torsdag 29 juli 2010

Ulf Ekman i Livets ord kritiserar homofobi?

Ulf Ekman i Livets ord gör en radikal helomvändning i en ny debattartikel i Världen idag. Eller hur ska man annars tolka hans kritik emot de kd-politiker som är homofientliga?

Från hans debattartikel.
De ser på Sverige som en gång stort och starkt och rikt, men numera förfallet på grund av överhetens svek och homosexuellas destruktiva inflytande. Det är hög tid att vi återupprättar vår storhet och tar tillbaka det som egentligen är vårt, låter det som.

Alltså tillbaka till en svunnen guldålder, folkhemmet, där kärnfamiljen var normen i Sverige . Att på detta sätt försöka vrida klockan tillbaka är en omöjlig illusion...

Kd utgör därför inte ett seriöst alternativ för en kristen väljare som måste tro på rätten till frihet för den enskilde, ansvar och omsorg om alla medborgare och respekt för alla människors lika värde. Det är också dags att vi säger något positivt om den unika tillgång som många homosexuella är för Sverige och den självklara plats de har i vårt land som svenska medborgare.
Nej, bli inte chockade. Ulf Ekman har inte blivit någon queerteoretiker. Däremot kritiserar han i en ny artikel Sverigedemokraternas främlingsfientlighet. Artikeln var så bra retoriskt att jag bytte ut ordet sd mot kd, invandrare mot homosexuella och svenskt mot kärnfamiljen som norm i Sverige. Intolerans som intolerans.

Men det är avslöjande att det hade varit omöjligt för Ulf Ekman att skriva den alternativa versionen, han och Livets ord är själva bland de som mest envist sprider hat mot HBT-personer.

Ett betydligt homovänligare samfund är Svenska kyrkan. På sitt kyrkomöte förra hösten sa samfundet med betydande majoritet ja till att viga samkönade par. Därför är det spännande att kolla motionerna (förslagen) inför årets kyrkomöte. Jag hade faktiskt väntat mig flera motioner om att avskaffa beslutet från förra året och att Svenska kyrkan inte skulle tillåta nya vigslar av samkönade par. Hade gissat att det skulle lämnas in sådana motioner från Kristdemokrater i Svenska kyrkan, Sverigedemokraterna i Svenska kyrkan, konservativa nomineringsgruppen Frimodig kyrka.

Men faktum är att det bara lämnats en sådan motion till årets kyrkomöte. Dan Sarkar som är med i Frimodig kyrka och som är från Lunds stift har skrivit en motion med rubriken Riv upp vigselbeslutet. Hans yrkande är följande.
Kyrkomötet beslutar att Kyrkoordningen och Kyrkohandboken återgå till de formuleringar som gällde innan beslutet om könsneutrala vigslar trädde i kraft.
Argumenten i motionen är ungefär desamma som framfördes vid debatten på förra årets kyrkomöte av de som var emot att Svenska kyrkan ska förrätta vigslar för samkönade par. När det gäller konsekvenserna för Svenska kyrkans relation med andra samfund har Dan Sarkar dock svårt att få trovärdighet. Han skriver i motionen.
För svenska kyrkans roll i det ekunemiska arbetet har beslutet därför varit isolerande.
Men fakta är att det inte är något annat samfund som avbrutit sina relationer med Svenska kyrkan p.g.a. dess ja till homovigslar. Det avslöjade ärkebiskop Anders Wejryd till den kristna tidningen Dagen 22 juli i år.

Motionen från Dan Sarkar får nog bara stöd av en liten minoritet vid höstens kyrkomöte. Även en del som förra året röstade nej till homovigslar är nog idag negativa till att ett år senare ändra policyn igen.

Sedan är det även en HBT-vänlig motion till årets kyrkomöte. Det är Irene Gustafsson (s), Ann-Sofie Persson (s), Maria Abrahamsson (m), Marta Axner (c) och Karin Långström Vinge (folkpartister i svenska kyrkan) som gemensamt lämnat en motion med rubriken Utbildning i HBT-frågor. De yrkar på följande två saker.
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda om en hbt-utbildning för kyrkomötets ledamöter skulle kunna möjliggöras.

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att uppmuntra stiften att starta utbildningar i hbt-frågor för anställda, ideella och förtroendevalda.
Det är en bra motion och det är nog möjligt att det blir majoritet för förslagen. Egentligen är det en given konsekvens att säga ja till det här efter att samfundet blivit för att förrätta samkönade vigslar.


Uppdatering 1.

Nya artiklar med koppling till HBT.

Dagens Nyheter

Därför ställer inte kd upp i debatten.
"Jag blev utskälld från scen när jag kom ut"
"Socialdemokraternas kreativitet har nått nya bottenrekord". Debattartikel av Charlie Weimers, ordförande i Kristdemokratiska ungdomsförbundet (kdu). Han argumenterar där emot och raljerar om äldreboenden för HBT-personer.
Likaså är det ett tecken på naivitet när Carin Jämtin på fullaste allvar tycker att det skulle hjälpa att inrätta en hbt-avdelning på Stockholms Stadsmuseum och starta offentliga äldreboenden för äldre homo- bi- och transpersoner. Undertonen är tydlig: hbt-personer kan inte leva på samma sätt som vi andra eller ens tillsammans med oss andra, de måste hela tiden behandlas som en enskild grupp med helt andra intressen än övriga samhället.
Man kan givetvis diskutera om det är politiker som ska starta äldreboenden för vissa grupper men Weimers verkar negativ till sådana boenden generellt. Det säger alltså samme människa som envetet vurmar för religiösa friskolor. Då är det tydligen bra med separatism från övriga samhället. Som vanligt är knökkonservative Weimers inkonsekvent.

