gud älskar alla lika och sedan visar det sig att Gud inte gillar homo på samma sätt. Vore det inte bättre att vänta med dopet etc. tills man är 18 år och fattar vad det hela handlar om?

    SvaraRadera