onsdag 28 mars 2018

Den nazistiska filmen Der ewige jude har absurt nog ett kulturhistoriskt värde.


Christopher Gummesson (bilden) från siten Inte rasist men (som granskar bl.a. sd) har mailat och tipsat om en debattartikel han gjort tillsammans med en kollega och blev publicerad i Aftonbladet.

Youtube är moralister när det gäller nakenhet men i övrigt är de närmast yttrandefrihetsfundamentalister och har blivit attackerade för det senaste veckorna i svensk media. Det handlar om bl.a om den legendariska filmen Der ewige Juden. Först blev jag förvånad att de tillät en sådan film men gissade att det var för att det ska avslöjas vilken hemsk propaganda som spreds emot judar. Visst har den fått en del hyllande kommentarer men den som tror på den taffliga propagandan har säkert varit judehatare redan tidigare.

Anti-semitisk film har kulturvärde.

Borde en sådan film tillåtas att göras och spridas idag? Det är tveksamt även om jag är nästan yttrandefrihetsfundamentalist. Men filmen avslöjar något om en avgörande del av Europas historia. Den tyska nazismens ideologi. Den har hur absurt det än låter ett historiskt kulturvärde. Judehatet var inte betydande i Tyskland på 1920-talet (I Frankrike, Polen och Sovjetunionen var det vanligare), det var sådan där propaganda som drev fram det.

John Stuart Mill kallas ibland den förste socialliberalen, var engagerad för arbetares och kvinnors och rättigheter. Han framförde det kanske elegantaste försvaret för yttrandefrihet någonsin på 1800-talet. Det när yttrandefrihet var synnerligen kontroversiellt och bara fanns i USA och Storbritannien. I Sverige kastades radikala debattörer ibland i fängelse för att ha hånat kungen.
.... En människa bör få framföra en åsikt även om ingen annan håller med. Är det rätt så får vi mer kunskap, är det fel så har vi ännu tydligare fått veta vad som är sanning och vad som är falskt...
Det är västerländsk frihet.


Uppdatering 1.

Jag skulle inte offentligt försvara en historisk film om hat emot muslimer.

Även om samma princip gäller där. Eftersom jag ogillar religionen islam vilket jag deklarerat offentligt, men inte är muslimofob och försvarar rätten till moskéer inom samma regelverk som för kyrkor. Det skulle kunna misstolkas.

Jag har haft mina debatter med judar. Försvarar att slakt av obedövade djur ska fortsatt vara förbjudet i Sverige. Att omskärelse av pojkar på sikt ska bli förbjuden. Men jag har blivit bemött bland judar med respekt trots det. Därför att de fattar att jag egentligen är på deras sida. När judar blir attackerade av islamister och fascister tar jag fighten emot det. Jag är Israelvän, Mellanösterns enda stabila demokrati med dess fel och brister. Därför kan jag försvara offentligt att Youtube visar judehatande filmen Der ewige jude.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar