tisdag 19 mars 2019

Det politiska språket.



Jag har avslutat medlemsskapet i Liberalerna även om jag förmodligen röstar på partiet i nästa riksdagsval.

Det politiska språket officiellt är intressant. Har varit hyfsat ledande politiker på lokal och regional nivå. Jag kommenterade som dåvarande l-medlem att "jag är förvånad" över att l (och andra borgerliga partier) samarbetar formaliserat med sd i en del kommuner (ingen regionavdelning i l, c och kd har officiellt stött det, däremot m i Skåne). Dock har inte l inlett samverkan med sd i någon skånsk kommun.

Att kommentera i media "jag är förvånad" inför partikamrater betyder egentligen "alltså vad håller ni på med?".


Uppdatering 1.

En m-politiker i Stockholm, Ulrica Schenström, f.d. statssekreterare i regeringskansliet, har tydligen kallat skånska moderater för "våra bruna kolleger".

Jag har varit ledande fp-politiker (idag l) på Skånenivå. Har mött många m-politiker, offentligt och internt på borgerliga konferenser, mött dem nyktra och onyktra. Men ingen har lämnat rasistiska kommentarer. Dock var de flesta m-politiker tyvärr ointresserade att engagera sig emot rasism, homofientlighet, främlingsfientlighet och sexism. Men det gör dem inte "bruna".

I Staffanstorp har tyvärr m valt att samverka med sd trots att borgerliga partier har egen majoritet. L har lämnat en motion till kommunfullmäktige om att staden ska hissa regnbågsflaggor 17 maj, internationella dagen emot homofobi. Det blir verkligen ett test för m-sd-styret om de värnar mänskliga rättigheter även om det inte handlar om att markera emot vissa invandrare.


Uppdatering 2.

Christian Sonesson är förmodligen den snyggaste manlige ledande politikern 35+ i Skåne.

Han är tydligen ogift i en välbeställd förortskommun där äktenskap är nästan lika populära som melodifestivalen. Han styrketränar varje dag inför andra män för att få mer muskler. Vill betona att jag på inget vis antyder något med det. ;-). Jag ska absolut inte låtsas som att han är "nyfiken bisexuell". Han är säkert 100 % hetero.

Men politik är ingen skönhetstävling. Min röst hade du inte fått om jag bott i Staffanstorp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar