fredag 2 september 2011

Absurda kommentarer från c-riksdagsledamot om min kritik mot partiet.


Jag har till en del c-politiker skickat info om min bloggpost om det centerpartistiska integrationsförslaget. Bl.a. till partiets riksdagsledamöter och partistyrelseledamöter. Abir Al-Salani (bilden), riksdagsledamot, har idag mailat ett svar. Redan när jag kontakatde c-politikerna tydliggjorde jag att jag reserverar mig rätten att publicera mail, och mitt bemötande, på min blogg.
Länk
Här är mitt mailsvar till Abir Al-Salani.


Hej Abir!

Tack för svaret. Bra att mitt mail och min bloggpost orsakar debatt även inom Centerpartiet.

Däremot är det tragiskt för din egen del hur du formulerar dig i delar av ditt svar. Jag gissar du skrivit det i affekt och det kan folk givetvis göra men du är även riksdagsledamot och har därför ett annat ansvar än övriga medborgare. Ditt svar avslöjar också hur den här debatten ofta är tabu, den som ifrågasätter något som helst om mångkultur (som jag hävdar delvis är oförenlig med liberalismens idé om allas likhet inför lagen och att gemensamt jobba för samhället) kallas för att inte vara liberal. Det är du Abir som inte orkar vara liberal när du inte tydligt kritiserar att alla muslimska samfund är homofientliga och inte orkar acceptera debatter om svåra problem.
Fredrick Federley må vara homosexuell, men först och främst är han en människa, jag blev lite förvånad om varför du gör denna koppling mellan Fredricks sexuella läggning och rapporten. Det finns massor människor som inte är homosexuella men som varje dag försvarar HBTQ-personers fri- och rättigheter. Och det finns massor av män som står upp för jämställdheten, inte bara kvinnor.

I arbetsgruppen satt vi olika personer från olika delar av landet med olika bakgrund. Det mest intressanta att lyfta här är kanske Maria Leifland som kommer från Värnamo och som arbetat med integrationsfrågor på kommunnivå, Erika Hedblom från Malmö och jag. Vi har rest i landet och pratat med olika myndigheter, företag och föreningar. Vi reste även till, hör och häpna, London, Berlin, Amsterdam och Haag för att höra hur andra länder gjort. Att sitta i ett stängt rum kan vi knappast bli anklagade för."
Orsaken till att jag tar upp att Fredrick Federley är öppet homosexuell är därför att han själv framfört det i media och varit med när HBT-siten Qx presenterat kandidater 2010 som är öppet HBT. Han har varit med vid många HBT-evenemang, Stockholm Pride etc., har kunskap och borde känna ett ansvar att lyfta fram HBT även i en integrationsrapport. Men givetvis förtjänar även du Abir skarp kritik om du varit med i gruppen och ignorerat problem om jämställdhet, HBT-rättigheter och hedersrelaterade problem. Även du bör skämmas för det.
Och du har alldeles rätt, Centerpartiet vill inte testa någon för att se gallra vem som kan duga för att bli svensk medborgare. Tvärtom, vi vill ge gräddfil för de som arbetar och betalar skatt att hellre tidigare än senare få bli svenska medborgare. Det är vi stolta över. Alla människor är lika mycket värda, även om de bryter.
Du tror alltså på allvar att de länder som har språktest kuggar folk för att de bryter? Din okunskap är absurd. Och varför är det fel att kräva att en människa kan ett lands främsta språk för att bli medborgare i landet. Det är ett system som tillämpas inte bara i Kanada och USA utan i de flesta länder i Västeuropa. I längder som Norge, Danmark, Storbritannien och Tyskland är det politisk enighet bland ALLA representerade partier i parlamenten (från höger till vänster) om språkkrav för medborgarskap. Men tydligen är Centerpartiet i Norge halvfascister som inte tycker människor är lika mycket värda. Din logik är något udda.

Trots att vi har extrema segregationsproblem tycks du och övriga i gruppen inte tycka att det krävs något för att hålla ihop landet. Det kloka konstaterandet som politiker (från höger till vänster) gjort i USA, Kanada och de flesta länder i Västeuropa har inte nått Centerpartiet. Alla i världen har fel förutom c tydligen. Trots er hyllning av mångkultur tycks ni inte tycka ni har något att lära av andra demokratier när det gäller integrationsarbetet och hur man håller ihop ett land.
Vi gjorde ett medvetet val att inte prata religion, vi valde bort att prata om de kristna invandrarna, om de muslimska invandrarna, om de buddhistiska, hinduiska, judiska, zaradeshtiska, mandeiska, bahaiska och andra religioner. Detta var ingen religiös analys av integrationen. Jag tror att andra kan göra det så mycket bättre än just vår integrationsgrupp.
För det första är det inte sant det du skriver. Ni resonerade visst då om religion, håll dig till sanningen Abir. Konstigt att du förnekar det när jag tog med det ni framförde om religion i min bloggpost.
Vi tror även att de olika religiösa samfunden kan spela en roll för ett mer inkluderande samhälle som det sekulära samhällets principer upprätthålls. I synnerhet då en våg av islamofobi breder ut sig i Europa och till viss del även nått Sverige. Detta och all inskränkning i vår uppskattade religionsfrihet tar Centerpartiet avstånd ifrån. Men det går inte att förbise den rädsla som finns om andras kulturer, traditioner och religioner som ofta skapats och/eller förstärks av främlingsfientliga krafter. Ökad kunskap om olika religioner och interreligiösa samarbeten är därav positiva.
Från Abirs mail.
Jag måste säga att jag är rätt besviken på dig. Jag trodde att du skulle orka vara liberal och se människor som individer och inte sätta alla i en klump. Jag själv är född i islam men är ateist. Men på ditt sätt att resonera kring invandring och integration skulle även jag betraktas som "de där muslimerna". Det är rätt tröttsamt att hela tiden försöka bevisa att man vill in i det svenska samhället. Murarna tar liksom aldrig slut. Personer med ditt sätt att resonera gör det rent av omöjligt, till slut orkar man bara inte.
Din tolkning av det jag framfört är synnerligen udda och du borde egentligen be mig om ursäkt. Du antyder att jag anklagar ateister från muslimska familjer för att ha ansvar för att alla muslimska samfund är homofientliga. Det är absurt. Jag har tvärtom kritiserat mångkulturretoriken för att den ofta buntar ihop bl.a. folk från muslimska länder och även använder beteckningen "sekulära muslimer" (!) om ateister från muslimska länder. Om du Abir är ateist skulle jag aldrig får för mig kalla dig muslim. Någon sans måste det vara i en debatt faktiskt, hitta inte på saker som jag aldrig framfört. Även generaliseringar om muslimer som grupp tar jag starkt avstånd ifrån och de som följer min blogg vet att jag ofta tagit debatten med folk som lämnat islamofoba kommentarer.

Däremot är det fakta att alla muslimska samfund är homofientliga. Tycker du Abir att jag och andra ska hålla tyst om det för att du inte ska bli ledsen. Aldrig. Problem förtjänar att debatteras. Och du och andra c-politiker ska ha skarp kritik för att ni inte tydligare i debatten kritiserar att alla muslimska samfund är homofientliga. Det är även många kristna och en del judiska samfund som är homofientliga men där är det en del andra samfund som är homovänliga eller har en seriös debatt om att börja respektera samkönade relationer inom samfundet.
Jag skulle vilja be dig att fortsätta ditt kritiska tänkande och ifrågasättande, att du fortsatt mejlar oss. Men jag hoppas att du, som är en Sveriges främsta försvarare av HBTQ-personers fri- och rättigheter, även inser att människor med utländsk bakgrund befinner sig i liknande situation som HBTQ-personer befann sig i för några år sen: det svenska systemets struktur är fientligt mot det som är annorlunda och personer som inte stämmer in på strukturens krav hamnar utanför. Centerpartiet har riktat sin rapport för att försöka förändra systemet.
Hallå? Hur skulle det vara om du börjar följa min blogg ibland. Jag argumenterar ofta emot rasism, främlingsfientlighet, islamofobi, antisemitism etc. Det parti som jag oftast kritiserar är Sverigedemokraterna.
När vi var i London sa flera politiker och personer som jobbar för tankesmedjor att somalier var välkomna till England, de driver småföretag och anställer andra somalier. Somalier här flyr landet för att de aldrig får en ärlig chans att skapa sig ett liv. Jag var själv i London när kravallerna startade. Jag såg hur vanliga "vita" killar attackerade restauranger och butiker för plundring. Att förenkla verkligheten för att det ska handla om våra egna agendor visar inte på ansvar eller långsiktighet, än mindre liberala värderingar.
Återigen feltolkar du. Jag har aldrig hävdat att det bara var folk med invandrarursprung som var orsak till kravallerna. Däremot är kravallerna, utan att ta bort det viktiga personliga ansvaret, ett tecken på sociala problem. Trots (eller på grund av) att landet testat Centerpartiets recept med nyliberal ekonomi i kombination av mångkulturalism.

Till sist vill jag tydliggöra att ditt svar med antydningar om acceptans för rasism etc bara drabbar dig själv Abir. Jag kommer att än tydligare ta den här debatten, den ska inte vara tabu hur mycket än du och andra i c har skygglappar om de problem segregation och vurm för mångkultur orsakar i ett land. Mångfald är positivt - mångkulturideologin är däremot synnerligen problematisk precis som dess motsats assimilation.

Och återigen, du och andra c-politiker, har ett ansvar att börja offentligt kritisera att inget muslimskt samfund är homovänligt och att många HBT-personer och andra har allvarliga problem med s.k. hedersrelaterat våld.

Man läser sällan några problem genom att tiga.

Jag har publicerat ditt mail och mitt bemötande på min blogg Helds HBT-nyheter. Har du fler svar är mitt tips att du skriver det på bloggen.

Mvh

Bengt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar