söndag 10 augusti 2014

Rekordmånga i Malmöparad men jag blev hotad av en 12-13-åring.


Rekordmånga, flera tusen, deltog i Malmös prideparad idag. Alla riksdagspartier förutom Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna fanns där (dock missade jag Centerpartiet men enligt en artikel i Qx var de med) och även Feministiskt initiativ. Men flera andra organisationer som Svenska kyrkan, Polisen, Kriminalvården, Noaks ark, Scouterna etc var närvarande. Och Amnesty international där jag var med i paraden.

Extra positivt var att paraden verkligen speglade den etniska mångfald som finns i Malmö. När den första Regnbågsparaden hölls 1995 var det nästan bara etniska svenskar som medverkade, idag är det en brokig samling med ursprung från många länder i världen. Könsfördelningen har också blivit jämnare, förr var det främst män. Idag är det en ordentlig blandning av män, kvinnor och transpersoner.

Hat emot araber och hat emot HBTQ-personer.

Men jag vill också berätta om en negativ händelse i Malmö Folkets park där människor från paraden samlades för artistframträdanden etc. Om jag ska avidentifiera dem kan jag berätta att 7-8 personer var samlade vid ett ställe. En person kom fram och sa till dem "varför sa ni öhhhhh bögar?". De andra förnekade först att de lämnat en sådan kommentar. Det var av en slump jag råkade var där och hörde diskussionen. Jag ville ge personen som protesterade stöd och sa "alltså det här är en HBTQ-festival och här förväntas det det att man respekterar HBTQ-personer".

Men att avidentifiera är inte alltid bäst. Att förneka att män som grupp begår betydligt fler hatbrott än kvinnor som grupp blir bara fånigt. Kön, ålder och etnicitet kan ha betydelse för situationen, det här är givetvis mina bedömningar av dem jag kommenterar. 7-8 killar i 12-13-års-åldern var samlade, samtliga hade invandrarursprung. En tjej i deras ålder, även hon med invandrarursprung, kom fram och kritiserade dem för homofoba kommentarer. En kille som verkade ha ursprung från Mellanöstern kommenterade "men jag gillar inte bögar, får man inte lov att tycka det?": Jag kontrade "men det finns folk som hatar araber och muslimer, tycker du också det är ok? Vad är skillnaden?"

Bra bemötande från volontärer.

"Det är en skillnad" sa killen. "Vilken då?". Han började svamla något om att invandrare kommer "från länder" (som om det vore en förklaring). "Alla kommer från länder", konstaterade jag. Killen började nu bli aggressiv och sa "nu går du för långt". Jag förklarade "jag försöker berätta för dig att det är fel att ogilla någon oavsett etnicitet och sexuell läggning. "Du ska inte blanda dig i det här, du kan lämna oss" sa han. "Nej, jag kommer inte lämna er, det är ni som ska lämna stället om ni inte accepterar att det är ett HBTQ-evenemang", förklarade jag skarpt. Han sa igen "nu går du för långt" och började vifta med ett paraply framför mig. Jag sa högt och pekade på honom "du hotar inte mig, kom ihåg det!". Jag blev inte rädd, däremot ordentligt förbannad. Och han backade till sist och började dra sig därifrån.

Jag kontaktade några volontärer om det och hade tur nog att hitta en för själva festivalstyrgruppen. De bemötte mig väl och förstod att jag var upprörd, rekommenderade även att jag skulle kontakta polisen. Det var jag tveksam till, dels hade killarna tydligen försvunnit och det fanns ingen hotande situation kvar enligt min bedömning. Dessutom var det 12-13-åringar, de är inte ens straffmyndiga. Men volontärerna tyckte det kunde vara bra för polisen att få reda på att sådana incidenter hänt, jag höll med om det och letade en stund efter poliser men hittade inte någon och brydde mig sedan inte om det. Vill förtydliga att jag varit på HBTQ-festivaler i 20 och och det är första gången jag blivit hotad i samband med en sådan.

Kön, ålder och etnicitet.

Jag har varit med om en del diskriminering och trakasserier för att jag är bög senaste 20 åren. En sak har de som trakasserat mig haft gemensamt.

1. Det har varit killar.
2. Det har varit unga människor.

Perioden 1994-2004 var nästan alla som trakasserade sådana med etniskt svenskt ursprung. 2004-2014 har det hänt vid två tillfällen och i båda situationerna (verbala trakasserier där jag dock skarpt bemött dem tillbaka) har det varit sådana som verkar ha ursprung från Mellanöstern. Jag fattar givetvis att 2 situationer inte är något statistiskt tillförlitligt men jag har hört många berättelser från andra HBT-personer i Malmö som avslöjar samma sak.  Attityder bland Malmöbor generellt har blivit betydligt mer HBTQ-vänliga, men det har också kommit invandrare från kulturer som är extremt HBTQ-fientliga. Och de byter ibland inte attityder direkt bara för att de bytt land. Och det vill jag framföra även om vissa fega politiker och RFSL-ansvariga inte vågar diskutera det, ofta är det samma personer som fegt tiger om problemet med hedersrelaterat våld.

Paraden blev dock en verklig fest igår, många människor kollade och log vänligt, därav många med invandrarursprung. En svart ung man ropade "ut med bögarna" men det var vad jag vet enda negativa incidenten vid paraden.


Uppdatering 1.

HBTQ-rörelsen i Europa är inte rasistisk generellt.

I princip i alla andra länder i Västeuropa förs det en friare debatt bland politiker, journalister och HBTQ-aktivister om problem kopplade till invandring och den mångkulturalistiska ideologin (som inte bör blandas ihop med etnisk mångfald, att vi har en blandning av människor är bra, men alla kulturer är inte lika bra inom varje område). T.o.m. Tyskland har börjat fritt debattera det och i princip finns bara Sverige kvar där det ofta bara blir å ena sidan främlingsfientliga paroller från Sverigedemokraterna, å andra sidan klyschor om att "mångkultur är en tillgång" från övriga partier och etablerad media. Var finns nyanserna?

Reaktionära attityder blir inte ett dyft bättre för att de kommer från islamister från Rinkeby istället för från Livets ord i Uppsala. Ibland kommer det absurda anklagelser från folk på yttersta vänsterkanten som Judith Butler (en i övrigt begåvad människa) i USA (hon är lika representativ för HBTQ-rörelsen i USA som Jimmie Åkesson (sd) är det för svenska politiker) om att Europas HBTQ-rörelse skulle vara "rasistisk" och de har citerats av Ulrika Westerlund, ordförande i RFSL. (hon och övriga i RFSL:s förbundsstyrelse skulle skämmas eftersom deras ungdomsförbund har nära samarbete med HBTQ-fientliga Sveriges unga muslimer),

Sverige behöver fler arbetskraftsinvandrare - inte färre.

Jag är liberal och för den migrationspolitik som Alliansen och Miljöpartiet enats om (Europas generösaste). Att ge asyl åt förföljda flyktingar. Sverige behöver fler arbetskraftsinvandrare, inte färre - för vår tillväxt skull. Min vision är fri invandring även om det inte är möjligt idag. Men ska vi som är för migration få trovärdighet i debatten med främlingsfientliga måste vi också adressera de problem som är kopplade ihop med invandringen.

Jag följer hyfsat HBTQ-debatten i Västeuropa och att anklaga rörelsen generellt för att vara rasistisk är absurt: Trots det finns det några exempel när även välkända gayaktivister i en del länder passerat gränsen för vettig kritik emot reaktionära muslimska samfund och smetat ut skulden för det på alla muslimer (och ibland alla icke-västliga invandrare) och det är givetvis inte acceptabelt.  De exempel jag noterat med islamofoba och ibland rasistiska debattartiklar från ledande gayaktivister är främst från Storbritannien där debatten i samhället generellt senaste året verkar nästan helt ha urartat till att bara debattera invandrare, och i synnerhet romer från Rumänien, som "hot".

Här är dock en bra brittisk dokumentär om gaymuslimer.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar