fredag 15 mars 2019

Närmaste veckan ska jag hårdsminka dig.



För att kolla vilka reaktioner det blir. Jag har alltid självförsvarsspray med mig så det är bara spännande. "Risken" i Malmö city är dock att ingen bryr sig. ;-) De relativt få gånger jag sminkat mig förr har det varit diskret (vi män har generellt mer fyrkantiga ansikten än kvinnor och sminket bör anpassas efter det). Sminktips till män hittar du här. Jag är cis-man. För mig är smink bara teater.

Att hårdsminka sig är betydligt enklare, man måste inte börja om.

Däremot gäller det att få kanterna av rougen (på kinderna snett från öronen till munnen) att mattas av. Närmaste veckan gäller - att hårdsminka sig är riktigt manligt. ;-).

Som cis-man är det här "experimentet" inte bara en ploj. Det är att visa solidaritet med transpersoner. Rätten att få vara vem man är. Jag har typiskt maskulin klädsel, vet givetvis att jag inte är i samma situation som en transkvinna som kombinerar smink med feminin klädsel. Dag 1 blev det ingen som helst reaktion i mitt bostadsområde (där ca 30 % har invandrarursprung). Men imorgon ska jag besöka en musikbutik, ett vernissage och stadsbiblioteket.


Uppdaterning 1.

Jag har tidigare varit engagerad i Amnesty. Vid en pridefestival i Lund för flera år sedan mötte jag en kvinna från föreningen.

"Jag har förändrat mitt utseende, kan du gissa vad det är".
"Du ser ut som vanligt, men du verkar vara pigg".

Först blev jag besviken men det var nog egentligen beröm, att jag sminkat mig diskret. ;-)


Uppdatering 2.

Äntligen har jag fått reaktioner.

Jag sminkade mig ännu mer idag för att ingen skulle missa det.

"Vad har du gjort med ansiktet?"

Heterosexuell manlig bekant jag mötte på ett vernissage. Han har dock avslöjat att han skulle kunna transa. Och han brydde sig inte. Det gjorde inte heller galleriägaren som bara konstaterade att "något hänt med ditt ansikte". En heterosexuell kvinnlig bekant kommenterade att jag borde mattat av kanterna mer varav jag kommenterade att jag gjort det och det här är främst för att provocera fram reaktioner, jag överdriver. Hon avslöjade att hon skulle reagerat även om hon inte känt mig men då inte kommenterat det, det är inte viktigt för henne hur andra sminkar sig.

På stan kollar jag in personer jag möter, men ingen bryr sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar