söndag 31 mars 2019

Kd tar ställning för att bilda regering med m och sd.


Det är givetvis något oväntat. I kd:s partistyrelse beslutades det med en knapp majoritet på ett möte på söndagen. Att försöka bilda regering med m och sd. Röstsiffrorna blev 10-9. Information finns på partiets hemsida där de skickat ett pressmeddelande om det. Som HBTQ-aktivist tar jag givetvis avstånd från det här. Från Expressen.

"Ebba Busch Thor (kd) kommenterar att det är en del av den nya politiska situationen.

- Det var inte vårt förhandsval. Men efter sveket från l och c blir det här en konsekvens. Självklart är vi närmast m. Men man måste också vara pragmatisk. Vi har möjlighet att påverka sd. Vi är trygga i våra värderingar. Vi ska få sd att bli tolerantare.

- Men måste man bilda regering med dem för det?

- Självklart inte. Jag har respekt för att det finns olika åsikter i partiet om det. Det har varit en svår debatt internt. Vi är alla ense om att en borgerlig majoritet är bäst.

Jimmie Åkesson (sd) är givetvis positiv.

- Det här visar att kd är ett ansvarstagande konservativt parti.

Men beslutet har orsakat en allvarlig intern konflikt i partiet. Jakob Forsmed, vice ordförande i partistyrelsen, kommenterar.

- Jag håller definitivt inte med med om det här. Det måste behandlas på vårt nästa riksting.

David Lega meddelar att han lämnar sin post i partistyrelsen.

- Detta är oacceptabelt.

Erik Slottner, ledande kd-politiker i Stockholm.

- Jag vet inte riktigt hur majoriteten i partistyrelsen resonerat. Här har vi valt att samarbeta med mp.

Reaktionerna från l och c är synnerligen kritiska.

- "Jag är förfärad" kommenterar både Annie Lööf (c) och Jan Björklund (l).

Ulf Kristersson (m) förklarar via ett sms.

"Jag delar inte kd:s analys".


Uppdatering 1.

Det här är givetvis ett 1-april-skämt.

Kd vill aldrig närmaste 10 åren bilda regering med sd. Nej, jag ändrar mig. Kd kommer med all sannolikhet inte vilja det. ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar