söndag 25 juli 2010

"Verklighetens folk" klokare än kd och sd.

Att homosexuella ska få adoptera är väl en åsikt som främst den där hemska kultureliten har? Ni vet sådana där som inte vet hur vanligt folk tänker. Verklighetens folk prioriterar barnets bästa medan kultureliten bara är politiskt korrekt och ska anpassa sig efter homolobbyn?

Ja, så är ofta retoriken från kristdemokratiska och sverigedemokratiska politiker. Men desto intressantare att en ny opinionsmätning visat att stödet för att homosexuella ska få adoptera ökat dramatiskt de senaste åtta åren och att det nu är ca 50 % som säger ja till reformen. Eftersom det vid den här typen av opinionsmätningar alltid är ett antal procentenheter som är osäkra blir det tydligt att det äntligen är fler som är för än emot homoadoptioner.

Från Dagens Nyheter.
Antalet svenskar som är positiva till homoadoptioner växer, skriver Expressen. På åtta år har andelen stigit från 17 till 50 procent, enligt en undersökning som utförts av Demoskop.

Yngre ställer sig mer positiva än äldre. Tittar man på partitillhörighet är det Miljöpartiets väljare mest positiva, 71 procent av dem tycker att homosexuella ska få adoptera barn. Kristdemokraterna placerar sig längst ner på listan, bara 24 procent är för homoadoptioner.

2 888 personer intervjuades i undersökningen. Demoskop har varje år sedan 2002, då riksdagen sade ja till homoadoptioner, i flera undersökningar ställt frågan "Ska homosexuella par får adoptera barn?".
Det här visar att det är viktigt att politiker ibland inte bara följer opinionen utan även försöker visa ledarskap. För redan 2002 när riksdagen sa ja till en helt likställd adoptionslag var forskningen tydlig. Barn i samkönade familjer mår lika bra som andra barn. Trots det är både Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna emot att samkönade par ska få adoptera förutom närståendeadoptioner. Kd och sd vill avskaffa reformen, något som nu alltså varken har stöd i forskningen eller bland svenska folket. Bland ungdomar är det enligt Demoskopmätningen 71 % som idag är för homoadoptioner vilket visar att kd och sd lär få svårare och svårare att få stöd för en politik som diskriminerar samkönade par.

De som kanske gjort den mest systematiska sammanställningen av forskning om barn i samkönade familjer är American Psychological Association. Redan på 1990-talet presenterade de material som entydigt visade att barn i samkönade familjer mår lika bra som barn i olikkönade familjer.

På deras hemsida kan du hitta bl.a. följande information.

Results of research to date suggest that children of lesbian and gay parents have positive relationships with peers and that their relationships with adults of both sexes are also satisfactory.... Fears about children of lesbians and gay men being sexually abused by adults, ostracized by peers, or isolated in single-sex lesbian or gay communities have received no support from the results of existing research.

Och i sammanfattningen av rapporten är följande med.

Not a single study has found children of lesbian or gay parents to be disadvantaged in any significant respect relative to children of heterosexual parents. Indeed, the evidence to date suggests that home environments provided by lesbian and gay parents are as likely as those provided by heterosexual parents to support and enable children's psychosocial growth.

En forskningsrapport blev offentlig i Tyskland sommaren 2009. "Die Lebenssituation von Kindern in gleichgeschlechtlichen Lebenspartnerschaften" (levnadssítutionen för barn i samkönade partnerskap)

Från den rapporten.

Insgesamt unterscheiden sich Kinder und Jugendliche aus gleichgeschlechtlichen Lebenspartnerschaftenin ihrer Entwicklung nur wenig – und wenn, dann eher in positiver Weise– von Kindern und Jugendlichen, die in anderen Familienformen aufwachsen.

På svenska blir det ungefär att barn och ungdomar i samkönade familjer inte i någon negativ aspekt avviker från andra barn i sin utveckling, tvärtom när det är någon avvikelse så är den positiv. För övrigt var det en kristdemokratisk-socialdemokratisk regering som var ansvarig för publiceringen av rapporten.

Kristdemokraterna har även gjort sig till åtlöje genom att varumärkesskydda begreppet "verklighetens folk". Trots att det inom politiken var främlingsfientliga Ny demokrati som började använda det begreppet i början av 1990-talet. Sverigedemokraterna använder också begreppet ibland i sin retorik.

Ännu mer komiskt blir det när kd ska försöka vara ett "frihetsparti". Inte för att det är fel att avskaffa detaljregleringar och öka individers frihet. Tvärtom är jag som liberal för det. Men kd har allvarliga trovärdighetsproblem inom bl.a. familjepolitiken.

Göran Hägglund sa följande i sitt tal inför Kristdemokraternas riksting (kongress) 1 juli i år.
Den fria familjen, det är den där föräldrarna kan forma sin tid med barnen precis som de vill. Där de kan välja fritt, efter alla de tusentals unika situationer som går att tänka sig. Överallt där det behövs ska vi kristdemokrater freda människor från politiska dumheter: från krångliga regler, kvotering, orimliga fastighetsskatter, system som gör det omöjligt att bygga upp ett eget sparande. Det är frihetsprinciper i praktiken, där de märks, och som också ger trygghet. Men man ska också kunna vara trygg i sin själva livsföring, i att slippa bli politiskt övervakad och tillrättalagd, slippa få varje åtbörd illvilligt tolkad och klandrad.
Det låter ju vackert. Men låt oss granska vad Kristdemokraterna säger i sitt eget principprogram, alltså det program som förtydligar partiets ideologi och värderingar.
Vid adoptioner ska eftersträvas att barnet får en ny mamma och pappa som ersättning för de biologiska föräldrarna. Adoptioner ska ges ekonomiskt stöd.

Stabila och fungerande familjer är bra för både barn och vuxna och en förutsättning för ett gott samhälle. Äktenskapet är den tryggaste juridiska formen för samlevnad mellan man och kvinna. Samhället ska i opinionsbildning och lagstiftning framhålla att en medveten vilja till stabil familjegemenskap bäst markeras genom äktenskapet. Parter som inte ingår äktenskap men som vill reglera sin samlevnad ska kunna ingå frivilliga avtal.

Trots att all forskning visar att barn i samkönade familjer mår lika bra som andra barn vill kd detaljreglera och inte ens låta homopar få bli prövade om de är lämpliga adoptivföräldrar. Och trots att många par inte vill ingå äktenskap vill kd att "samhället ska i opinionsbildning och lagstiftning framhålla att en medveten vilja till stabil familjegemenskap bäst markeras genom äktenskapet." Snacka om att de ägnar sig åt det förmynderi och styrande av människor som de anklagar kultureliten för att ägna sig åt. Nu gäller dock den här vurmen för äktenskap bara för olikkönade par. När kd ska argumentera hur samkönade par ska bete sig gör partiet en helomvändning och menar att de absolut inte ska ingå äktenskap. Det gynnar tydligen inte homopar som har "en medveten vilja till stabil familjegemenskap".

Med sådana förvirrade resonemang behöver Kristdemokraterna inte några fiender. Deras egen icke-logik och intolerans kan göra det svårt för dem att klara 4-%-spärren i riksdagsvalet i höst. Och för Sverigedemokraterna kan deras HBT-negativa politik göra det svårare för dem att komma in i riksdagen.

"Verkligheten folk" är generellt mer kloka och toleranta än kd och sd.

Även Svenska Dagbladet, Sydsvenska Dagbladet och Dagen skriver om att stödet för homoadoptioner ökat dramatiskt de senaste 8 åren.


Uppdatering 1.

Dagens Nyheter har en artikel om Pridefestivaler. En festival för kärlek - som förföljs av hat.
Hoten fick samtliga partier i Karlstads kommunstyrelse att reagera och göra ett gemensamt uttalande. – Det är inte acceptabelt att det förekommer hot och våld. Vår ledstjärna är att Karlstad ska vara en stad för alla, säger Lena Melesjö Windahl (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ett parti i kommunfullmäktige saknades dock i manifestationen: Sverigedemokraterna (SD). Partiet som finns i 11 av Värmlands 16 fullmäktige går till val på att stoppa Karlstad Pride. På hemsidan skriver SD att de vill ”sätta stopp för detta märkliga arrangemang med blottande människor, vars enda syfte är att visa upp sig offentligt”.

– Vi vill inte att det ska utvecklas till sådant som förekommer i Stockholm där man har blottat könsorganen. Många reagerar negativt och upplever paraden som sexuellt ofredande och jag tror inte att de själva vill visa upp sig som perversa typer heller. Men vi tar bestämt avstånd från dödshot, säger Runar Filper, distriktsordförande för SD i Värmland.
Jag har varit på ganska många gayparader de senaste 15 åren, oftast i Malmö ibland i Stockholm. Totalt måste det varit mer än 100 000 människor i de parader där jag varit med. Men jag har aldrig sett någon visa sitt könsorgan i någon parad.

Ofta sprids de här myterna av människorna som aldrig besökt någon parad. Det är ungefär som att folk skulle vilja förbjuda sd-möten för att det är nazistkläder på deras evenemang. Även om det skulle varit något sd-möte med någon nazisymbol eller en parad med någon helnaken människa hade det aldrig ursäktat ett generellt förbud mot den typen av demonstrationer.

Faktum är att det varit nazistiska skinheads på sd-möten på 1990-talet. Och en av partiets första ledamöter i någon kommunfullmäktigeförsamling, i Höör i Skåne, i början av 1990-talet blev då fotograferad med nazistuniform på ett högerextremt möte.

Sd är inte och har aldrig varit något nazistparti. Men det är nog enklare att hitta individer i sd med nazikopplingar än det är att hitta någon helnaken människa i en gayparad. Det säger något.


Uppdatering 2.

I pappersversionen (sid 33) av Expressen avslöjar tidningen hur fördelningen är bland olika partiers sympatisörer när det gäller att säga ja till homoadoptioiner.

Miljöpartiet 71 %
Vänsterpartiet 69 %
Folkpartiet 56 %
Socialdemokraterna 55 %
Centerpartiet 51 %
Moderaterna 41 %
Sverigedemokraterna 28 %
Kristdemokraterna 24 %.

Det är väl inga dramatiska överraskningar. Man ska också komma ihåg att siffrorna inte anger hur många procent som är emot homoadoptioner, oftast är det alltså 10-15 % som är osäkra när det gäller den här typen av frågor. Men man kan konstatera att alla partierna har stöd bland sina sympatisörer för sina åsikter om homoadoptioner, förutom Moderaterna där det är ganska jämnt mellan de som är för och emot reformen.

Andra nya artiklar med koppling till HBT.

Expressen skriver idag i kulturdelen sid 6-7 (hittar det bara i papperstidningen) att 33 kulturprofiler valt sina 25 favoritförfattare inom HBT-genren. Kan rekommenderas eftersom det ger en del bra tips.

Dagens Nyheter. Prideaktuell: Eddie Razaz
Tolv pärlor på Pridefestivalen.
Pridefesterna startade i USA.

Från den sistnämnda artikeln.
Stockholm Pride är Sveriges största festival som startade i liten skala redan 1979. Sedan dess har rörelsen vuxit och spridit sig. I år pågår den mellan den 26 juli och 1 augusti.

Varje år arrangeras mellan fem och tio pridefestivaler runt om i landet. Här följer en lista över Sveriges pridefestivaler och när de startades.

1996 Regnbågsfestivalen Malmö
2005 Kärleksparaden Linköping
2005 Umeå Pride
2007 HBT-festivalen Göteborg
2007 Sundsvall Pride
2007 Yran Pride Östersund
2007 Springpride Eskilstuna
2008 Värmland Pride
2008 Uppsala Pride
2008 Winterpride Piteå
2009 Norrköping Pride
2010 Queertopia Norberg
Artikeln innehåller dock ett sakfel, första gayfestivalen i Stockholm var 1977 då kallade man det Frigörelsedagarna. 1979 ändrade man namnet till Frigörelseveckan. Annars är det intressant att konstatera att det är de senaste åren som det verkligen blivit en trend i svenska städer att starta lokala HBT-festivaler.

55 kommentarer:

  1. Det finns en mycket viktigare fråga.
    Skall vi tillåta adoption alls?
    Särskilt om det handlar om att flytta
    ett barn från ett land till ett annat?
    Där tycker jag vi skall ta upp denna
    viktiga principdiskussion i första hand.

    Vidare så tycker jag det är fel att
    generalisera och säga att barn som
    bor i familj X har det bättre eller
    sämre än familj Z.
    Vi är individer även i en familj.

    SvaraRadera
  2. De nedstående orden är ifrån en person som inte gett sig in "rättighetskriget" som HBT-lägret mer än gärna tvingar ner i halsen på MAJORITETEN.

    I mina ögon så är ALLT HBT-rörelsen försöker få igenom i sin enkelhet en MINORITET som försöker få ALLA att rätta sig efter DERAS önskemål och nycker.

    När väl MAJORITETEN säger "nej", så blir MINORITETEN aggresiv och börjar skrika förtryck och diskriminering. Som resultat av förlöjligas alla parter inblandade, där minoriteten stämplas som omogen och egotistik, och majoriteten stämplas som konservativ och förtryckande.

    Samtidigt demoniseras och marginaliseras minoriteten. Och i deras försök att verka normala ( i det här fallet genom sina parader), så blir de klassade som perversa. Deras eget fel, och i högsta grad en passande klassificering: så länge de insiterar på att BARA utrycka sig på DET ENDA SÄTTET.

    Som jag redan har sagt: allt HBT-rörelsen vill göra är att karva ut en bild av samhället som BARA TILLTALAR dem. Jag är en lekman i detta ämne, men det är den bild jag har fått.

    Ju mer fikusar som gör narr av sig själva och sin sub-kultur, desto mer skada gör de till sig själva. Den metaforiska gaderoben är väldigt praktisk: om ni inte vill bli förödmjukade av den majorititet ni så desperat vill vara del av, uppvisa inte ett normbrytande beteende.

    Om det påståendet är förtryck... så bli en majoritet genom att lugnt och stillsamt övertyga MAJORITETEN som redan finns att "det är så här vi lever" genom samtal, inte genom att klä ut er som småflickor eller som lädermonster och basunera ut vad ni föredrar att göra.

    Det avslutande stycket i denna artikel är intressant, men det är också en tradition (som VAR majoritet) som utmanas av en specialiserad, nischartad minoritet som, till varje pris, vill få SIN och INGEN ANNANS vilja igenom.


    Som avslut på det här så vill jag påpeka att det jag har skrivit är VAD JAG TYCKER, och det är med avsikt riktat till HBT-rörelsen som SOCIALT FENOMEN, inte till er personligen, Hr. Held.

    Om du har rätt att säga vad du tycker om ett ämne, så har jag lika mycket rätt att säga vad jag tycker.

    Som en sidofråga... hur länge håller HBT-förhållanden i snitt? Om det inte är för mycket begärt så skulle jag uppskatta tiden i "månader/år" istället för "HBT förhållanden är mycket bättre än heteroförhållanden!"

    SvaraRadera
  3. Bo

    Ja, givetvis kan man diskutera om adoptioner ska tillåtas. Den fråga man då måste ställa sig är om barn har det bättre på ett barnhem i ett fattigt land. Men det är givetvis en legitim debatt men som dock inte har något som helst med debatten om samkönade pars möjlighet att adoptera att göra.

    Bengt

    SvaraRadera
  4. Där har du fel som jag ser det.
    Samkönade pars möjlighet att adoptera
    utgår givetvis ifrån att det finns barn
    att adoptera. Och då måste debatten
    om adoption utifrån barnets bästa komma
    före vilka som skall eller inte skall få
    adoptera. Om barn har det bättre på ett
    barnhem i ett fattigt land kan man givetvis
    fundera kring. Hörde dock ett radioprogram
    om ett hem för ensamma mödrar där de efter
    födeseln adopterade bort sina barn till
    bl.a Sverige. Om du lyssnat på det så hade
    du förstått tragiken i att lämna ifrån sig
    sina barn. Den gråt och skrik som mammorna
    gav uttryck för var så hjärtskärande att
    man knappt stod ut. I vårt land så hör
    man ofta talas om par som vill adoptera
    utifrån sina egna egoistiska behov.
    Oavsett om det är hetero eller homopar.
    Däri ligger det en etiskt konflikt.

    SvaraRadera
  5. Anonym

    "I mina ögon så är ALLT HBT-rörelsen försöker få igenom i sin enkelhet en MINORITET som försöker få ALLA att rätta sig efter DERAS önskemål och nycker"

    Du måste läst både artikeln och min bloggpost slarvigt. 50 % är för homoadoptioner och då kan det omöjligt vara en majoritet emot när man vet att det brukar vara ca 10-15 % som är osäkra och inte har någon åsikt vid den här typen av opinionsmätningar.

    Kanske jag ska kalla dig heterofikus, anonym. Eller vill du hellre identifiera dig med någon annan blomma kanske? Heterohibiskus?

    Sedan kan jag vända det du säger emot dig själv (precis som poliser i USA)

    Den metaforiska gaderoben är väldigt praktisk FÖR ER HOMOFOBER: om ni inte vill bli förödmjukade av den majorititet ni så desperat vill vara del av, uppvisa inte ett normbrytande beteende.

    Att grälsjukt sprida din homofobi är ett normbrytande beteende i Sverige 2010. Du är i minoritet anonym, man jag försvarar din yttrandefrihet trots det.

    För övrigt tycker jag ordet lädermonster är kul. :-)

    Bengt

    SvaraRadera
  6. Nej, det är du som har fel som inte kan tolka vad jag skriver. Givetvis påverkar ett adoptionsförbud generellt även samkönade par. Men varför börjar en del bara de här debatterna när man talar om homoadoptioner.

    Skriv en insändare till tidningar och mail till politiker om att de borde förbjuda adoptioner av barn till svenska par om det är det du är för.

    Tror du på allvar att föräldrar skulle sluta lämna bort sina barn för att Sverige hade förbjudit adoptioner? Tror du att de mot sin vilja lämnar bort sina barn främst för att ett par i Sverige vill adoptera? Nej, i den situationen hade barnet hamnat på ett barnhem istället och det hade varit lika hemskt för föräldrarna.

    Bengt

    SvaraRadera
  7. Bo Grahn

    Är det förresten du som ofta skriver homonegativa kommentarer på Newsmill? Är det du hoppas jag du vågar stå för det.

    http://www.newsmill.se/user/bograhn

    "KD borde följa sin övertygelse i större grad och säga STOPP
    där de inte tycker att HBT rörelsens krav kan accepteras.
    RFSL och andra kräver 100 % lydnad annars kallas de som
    inte gör det omedelbart för homofober. Ovärdigt en demokrati!"

    Med tanke på hur få som är HBT personer av den totala befolkningen så är det märkligt hur mycket deras
    vardag diskuteras.

    "Men om KD har en avvikande uppfttning än andra partier
    så låt dom ha det i en demokrati.
    Jag tycker att KD sista tiden tyvärr släppt efter och de
    har nu ändrat sin politik.
    Gör tvärtom och stå för era åsikter istället!"

    "Vi vet att närvarande, engagerade föräldrar
    är viktigare än vilket kön föräldrarna har."
    Jag hade velat se en ref. till detta påstående.
    Det finns en tendens bland framförallt feminister
    och HBT-rörelsen att allt som inte liknar en
    traditionell kärnfamilj är bättre.
    Det hela liknar är en svartmålning som får
    fortgå utan allt för mycket motstånd.
    Men det är dags att gå till motattack!"

    Nu när jag överbevisat dig om att all forskning visar att barn i homofamiljer mår lika bra som andra barn försöker du försåtligt flytta debatten till att stoppa adoptioner generellt. Snyggt försök men det funkade inte riktigt.

    Bengt

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Finns det nåt olagligt i det jag skrivit?
    Får det inte i någon form finnas kritik?

    DU hänvisar till en undersökning som säger
    att barn i HBT familjer mår lika bra som
    andra. Ja, det är väl bra det. Men då finns
    det väl lika många barn som mår dåligt också
    som i heterofamiljer? För vi är ju individer
    och generaliseringar är ju farligt och inte
    alls PK att använda idag 2010.

    Jag har många gånger skrivit insändare och
    kommentarer med det innehållet (ifrågasätta adoptioner internationellt) och det finns
    många som håller med. De som inte gör det
    har samma argument som du. Fattigdom och
    ensamma mammor. Men varför inte hjälpa
    dessa på plats så att barn och mammor
    slipper skiljas åt?

    I sakfrågan ser jag heterosexualitet
    som ett träd och andra sexuella läggningar
    som grenar från det trädet. Tyvärr kan jag
    inte utvekla det finns ett diskussions- och (nästan) tankeförbud kring HBT frågor.

    Där är du en av proppen Orvards bästa vänner!

    SvaraRadera
  10. "DU hänvisar till en undersökning som säger
    att barn i HBT familjer mår lika bra som
    andra. Ja, det är väl bra det. Men då finns
    det väl lika många barn som mår dåligt också
    som i heterofamiljer? För vi är ju individer
    och generaliseringar är ju farligt och inte
    alls PK att använda idag 2010."

    Ja, det är lika många som mår dåligt också. Och just därför bör reglerna vara så lika som möjligt för samkönade och olikkönade par. Men kd och sd är emot det. De vill inte att par ska behandlas individuellt utan att man istället först ska dela in dem i samkönade par och olikkönade par och att den ena typen ska ha fler rättigheter när det gäller adoptioner än den andra typen. Och det berömmer du kd för på Newsmill. Du argumenterar ju emot dig själv. Då är det väl du om någon som är proppen Orvars bästa vänner alltså en av dem som är negativ till att samkönade par ska ha samma möjlighet till adoptioner som olikkönade par.

    Kul du snackar om diskussionförbud när du skriver den ena kommentaren efter det andra både här och på Newsmill med kritik mot HBT-rörelsen. Det verkar inte vara någon fungerande censur av "PK-Samhället" då.

    Nej, inget är olagligt i det du skrivit. Men om ditt främsta problem är att du tycker RFSL och homosexuella har "för mycket makt" menar jag du ärligt bör redovisa det och inte låtsas som att det bara handlar om att du tycker synd om förälrar som tvingas lämna bort sina barn. Alla tycker nog synd om dem.

    Men vad tror du själv är orsaken till att de lämnar bort sina barn?

    Bengt

    SvaraRadera
  11. Mitt intresse för adoptionsfrågan är
    betydligt äldre än för HBT frågor.
    När jag nu tar upp det i samband med
    denna diskussion så är det för att
    HBT gruppen ju också vill kunna adoptera
    och nu lagligt får det.
    Det är fortfarande med adoptioner i
    mitt fokus.
    Inte för att HBT gruppen finns med.
    Där har du i så fall helt fel.

    "Men vad tror du själv är orsaken
    till att de lämnar bort sina barn?"
    Jag avstår att besvara den frågan
    eftersom den är så basic.
    Men varför kan inte par adoptera barn
    i andra länder som en ekonomisk supporter
    så att mamma och barn kan vara
    tillsammans?
    Eller kanske försöka få hit mamman
    och barn?

    Visst har HBT rörelsen lyckats med sina
    krav och skickligt är det också.
    En liten minoritet som får igenom
    detta utan att den stora majoriteten
    tillfrågas.
    Dessutom har HBT rörelsen och dess
    närmaste anhängare nu i åratal häcklat heteronormen, äktenskapet, familjebegreppet, mannen etc på ett sätt som liknar mobbning, diskriminering och rena rama påhoppen genom främst feminister.

    Vad gäller KD så tycker jag bara att de
    skulle stå för sina åsikter och inte ge
    med sig för att vara PK.
    Jag skall inte rösta på dom utan har en
    åsikt bara i just den principiella
    frågan om att vara trogen sina ideal.
    Det ställer jag på alla partier.

    Vad gäller SD så hr dom sin agenda men
    får inte ett parti företräda dom som
    inte tycker som du?

    SvaraRadera
  12. Flera vänner och bekanta till mig kan sägas ingå i den sk hbt-rörelsen. Under 1980- och 1990-talen intresserade jag mig en del för den politiska aktivismen inom denna rörelse, som då just började ta form. Det var undomligt och rebelliskt och kul att bryta mot normer och kanske att chockera lite. Röra om i grytan.

    Nu när jag är lite äldre ser jag annorlunda på saken. Jag tror objektivt sett inte att det är bra, kost sagt. Alltså inte nu vad folk gör eller har lust att göra i sängkammaren. Det är givetvis vars och ens ensak och vi andra har att vara nöjda så lände de går nöjda in och kommer nöjdare ut. Sängkammaren är en helgedom. Vad som sker där angår ingen som inte själv är där.

    Nej, vad jag -- numera -- vänder mig mot är det element av exhibitionism som lever som ett vitalt och sammanhållande element i den sk hbt-rörelsen. En sorts narcissism som man för all del kan tycka är ganska oskyldig men som faktiskt påtvingar utomstående sina högst privata angelägenheter. Precis sådär som SD-representanten sa, faktiskt. Alltså huruvida folk fysiskt har blottat sina kön eller inte är sekundärt i sammanhanget; det primära är att de har blottat sin sexualitet.

    Varför är det ett problem?

    Samhällens fortbestånd bygger på barnalstring och stabilitet i familjeförhållandena. Man kan inte, med bibehållen stabilitet, ersätta barnalstring med adoptioner. Inte heller kan man överlåta uppforstan av barnen åt samhället. Därför har vi av hävd sanktionerat EN typ av sexualitet i det offentliga rummet, nämligen den mellan fertila par; par som kan få barn och alltså garanterar samhällets fortbestånd. Att vi tycker det är gulligt eller berörande med unga heteropar som förälskat går och håller varann i hand har inte att göra med att vi speciellt gillar att fantisera om deras sängkammaliv (vilket man kanske kan tro) utan att vi vet att dessa unga tu bokstavligen bär framtiden i sitt sköte. Det är den egna, samhälleliga framtiden vi ger vår välsignelse, formellt i kyrkor och informellt när vi ler åt paren som flanerar i parker under försommartiden.

    Adopterade barn blir generellt mer rotlösa och alienerade än barn som växer upp med båda sina föräldrar. De sistnämnda får en mer integrerad personlighet genom att anima och animus har fått en konstant bekräftelse genom föräldrarnas samliv under uppväxten. Detta ÄVEN om föräldrarna ibland har behövt svälja förtret och övervinna sig själv för att hålla ihop familjen. Offer är bra.

    MEN OM JAG NU VORE T. EX. KULTURMARXIST, och därför ville krossa hela konceptet med nationalstat, kärnfamilj och kyrka, då skulle jag göra precis det jag faktiskt gjorde för sådär 20 år sedan: uppmuntra och främja offentliga gränsöverskridanden, genderbenderier och konstnärliga/rituella manifestationer. Lösa upp normer. Relativisera. Skapa osäkerhet i identitetsfrågor. Uppmundra var och en att skita i konventionerna och göra sin grej fullt ut, precis som jag. och så vidare.

    Men jag har kommit fram till att det just fanns en bakomliggande agenda (den sk kulturmarxismen, skapad av Frankfurtskolan) och att jag, vid närmare övervägande, inte kunde ställa mig bakom dess ideal.

    Så är det med det.

    Pappan

    SvaraRadera
  13. Bo

    Först kan vi väl vara ense om att vi är oense vem som har helt fel. Jag tycker du har det och du tycker jag har det.

    "Dessutom har HBT rörelsen och dess
    närmaste anhängare nu i åratal häcklat heteronormen, äktenskapet, familjebegreppet, mannen etc på ett sätt som liknar mobbning, diskriminering och rena rama påhoppen genom främst feminister."

    I ett avseende har du rätt. HBT-rörelsen häcklar heteronormen och det är helt rätt att göra. Heteronormen begränsar många människors vardag, främst HBT-personer men även för många heterosexuella bl.a. de som inte följer traditionella könsroller. Du skrev själv tidigare att man ska se folk som individer, varje familj är olika andra familjer. Och det har du helt rätt i. Just därför är heteronormen ett problem dvs att man ska förvänta sig att alla ska följa konservativa könsroller och bli ihop med någon av motsatt kön.

    Sedan buntar du ihop HBT-rörelsen och feminister trots att det delvis är helt olika grupper. Många feminister är inte HBT och många HBT-personer är inte feminister. Det är även olika åsikter inom HBT-rörelsen och feministrörelsen.

    Det blir en gåta att du skriver att HBT-rörelsen häcklar äktenskapet när det främsta politiska kravet i flera år var en könsneutral äktenskapslag. Varför skulle man jobb för homoäktenskap om man ogillade äktenskap?

    Och vad menar du med "familjebegreppt". RFSL och andra är inte emot familjer om du fått för dig det. Tvärtom har ju HBT-rörelsen jobbat för att även samkönade par ska få möjlighet att bilda familjer. Där är de nya lagarna om adoptioner och inseminationer några resultat av det arbetet.

    Sedan häcklande av mannen. Är det läderbögarna du menar, den grupp som hyllar maskulina män? Eller menar du RFSL som är emot att folk alltid ska kategoriseras främst som män eller kvinnor?

    Givetvis har kd och sd rätt att ha sina åsikter. Men jag har rätt att kritisera deras åsikter. Så fungerar det i ett fritt samhälle. Yttrandefrihet betyder inte någon rätt att slippa bli emotsagd.

    "En liten minoritet som får igenom
    detta utan att den stora majoriteten
    tillfrågas."

    Det här blir något udda skrivet av dig. Det är riksdagen som avgöra lagarna för Sveriges del. I riksdagen är det några procent som är öppet HBT, det är kanske en del som är dolt HBT. Men mitt tips är att ca 90 % i riksdagen är heterosexuella och icke-transpersoner.

    Riksdagsledamöterna är valda av svenska folket i fria val. Opininosmätningarna visar att det varit ett tydligt folkligt stöd för nästan alla HBT-reformer, bl.a. partnerskapslagen 1995 och den könsneutrala äktenskapslagen 2009.

    Menar du att även skulle haft folkomröstningar om varje reform som berör HBT-personer? Är det så vi ska behandla minoriteter generellt eller gäller det bara HBT-folk?

    Ska vi folkomrösta om vi ska tillåta Sverigedemokraterna att ha torgmöten? Folkomrösta om de ska få samma partibidrag som andra partier. Folkomrösta om du Bo Grahn ska få skriva på Newsmill? Folkomrösta om Livets ord ska förbjudas?

    Bengt

    SvaraRadera
  14. Pappan

    "Därför har vi av hävd sanktionerat EN typ av sexualitet i det offentliga rummet, nämligen den mellan fertila par; par som kan få barn och alltså garanterar samhällets fortbestånd."

    Ja, att homosexuella av hävd blivit förföljda och stigmatiserade behöver du inte berätta här. Men ditt resonemang avslöja just vad som är problematiskt med heteronormativiteten.

    Du erkänner själv att ditt och andra homofobers problem med Pridefestivaler inte är sexualiseringen i sig, utan att det är en samkönad sexualisering. Annars hade det enligt dig varit "gulligt".

    Varför ska ett bögpar inte kunna hålla handen i stan och hångla med varann i en park bara för du får bögnoja av det?

    Som antikommunist tycker jag för övrigt det är komiskt att bli kallad för kulturmarxist.

    För övrigt var det vad jag vet ofta använt av FPÖ i Österrike när Jörg Haider var en av de ledande politikerna. Sedan visade det sig att Haider levde ett dubbelliv, hade en fru och familj och en manlig älskare vid sidan av. De "provocerade" inte andra genom att hålla varandra i hand i någon park. De var inte ärligare utan låtsades vara hetero utåt och Haider stödde partiets homofoba politik.

    Det tycker du tydligen är bättre. Hellre smygande och vänsterprassel än två bögar eller två lesbiska som stolta håller varann i hand på stan.

    Jag konstaterar vi har helt olika värderingar.

    För övrigt är du i minoritet nu när det gäller bla homoadoptioner. Snacka för dig själv och inte för svenska folket generellt.

    Bengt

    SvaraRadera
  15. Ska förtydliga vad jag menade när jag skrev.

    "Som antikommunist tycker jag för övrigt det är komiskt att bli kallad för kulturmarxist.

    För övrigt var det vad jag vet ofta använt av FPÖ i Österrike när Jörg Haider var en av de ledande politikerna."

    FPÖ och andra "nationalistiska" partier har ofta använt ordet kulturmarxism om alla partier och grupper i samhället som är för ett mångkulturellt samhälle, jämställdhet, HBT-rättigheter etc. Med deras definition av kulturmarxism har nästan alla partier i alla EU-länder blivit kulturmarxister - förutom deras egna partier.

    I den meningen har de paradoxalt nog blivit ense med kommunister i sin definition av att jämlikhet är synonymt med marxism. Skillnaden är att "nationalisterna" är emot jämlikhetspolitiken medan kommunister är för den.

    Bengt

    SvaraRadera
  16. Jag har inte tid med mer debatt
    just nu men avslutar med en sak:

    Heteronormen är en norm som "ni"
    kritiserar men ert alternativ är
    en annan norm som också kommer
    att vara begränsande för andra men
    så långt är det kanske ingen som tänkt...

    SvaraRadera
  17. Tack för din kommentar, Bengt. Det var faktiskt intressant läsning: dock så måste jag erkänna att jag inte hade för avsikt att skjuta ner homoadoptioner, utan jag ville belysa (även om det kanske var klumpigt gjort) faktumet att de synliga HBT-aktivisterna (d.v.s Pride-folket)föredrar att vissa upp sig och sina smaker, istället för att dela med sig av sina smaker när de blir tillfrågade: som de flesta (i.a.f antar jag detta)andra gör.

    Utöver det så har jag inga problem med HBT i sig: det jag stör mig på är på de sätt som de försöker tvinga andra att bekräfta dem som "normala".

    "Jag bryr mig inte om vad du föredrar att ha som partner: ville jag veta, så skulle jag fråga om det".

    Kanske lite väl enkelt och slätstruket, men det är så jag föredrar att handskas med frågor om relationer, så här långt.

    För övrigt... "stolthet" är ingenting man behöver skryta med. Är man stolt, så ska man bära det inom sig, för det är där det gäller.
    Ska man behöva vara en påfågel för att vara bekväm med sig själv, eller med den partner man är med?

    SvaraRadera
  18. bo grahn sa...
    Jag har inte tid med mer debatt
    just nu men avslutar med en sak:

    Heteronormen är en norm som "ni"
    kritiserar men ert alternativ är
    en annan norm som också kommer
    att vara begränsande för andra men
    så långt är det kanske ingen som tänkt...

    25 juli 2010 13.21

    Tack så mycket, Bo! Du har på ett mycket bra sätt summerat vad jag inte kan sätta ord på!

    SvaraRadera
  19. Bo

    Vilken norm är "vi" för? En homonorm? Det där är ett resonemang som är typiskt för människor som tror att alla andra måste resonera som man själv gör. Är man för att vita ska vara norm i samhället gissar man att de flesta svarta vill att svarta ska vara norm? Är man för en heteronorm gissar man att de flesta homosexuella vill att samhället ska ha en homonorm?

    Det är tydligen svårt att föreställa sig att vi ska ha ett samhälle som varken har en heteronorm eller homonorm. Ett samhälle som inte rangordnar folk efter sexuell läggning, könsidentitet, etnicitet, kön etc.

    Bengt

    SvaraRadera
  20. de synliga HBT-aktivisterna (d.v.s Pride-folket)föredrar att vissa upp sig och sina smaker, istället för att dela med sig av sina smaker när de blir tillfrågade: som de flesta (i.a.f antar jag detta)andra gör."

    Men har du besökt någon Prideparad någon gång? Mer än 90 % är helt påklädda och har budskap som inte har med sex i sig att göra. Utan om att vara stolt över sig själv, något som alla bör få möjlighet att vara.

    Du tycks ha svårt att sätta dig in i hur det är att tillhöra en stigmatiserad minoritet. Du snackar om att stolthet ska man bära inom sig, ja så enkelt är det nog för många människor som är hetero, för deras förmåga till kärlek och deras relationer har aldrig blivit ifrågasatta. Men för den som är HBT blir man ibland, eller ofta, ifrågasatt. Där spelar parader en roll för en del (men inte alla) HBT-personer.

    "Jag bryr mig inte om vad du föredrar att ha som partner: ville jag veta, så skulle jag fråga om det".

    Som om inte heterosexuella generellt tvingar på andra sin heterosexualitet genom att snacka om sin partner, vad de gjorde i helgen, reklamen visar olikkönade par som hånglar, heteropar kysser varann på stan. Men de har de tydligen rätt att göra enligt dig. Heteropar ska inte vara "diskreta" och undvika att avslöja att de är heterosexuella.

    Det är bara homosexuella som inte ska prata om sin partner på jobbet och att de plockade svamp i helgen (måste nu Anders börja snacka om sex igen), företag ska inte visa homopar som hånglar (måste de nu göra politiska provokationer igen) och samkönade par som kysser varann på stan (tänker de inte på oss andra).

    Att heterosexuella manifesterar sin heterosexualitet varje dag reagerar du inte ens över gissar jag. Men närhelt någon homosexuella gör samma saker då kör de ner saker i halsen på dig.

    Bengt

    SvaraRadera
  21. Som tur är så stiftar allt fler länder lagar mot den här typen av osmaklig lek med barn som offras för att tillfresställa människors perversa behov. Senast har Ryssland lagstiftat att ryska barn ALDRIG får hamna i den här typen av sjuka människors vård i Ryssland eller utanför Ryssland.

    SvaraRadera
  22. Du har rätt: jag har ingen aning om hur det är att vara en stigmatiserad minoritet, nej, jag har aldrig varit på en Pride-parad och nej, jag brukar inte reagera på när ett heteropar uppvisar sin relation mellan varandra- jag har inte stött på ett homopar som uppvisar sin relation mellan varandra, men jag tror nog att jag skulle tänkta "huh? De är homosexuella? whatever!", och titta åt något annat håll, eftersom jag har gett min tanke åt det hela.

    Vad de gör efter det bryr jag mig inte om: det är deras privatliv-om de väljer att skylta med det lika mycket som heterosexuella, då är det deras problem att hantera stigman.

    Utöver det... så önskar jag dig förmågan att lyssna, ta till kritik och inse att kritiken finns av en anledning.

    Det är den viktigaste förmågan som finns, något som dina stackars föräldrar inte verkade kunna ha gett dig, eftersom du varit för upptagen med att göra dig själv till ett offer.

    (En förolämpning för en förolämpning)

    SvaraRadera
  23. "Jag bryr mig inte om vad du föredrar att ha som partner: ville jag veta, så skulle jag fråga om det".

    Om det inte hade varit för pride-festivaler och annan politisk kamp som hbt-rörelsen drivit, så skulle jag som bög aldrig haft stoltheten och modet (eller ens möjligheten) att svara ärligt på den frågan ...

    SvaraRadera
  24. Du är helt sanslös anonym!

    "det är deras privatliv-om de väljer att skylta med det lika mycket som heterosexuella, då är det deras problem att hantera stigman"

    Dvs .. skyll er själva om ni blir nedslagna för att ni har fräckheten att visa att ni älskar nån av samma kön ..

    SvaraRadera
  25. Hela frågan är en icke fråga då kanske det är max 20 barn som adopteras i nationellt mot 500 internationellt och inget land tillåter idag samkönade att adopterade. Att då pröva dessa samkönade par är ju bara ett uttryck för en rättighetssträvan som gått överstyr.

    Internationell adoption är ett postimperialistiskt fenomen som kommer att försvinna om förhoppningsvis några decennier och vi har inget rätt att kräva något av dessa länder. RFSL och United Fruits är här förenade i sitt förakt för andra människor på denna planet.

    SvaraRadera
  26. Till dig anonym som fegt nog inte skriver något namn (det hade jag iofs inte heller gjort om jag varit i din situation och haft dina vidriga åsikter)

    Jag säger samma sak till dig.

    Utöver det... så önskar jag dig förmågan att lyssna, ta till kritik och inse att kritiken finns av en anledning.

    Det är den viktigaste förmågan som finns, något som dina stackars föräldrar inte verkade kunna ha gett dig, eftersom du varit för upptagen med att göra dig själv till ett offer.

    Du har tydligen varit för upptagen att spela offer för den hemska homolobbyn och inte lärt dig empati. Att du tycker dina homosexuella medmänniskor ska skylla sig själv för att de bli stigmatiserade visar bara hur vidrigt du resonerar.

    Du borde skämmas.

    Bengt

    SvaraRadera
  27. Nils Dacke

    Nej, lagen är inte meningslös. Låt oss säga att inget land velat adoptera bort barn till judar i Sverige tycker du då att vi skulle behållt en egen lag som förbjudar judar att bli prövade som adoptivföräldrar?

    Och det är även, om än få, barn som blir adopterade inom Sverige. Även det är en orsak till att man ändrade lagen.

    Återigen om vi ska jämföra med judar. Om någon judisk förening hade jobbat emot en svensk lag som förbjudit judar att adoptera medan andra svenska fått det hade du då anklagat den judiska föreningen för att bete sig imperialistiskt?

    Ni homofober måste hade fått panik när det nu avslöjas att ni varken har forskning eller svenska folket emot er när det gäller samkönade pars möjlighet att adoptera.

    Om du ska anklaga några för imperialism blir det väl då de adoptivföreningar som förmedlar adoptioner till Sverige, många av de adoptivföreningarna har för övrigt kopplingar informellt till konservativt kristna grupper.

    Men det är väl mer bekvämt för dig att skylla på RFSL som jobbar för likhet inför adoptionslagen. Homofobin blir för genomskinklig.

    Bengt

    SvaraRadera
  28. Tyvärr Bengt är jag varken homofob eller något annat attribut som du vill tillskriva mig då argumenten fattas. Däremot är jag för människors lika värde och det inkluderar även de fattiga på denna planet och denna fråga är en fråga för människor som vältras sig i lyx som du och jag gör.

    Bättre hade varit om du hade engagerat dig i att hjälpa dessa människor ur sin fattigdom.

    SvaraRadera
  29. Nils Dacke skrev

    "Internationell adoption är ett postimperialistiskt fenomen som kommer att försvinna om förhoppningsvis några decennier och vi har inget rätt att kräva något av dessa länder. RFSL och United Fruits är här förenade i sitt förakt för andra människor på denna planet."

    På sin egen blogg Dackefejden skriver han bl.a. följande om prostitution.

    "Det finns ju andra samhällsfrågor som kanske kanske är större än att jaga några som har frivilig sex där kontanter utväxlas."

    Det är så intressant att nästan alla medelålders heterosexuella männ som berättar vilken hemsk förening RFSL är (ofta kopplar de ihop föreningen med "feminister") själv tycker prostitution är oproblematiskt.

    De flesta som följer min blogg vet att jag är emot sexköpslagen eftersom den riskerar försvåra situationen för många prostituerade. Men att många prostituerade far illa är väl givet.

    Men för vissa medelålders heterosexuella män är det tydligen värre om två bögar ger ett barn från Vietnam ett trygghet hem istället för att vara på ett barnhem än att heterosexuella män åker gruppresor och köper sex av nerdrogade tonårstjejer i Thailand.

    Bengt

    SvaraRadera
  30. Nils Dacke

    Om du tycker RFSL är imperialistiska medan du inte kallar andra föreningar för det och när du kallar lika rättigheter för överdrivna rättigheter kallar jag dig homofob även om du inte själv erkänner det.

    Vad vet du om vad jag gör för fattiga barn? Och vad gör du själv?

    Bengt

    SvaraRadera
  31. Bäste Bengt,
    Tack för ditt försök att bemöta mina synpunkter. Dessvärre kunde jag varken uppfatta dem som konstruktiva eller lyhörda nog att signalera en villighet från din sida, att utbyta tankar och perspektiv med oliktänkande.

    Det var tråkigt. Dessbättre har jag inte stött på denna inställning speciellt ofta bland de hbt-människor jag har i min bekantskapskrets.

    Deras "stolthet", dvs självaktning, dignitet, skulle nog aldrig tillåta dem att gå och bära sig åt på gator och torg.

    Mina egna sexuella preferenser vet du ingenting om, ty de angår ingen utomstående.

    Lycka till med livet,
    Pappan

    SvaraRadera
  32. PRIDE, en festival för normupplösning – som möter berättigad kritik
    .
    Nu är det dags för det årliga PRIDE-spektaklet att invadera Stockholm. I media framställs det okritiskt som en kärleksmanifestation och all kritik mot jippot avfärdas på ett onyanserat sätt som homofobiskt hat.
    .
    I själva verket är motorn bakom PRIDE en liten klick HBT-aktivister, queerteoretiker och lesbiska ultrafeminister vars värderingar och metoder att torgföra dem troligen är främmande också för flertalet bland de sexuella minoriteter man säger sig företräda. Deras krav stannar inte vid att bemötas med tolerans från det heterosexuella majoritetssamhället. Målsättningen är att riva ned alla normer och att peka ut de dryga 90% av medborgarna som ser den heterosexuella kärnfamiljen som den naturliga samhällsnormen som fördomsfulla bakåtsträvare.
    .
    Och om någon ur denna stora grupp törs bryta den politiska korrekthetens repressiva tystnad och meddela avvikande uppfattning om exempelvis spektakel som PRIDE eller vill ha en förutsättningslös diskussion om homoadoptioner, då påklistras vederbörande homofobens, högerextremistens och hatbrottslingens stigmata. Det är ett demokratiproblem att det i det offentliga samtalet råder en queerhegemoni som inte återspeglar värderingarna kring dessa frågor ute i samhället. När den demokratiska dialogens dörrar stängs ökar också risken för polarisering och politisk frustration och för att kritiken i stället tar sig andra och mer otrevliga uttryck.
    .
    För HBT-rörelsens militanta kärntrupper finns inget mellanting mellan det normupplösta queersamhället och ett där man stenar homosexuella till döds. För att vara en grupp som valt regnbågsflaggan som symbol är detta ett synsätt märkvärdigt befriat från nyanser.

    SvaraRadera
  33. Bengt, Du ska en eloge för att du bemöter dina kritiker här i kommentarsfältet och att det inte är modererat. Sagt detta så trodde jag att vi diskuterade samkönade pars rätt att bli prövade för internationell adoption och inget annat. Mina, dina och andras sexuella preferenser och ålder är helt ointressant i sammanhanget.

    En fråga: Hur kan du veta att det är bättre att komma till Sverige och bli adopterad av ett samkönat par än att växa upp på ett barnhem? Är inte det ett uttryck för en översittarmentalitet värdig en imperialist?

    SvaraRadera
  34. "Det är tydligen svårt att föreställa
    sig att vi ska ha ett samhälle som
    varken har en heteronorm eller homonorm."

    Det finns inte ett normlöst samhälle.
    Det närmaste man kan komma är väl Iraq
    just nu eller kanske Kongo. Där råder
    det totalt kaos och alla är allas fiende.

    I ett normlöst samhälle inga homosexuella
    existera och inga andra sexuella grupper.
    HBT rörelsen skulle inte kunna existera
    eftersom det inte finns nån efterfrågan
    från några eller för nåt som inte finns.

    Då kanske du säger att HALLÅ, så kan det
    väl inte vara? Skall allt vara tillåtet
    och inget förbjudet?

    Sex med djur, barn, döda?
    Att döda, tortera, kannibalism?
    Stjäla, råna, döda?

    Nej, det är klart att ett normlöst samhälle
    aldrig fungerar men förklara gärna för mig
    hur er NORM ser ut och vad den inkluderar
    och exluderar jämfört med idag.

    SvaraRadera
  35. Pappan

    "Tack för ditt försök att bemöta mina synpunkter. Dessvärre kunde jag varken uppfatta dem som konstruktiva eller lyhörda nog att signalera en villighet från din sida, att utbyta tankar och perspektiv med oliktänkande."

    Nej, vad elak jag är. Först skriver du hur hemskt det är när homosexuella är lättklädda och förälskade på offentliga platser medan det är "gulligt" när det är heterosexuella. Du kallar det kulturmarxism och ett hot mot samhället att samkönade par får adoptera. Sedan förväntar du dig att jag ska visa respekt för ditt homofoba dravel. Och om du verkligen har vänner som är HBT, vad är du för en vän som tycker heterosexuella och homosexuella ska ha olika rättigheter i det offentliga rummet med motiveringen det ena har med barnalstring att göra och inte det andra.

    Ha ett bra liv. Och försök bearbeta din homofobi, det är möjligt. Jag tycker det är tråkigt du inte gjort dig av med din homofobi innan du kommenterade här. Men ingen är perfekt givetvis.

    Bengt

    SvaraRadera
  36. Bo Grahn

    Vem har snackat om ett normlöst samhälle? Det var du som inte hade kurage nog att säga vilka nya normer HBT-rörelsen enligt dig jobbar för.

    Jag snackade om att inte ha normer som rangordnar folk efter kön, sexuell läggning, könsidentitet, etnicitet etc.

    Att du av drar slutsatsen att jag vill tillåta övergrepp på barn och djur avslöjar möjligen vad du själv har för sexuella böjelser men säger inget om det jag skrev.

    Nils Dacke

    Jag jämförde ditt hån mot adoptivföräldrar med att du tydligen tycker folk som åker och köper sex i Thailand är problemfritt. Har du försökt skaffa en genomtänkt policy för hur vi i Sverige ska behandla folk i fattiga länder?

    Mats Dagerlind

    Som om du efter dina verbala spya mot RFSL skulle ha någon som helst trovärdighet i att tala om nyanser.

    Fakta är att fler svenskar är för homoadoptioner än emot. Och att ca 70 % är för den nya könsneutrala äktenskapslagen.

    Det är du Mats som är i minoritet. De flesta är inte lika inskränkta som du är.

    Bengt

    SvaraRadera
  37. Det är så kul att fyra heterosexuella (?) män (mina meddebattörer) kan bli så upphetsade av några läderbögar i en parad. Den som är trygg i sin egen sexualitet känner sig inte hotad av några halvnakna människor. Men för den som vill vara hetero men har lätt bisexuella känslor som vederbörande ibland inte själv accepterar blir det givetvis provocerande om folk av det egna könet beter sig "sexualiserat".

    När läste ni senaste ilskna kommentarer från den här typen av män om hur hemskt det är kvinnor blir sexualiserade i reklamen eller att karnevalen i Rio sexualiserar främst heterosexuella människor.

    Nej, det är bögars kroppar som gör dem upphetsade och får dem att skriva den ena ilskna kommentaren efter den andra.

    Bengt

    SvaraRadera
  38. "Att du av drar slutsatsen att jag
    vill tillåta övergrepp på barn och
    djur avslöjar möjligen vad du själv
    har för sexuella böjelser men säger
    inget om det jag skrev."

    Nej, så menar jag inte om dig.
    Dock är ett helt normlöst samhälle
    något som ingen vill ha tror jag.
    Men jag fortsätter hävda att en norm
    avskaffas endast för att ersättas av
    en annan.

    Min sexualitet är en solid hetero
    och den vill jag försvara precis
    som du gör med din. Låt oss bägge
    få respekt för det.

    SvaraRadera
  39. Bo

    återigen har jag aldrig argumentera för ett normlöst samhälle. Jag har sagt jag vill inte ha normer som rangordnar människor efter deras sexuella läggning, kön, könsidentitet, etnicitet etc. En konsekvens av det blir att bekämpa heteronormen. Vilket INTE är detsamma som att bekämpa heterosexualitet. Även många heteromänniskor förlorar på heteronormen eftersom de inte vill följa dess ideal.

    Bengt

    SvaraRadera
  40. Bengt skriver "Har du försökt skaffa en genomtänkt policy för hur vi i Sverige ska behandla folk i fattiga länder? "

    Vi ska inte ha en policy alls utan behandla dom precis som vi behandlar våra medmänniskor på närmare håll, dvs med respekt. Om dom inte vill adoptera bort sina barn till samkönade så ska vi respektera det och se internationell adoption som ett tidsbundet fenomen (1950-2025?) som kommer att försvinna i och med att välståndet ökar i världen. Självklart mår barn bäst av att växa upp med sina biologiska föräldrar och går inte det så ska inhemsk adoption prioriteras vilket är trenden i världen idag. Som sista utväg kan internationell adoption tas till. Detta bör vi i Sverige också verka för och det har inget motsatsförhållande till adoptionsföräldrar på ett individuellt plan.

    SvaraRadera
  41. Nils Dacke

    Och vad har det du skriver med RFSL att göra? Föreningen jobbar för att reglerna ska vara lika för samkönade och olikkönade par. Hur kan du kalla det för imperialism? Medan du hittills inte sagt något kritiskt om de adoptivföreningar som förmedlar adoptionerna.

    "Om dom inte vill adoptera bort sina barn till samkönade så ska vi respektera det"

    Och du tror RFSL tvingar dem? Konstigt då att inget homopar i Sverige fått adoptera barn från andra länder. Det är ju tydligt att många länder vill adoptera bort sina barn annars hade de aldrig gjort det.

    Din kritik mot RFSL blir ju helt absurd.

    Bengt

    SvaraRadera
  42. Bengt - du är helt enkelt lysande - både i artikeln och i svaren till dessa märkliga människor som skriver i kommentarerna.

    SvaraRadera
  43. Jag tänkte på en sak:

    Du brukar hävda att vi som är hbt kritiker
    brottas med vår egen sexualitet och skulle
    vara smygbögar...

    Du är ju själv i så fall en del av oss
    eftersom du gör samma sak men från andra
    hållet.

    Är du en smyghetero?

    Dina argument faller ju tillbaka på ditt
    eget handlande.

    SvaraRadera
  44. Jay

    Tack.

    Bo

    Min antydan om att du kanske är bisexuell men inte erkänner det träffade tydligen dig eftersom du nu skrivit två kommentarer om det.

    Din jämförelse blir dock helt fel. Jag ifrågasätter inte folks rätt att vara ihop med någon av motsatt kön, jag kritiserar inte om heterosexuella i Rio vill vara lättklädda och visa sin rumpor, jag är inte emot att olikkönade par ska få ingå äktenskap och adoptera, jag kritiserar inte om ett heteropar hånglar i en park.

    Och jag definierar mig som homosexuell även om jag halvt på skämt halvt på allvar brukar säga att jag är 98 % homo. För mig är det inte viktigt att man måste vara helt homo eller helt hetero. Min teori är att de flesta människor är på en skala som man skulle kalla bisexuella men många är så nära att vara helt homo eller helt hetero att man definierar sig som det.

    Kanske du Bo är 98 % hetero. Eller 90 %. Jag gissar dock att du då aldrig skulle erkänna det inför dig själv. Men du får givetvis definiera dig hur du vill. Men återigen den som är trygg i sin egen sexualitet blir inte provocerad av att andra visar sin kärlek eller har sex.

    Bengt

    SvaraRadera
  45. Bo Grahn skriver på en annan blogg.

    "Jag har träffat många hbtpersoner i den bransch jag arbetat inom och de har i många fall varit de mest intoleranta och fördomsfulla jag någonsin träffat.
    Deras jargong har varit riktat mot oss hetero.
    Samtidigt kräver de acceptans!"

    Ja, eftersom Bo Grahn haft dåliga erfarenheter från vissa HBT-personer har inte andra HBT-personer rätt att kräva respekt och acceptans. Återigen noterar jag att Bo verkar besatt i att skriva negativa kommenterar om homosexuella, ett tecken på osäkerhet på sin egen sexualitet.

    Kul att så många medelålders heterosexuella män som beklagar att Pridefestivalen tar så mycket utrymme i media samtidigt läser VARENDA artikel som skrivs om det (är man ointreserade kan man väl strunta i ett läsa dem, ett tips) och sedan ska skriva den ena bloggkommentaren efter den andra.

    Det påminner om homofoben och smygbögen som upphetsad kollade en bögporrfilm 10 gånger och berättade för sina kompisar hur pervers filmen var När han fick frågan varför han kollade en film han ogillar igen och igen svarade han "jag måste se hur hemskt det är, om den är lika hemskt tionde gången som den första".

    Bengt

    SvaraRadera
  46. "Men återigen den som är trygg i sin egen sexualitet blir inte provocerad av att andra visar sin kärlek eller har sex."

    Det är din pseudopsykologiska tolkning som
    du själv tycks vara ett levande exempel på.

    Ha en trevlig Pride!

    Over & out.

    SvaraRadera
  47. Bo

    Ska tyvärr inte vara med vid Stockholm Pride i år. Men besök du festivalen om du har möjlighet.

    Kul att du först tycker något är pseudovetenskapligt men själv sedan försöker använda argumentet mot andra. Antingen är det fel eller inte. Och jag vidhåller att du verkar besatt av att läsa artiklar om bögar och att skriva negativa saker om homosexuella.

    Jag har däremot inga som helst problem med att heterosexuella ingår äktenskap, adopterar, är lättklädda i parader eller hånglar i en park. Kan du säga detsamma om homosexuella?

    Bengt

    SvaraRadera
  48. Nej, jag är inte besatt alls.
    Mina intressen är betydligt fler
    och dom flesta ägnar jag större
    tid åt som tex att vara antifeminist.

    "Jag har däremot inga som helst problem med att heterosexuella ingår äktenskap, adopterar, är lättklädda i parader eller hånglar i en park. Kan du säga detsamma om homosexuella?"

    Äktenskap: Ja, om det är i kyrkan.
    Adopterar: Ja, oavsett sexuell läggning.
    Lättklädda i parader: Ja, oavsett sexuell l.
    Hånglar i en park: Ja, oavsett sexuell l.

    Nej, jag skall inte på Pride.
    Synd att du inte kan delta då jag förstår
    att det betyder en del att få träffa
    andra.

    En fråga:

    HBT rörelsen vill ju även diskutera
    detta med byte av kön.
    Genetiskt så är vi ju antingen man
    eller kvinna.
    Det kan vi inte ändra på.
    Är inte HBT rörelsens krav då bara
    något ytligt?
    En kvinna som opererar sig till man
    och kallar sig Bengt eller Bo är ju
    en kvinna och det går inte att ändra
    på. Det genetiska är basen.

    Ps. Jag beundrar din blogg och ditt
    engagemang och har inget personligt
    emot dig, Bengt. Hoppas vi kan vara
    respektfulla och utan personangrepp.
    Har jag brustit i det själv så ber
    jag im ursäkt. Ds.

    SvaraRadera
  49. Jag håller inte med dig om att folk inte kan byta kön.

    Varför är det ett problem för dig om folk är lättklädda i en parad eller hånglar i en park. gillar du inte det måste du ju inte titta utan kolla åt ett annat håll. Men du verkar har svårt att göra det senare. Precis som du tydligen känner du måste läsa och kommentera var och varannan artikel som handlar om HBT trots du säger det inte är intressant för dig.

    Bengt

    SvaraRadera
  50. Genetiskt kan de inte göra det.
    Och det blir i så fall bara ett
    spel för gallerierna vilket du
    bekräftar eftersom du inte har
    ett argument emot min slutsats.

    Och du kan inte låta bli att tala
    om för mig vem jag är.

    SvaraRadera
  51. Spel för gallerierna? Det är du som saknar kunskap om vad kön är för något. Du är fixerad vid biologi men kön kan också vara något socialt och det är det som transpersoner förmedlar. Jag skulle aldrig få för mig att bete mig som en förmyndare mot dem och säga de har fel men det kan tydligen du utan några problem.

    Var är din empati för dina medmänniskor?

    Bengt

    SvaraRadera
  52. Kön betraktat ur biologisk synvinkel
    är något som inte ändrar sig över tid.
    Föds du som kvinna eller man kommer du
    vara det livet ut och det är detta som
    är vår biologiska könstillhörighet.
    Denna biologiska fakta ser jag som
    överordnade andra eftersom den skiljer
    sig åt på en väsentlig punkt:
    Den är vetenskapligt grundad.
    Socialt kön och mentalt kön etc är
    däremot en teoretisk konstruktion.
    För mig säger det ganska mycket.
    Att det senare är bullshit.

    Empati?
    Jag tycker synd om bl.a de som gått på
    RFSL och feministers tankefundamentalism.

    SvaraRadera
  53. Att du kallar saker för att vara bullshit därför att de enligt dig inte är biologiskt säger nog något om dig.

    Även mänskliga rättigheter är för övrigt en teoretisk konstruktion. Men du kanske tycker det är bullshit också.

    Bengt

    SvaraRadera
  54. Bäste bengt held,

    1. Måste man tycka som du för att få ett hövligt eller åtminstone korrekt bemötande av dig?

    2. Har du för vana att kalla oliktänkandes synpunkter för "dravel"?

    3. Tycker du det är ett värdigt sätt att bemöta människor som inte håller med dig i sakfrågor?

    4. Betraktar du dig som representativ för din sak?

    undrande hälsningar,
    Pappan

    SvaraRadera
  55. Pappan

    Svaren 1-4 är ja när det gäller sådana som dig som sprider homofientliga kommentarer.

    Bengt

    SvaraRadera