Charlie Weimers har varit ordförande för kdu i flera år. Men han har aldrig i något pressmeddelande eller någonsin på sin blogg skrivit om diskriminering, hatbrott och förföljelse av HBT-personer. Jo, idag gjorde han det, nog främst som ett alibi för att kritisera äldreboenden för HBT-personer. Däremot har Weimers ofta argumenterat för hur hemskt det vore om samkönade par skulle få ingå borgerliga äktenskap. Var och en får konstatera om familjen och samhället verkligen är försämrat som Weimers gissade skulle bli resultatet av en könsneutral äktenskapslag.

Weimers trovärdighet som "HBT-vän" är bara marginellt bättre än sd-ordföranden Jimmie Åkessons.

3 kommentarer:

  1. Jag har inga problem med att privata företag startar upp hbt-boenden för äldre. Men det var inte det Carin Jämtins förslag handlade om. Hon ville ha offentliga äldreboenden för hbt-personer, vilket är en helt annan sak.

    SvaraRadera
  2. Hej Charlie.

    Jag ska besvara din kommentar. Det tycker jag är vanlig hyfs som du efterlyser i en annan debattartikel (iofs tycker jag den är extremt absurd till sitt innehåll men det är en annan sak)

    Jag har publicera kommentarer och frågor på Weimers blogg i flera år. Han ignorerade att svara i flera år. Kanske inte rätt person att snacka om hyfs. Han besvarade däremot ofta folk som höll med honom eller ställde "snälla" frågor till honom typ vad han vill göra för att förändra något.

    Det Carin Jämtin skriver är att man ska erbjuda kommunala HBT-äldreboenden för de som vill ha det. Man kan diskutera om det ska vara kommunen som hanterar det men återigen snackar du som om det vore fel i sig med separatism. Eller menar du att separatism blir bra och problemfri när den är privat? Det är väl ingen som har planer att säga åt HBT-personer att välja HBT-boendet. Det blir väl valfritt.

    Däremot är jag kritisk emot att inrätta en "HBT-avdelning" på ett stadsmuseum som är ett annat förslag från sossarna i Stockholm. För det första tycker jag inte det är politiker som ska avgöra vilka avdelningar ett museum ska ha (möjligen någon kulturnämnd eller motsvarande kan ha en dialog men inte centrala politiker). Sedan är jag skeptisk emot att kvotera in avdelningar i den typen av verksamheter.

    Samma argument kan iofs användas emot kommunala HBT-äldreboenden (jag håller med om det är problematiskt starta sådana) men där riktar sig verksamheten till de som frivilligt väljer sådant medan ett stadsmuseum ska vända sig till hela befolkningen. HBT bör vara integrererat som tema i all kommunal verksamhet enligt min mening.

    Men min poäng var främst att om separatism är alright för religiösa friskolor borde det vara det när det gäller HBT-äldreboenden.

    Bengt

    SvaraRadera
  3. Världens tredje största evangelisk-lutherska kyrka, EFS-anknutna Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien, har faktiskt på sin generalkonferens i somras beslutat att fr.o.m. 2011 bryta sin relation med Svenska kyrkan, se http://efsidag.blogspot.com/2010/10/kraftig-skonmalning-av-relationerna.html. Världens näst största lutherska kyrka, den i Tanzania, har beslutat att bryta allt utbyte med sådana präster och biskopar som stöder det nya äktenskapsbegreppet, se http://kyrkligsamling.se/dodoma.pdf - också en mycket kraftig markering, även om Tanzania inte vill bryta alla relationer med hela Svenska kyrkan (relationen till EFS och dess missionsföreståndare Stefan Holmström t.ex.).

    Observera samtidigt den relativa hovsamhet och långa betänksamhet som dessa kyrkor uppvisat - i relation till Svenska kyrkan åtminstone; jag är medveten om det mycket stora homofobi-problem som finns i norra och mellersta Afrika. Man har i samband med ex.vis partnerskapsvälsignelsen litat på våra försäkringar om att detta INTE skulle beröra äktenskapsbegreppet. Naturligtvis innebar beslutet 2009 en mycket stor förtroendekris, där även jag blev förbluffad över hur Wejryd och Svenska kyrkan 2009 kunde strunta i det gemensamma uttalande om äktenskapet som HELA Sveriges kristna råd tog 2008.

    Vad man än tycker om 2009 års beslut i sej, är det nog rätt svårt att om Wejryd fälla samma omdöme som han själv gjorde om Syriens president Assad - "en på många sätt imponerande personlighet."

    SvaraRadera