onsdag 28 mars 2018

Angiverikulturen.





Jag har blivit avstängd från att kommunicera med mina älskade fb-vänner i 30 dagar. Jag markerade emot en högerpopulistisk bög som hånade mig för att jag förklarat att jag planerar rösta på l i höst.
.... Så nu får man inte ens rösta på l heller i den här gruppen. Röd-gröna är givetvis tabu, Alliansen är också tabu. Vad är det här för grupp?

Jag jobbar varje vecka emot islamism och har skarpt kritiserat l för att partiets kongress inte röstade för att förbjuda slöjor av flickor i förskola och skola tills 10 års ålder. Men Tobias Petersson försvarade tidigare HBTQ-negative Donald Trump, det avslöjar något....
Det där anmäldes och gjorde att jag inte får skriva något på Facebook i 30 dagar.

En del till vänster hävdar säkert "det där är givetvis fel, de gjorde ett misstag". Men det visar precis varför yttrandefriheten är så viktig. För alla. Även högerpopulister. Men många till vänster vill inte ta debatten med rasister och homofober i social media, de vill istället deras konton ska bli spärrade och att de ska bli åtalade för hets emot folkgrupp. RFSL vill inte bjuda in sd till sina partidebatter om HBTQ-politiken för då kan en del "känna sig otrygga". Vad tror ni sd-politikern ska göra, att han har en kniv med sig och anfaller någon vänsterflata med rakad skalle? Att RFSL har den policyn är bara till för att tysta kritik emot föreningen.

Tolka mig rätt, sd har fel varje dag i veckan, men debatt handlar främst om att helt olika perspektiv framförs. Den som är rädd för en sd-politiker ska helt enkelt hålla sig hemma när det görs en partidebatt. Men RFSL vill bara ha en debatt om "hur vårt samhälle ska bli ännu HBTQ-vänligare". Annars finns det risk att en del känner sig "otrygga"

Problemet är angiverikulturen. 

Ca 10 000 homosexuella hamnade i koncentrationsläger när Tyskland styrdes av en vidrig nazistregim. Ungefär två tredjedelar av dem dog i lägren. Det fanns nästan inga homosexuella som var det öppet. Nazistregimen hade svårt att hitta bögar att skicka till koncentrationsläger. Men de fick hjälp. En del män i Berlin som sökt sex med en annan man blev avvisade. Och skickade ett anonymt tips via brev till Gestapo. Återigen - angiverikulturen. Men RFSL och HBTQ-tidningen Qx har givetvis aldrig avslöjat det.

Att anmäla folk för att de ska bli spärrade i social media och åtalade för hets emot folkgrupp är fullständigt förkastligt förutom i extrema situationer. Jag har aldrig anmält någon för hets emot folkgrupp trots att det förmodligen ibland skulle blivit en fällande dom. Det är jag stolt över.

Yttrandefriheten är en grundbult i den västerländska demokratin.


Och den gäller faktiskt inte bara för oss som är för tolerans utan för alla. Den yttrandefrihet som inte tillåter det smutsiga, fula och okunniga är inte värd sitt namn.
 

Uppdatering 1. 

Debatten började med att högerpopulisten och öppet homosexuelle Israel-aktivisten Tobias Pettersson anklagade Liberalerna för att vara Israelfientliga i fb-gruppen Det sekulära nätverket.

Anklagelsen är absurd. Jag är Israelvän och det är Liberalerna också.  Vi värnar Mellanösterns enda demokrati men har också framfört att ockupationen av Västbanken förutom att kränka mänskliga rättigheter motverkar Israels egna långsiktiga säkerhetsintressen. Samma kritik som politiker i mitten och till vänster framför i Israel.

Uppdatering 2.

Vill förtydliga att de allra flesta homosexuella som sändes till koncentrationsläger blev det för att Gestapo från 1936 började "spionera" på "misstänkta män".


Bögar i Berlin som skulle träffa varann var rädda. En del beslutade att byta tåg flera gånger för att skaka av sig eventuella "spioner". De flesta som blev sexuellt avvisade anmälde givetvis inte den andre mannen till Gestapo men i ett fåtal fall hände det. Min poäng är att det där var ett extremt exempel på en angiverikultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar