torsdag 28 mars 2019

Dialog med sd är möjlig på sikt.


Vilket rabalder det blivit om kd-utspelet om samarbete med sd.

Helds HBT-nyheter behåller samma attityd som tidigare. Sd är ett HBTQ-negativt, främlingsnegativt och EU-negativt parti. Ett sådant parti ska borgerliga partier inte förhandla med, där har kd fel. Däremot ska borgerliga partier kunna ha informell dialog med v och på sikt sd. Beröringsskräcken gentemot sd blir ibland fånig.

Men då måste det vara i rätt ordning. Först måste sd skärpa till sig, därefter dialog. Närmar vi oss en sådan situation? Klart vi gör. 2022 - tveksamt. 2026 - förmodligen. Men jag beklagar att det från olika håll blandas ihop förhandlingar och kommunal samverkan (den som kallar sig liberal bör inte ägna sig åt det) med informell dialog. Det avgörande är att ett parti aldrig ska låta bli att lämna ett förslag för att det riskerar få stöd från "fel parti". 90 % av svenska folket tycker, med rätta, att det är galet.

Uppdatering 1.

Mattias Karlsson (sd) ställde sig nära mig vid pissoaren precis utanför Malmös kommunfullmäktigesal.

"Hur har debatten varit idag tycker du?"

Min kommentar var "som förväntat". Givetvis kollade jag snabbt hans penis. Men varför ställde han sig så nära mig att vi nästan nuddade varann? 

Uppdatering 2.

Min bedömning är att Mattias Karlsson inte är homofob, däremot heteronormativ.

Vi har egentligen bara haft riktigt "bråk" om en sak i HBTQ-politiken, homoadoptioner. All forskning visar att barn i samkönade familjer mår lika bra som i olikkönade. Men Mattias Karlsson har struntat i det, likt en drucken papegoja har han kommenterat "ett barn behöver föräldrar av båda könen". Han har givetvis tokfel. Men att jag haft fika-debatter med honom är inte samma sak som att en partiordförande i l och c bör ha det innan sd förnyats. Riksdagsledamoten och gruppledaren från fp-Malmö förde vad jag vet ingen dialog med sd, jag hade en friare roll att göra det diskret. Självklart hade jag dock inte bjudit in honom till ett borgerligt gruppmöte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar