fredag 6 juli 2012

HBT-kultur. Weekend.


Russel (Tom Cullen) och Glen (Chris New) träffas av en slump på en gaybar i Storbritannien en fredagkväll. De känner sig attraherade av varann och går hem och har sex. Det skulle kunnat stanna där. Som så många andra fredagsäventyr. Men de båda killarna har svårt att lämna varann. De möts igen. Och måste tyvärr också ta farväl innan helgen är slut. 

Den här filmen har generellt fått bra recensioner men också en del kritik. Som att det är "skäggporr". Förutom att det är ett roligt uttryck för att två skäggiga killar har sex i en film vill jag hävda att kommentaren är orättvis. Den bög som går till närmaste bio för att förvänta sig främst bli sexuellt upphetsad kommer nog att bli besviken. Visst är filmen ovanligt explicit, rumpor visas men inte skrev. Det som "provocerat" en del (heterosexuella) recensenter är kanske att en av killarna i en scen tydligt njuter av att bli avsugen. Dock visas inte några könsorgan i scenen.

Men den här filmen fokuserar främst på resonemang om vad det betyder att vara ärlig, när man ska komma ut och hur man ska behandla andra människor. De två killarna är oense om det här vilket leder till en intressant diskussion. Visst är det svårt att göra en intressant film som bara handlar om två bögar som inom två dygn förvandlas från "jag vill ha sex med honom" till "jag kan inte leva utan honom". Men den här filmen lyckas, mot alla odds.

Visst är det en del sex och droger. En lägenhet ostädad och skitig. Men bland det här finns romantiken. Sexrådgivaren Olle Waller sa i något program på 1990-talet att "romantik handlar inte om vikta servetter vid bordet utan om attityd". Den här filmen har den attityden.

När jag lämnar biosalongen har jag en känsla av en förnyad tro på kärleken. Det var många år sedan jag hade samma känsla när jag lämnade en film.

"Weekend" hade biopremiär 29 juni i Sverige.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar