onsdag 13 mars 2019

"Wacko Jacko"


Jag minns det ännu. Satt på en parkbänk 2009 och läste en krönika om att Michael Jackson avlidit. Om att Jackson ville förbli barn men att han "till sist fick erfara den grymmaste av vuxenregler". Att alla ska dö. Jag gråter nästan aldrig men jag gick bort till betongstaplarna vid Triangeln och gjorde just det.

Jag gillar disco.

Mikael Jackson är den mest framgångsrike artisten i den genren någonsin. Med Madonna på andraplatsen. Ni som är unga fattar nog inte vilken hysteri det var när han skulle släppa albumet "Bad" (titeln är efter dokumentären något ironisk) 1987. Svensk media publicerade notiser om att albumet skulle släppas någon månad senare. Sedan notiser om att det dröjt någon månad till. Han var inte min favoritartist men gjorde en del bra låtar.

Vi vet inte egentligen vad som hänt.

Men de två männen som är med i dokumentären "Leaving neverland" verkar trovärdiga. Redan i slutet av 1980-talet fanns det rykten om "Wacko Jacko" som kanske var för intresserad av en del unga pojkar. Det som är tydligt är att Jackson (oavsett vad som i detalj hänt) inte tagit ett vuxen-ansvar. Han har manipulerat och skadat pojkar.

Debatten om att vägra spela hans låtar är däremot fånig.

Det behövs inte bra människor för att göra bra musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar