lördag 21 juli 2012

HBT-kultur. Men mannens frigörelse från mannen.


Den här recensionen hade jag planerat publicera igår kväll men av diverse orsaker blev det inte möjligt.


Det måste varit ca 2006. Min gamla mobil hade pajat ihop och jag måste köpa en ny. Besökte en butik i Malmö. Hittade den modell som var i rätt prisklass och hade de funktioner jag ville ha. Den fanns bara i två färger, svart och röd. Jag älskar svart och vitt när det gäller design och givetvis hade svart varit mitt förstahandsval. Men de var slut i butiken. Jag måste ha en mobil relativt snabbt, hade bråttom, skulle jag köpa den röda varianten eller leta efter någon mobil i en annan butik?

Jag ogillar alltså rött när det gäller design. Det har inget med manligt och kvinnligt att göra. Ogillar också brunt (förutom när det gäller möbler) som betraktas som en manlig färg. Jag stod och tvekade i butiken. Konstaterade att det faktiskt inte handlade om att köpa röda tapeter i min lägenhet utan bara om färgen på en mobiltelefon. Jag frågade mig också själv om jag skulle köpt mobilen om den varit brun, givetvis skulle jag gjort det i brist på en svart telefon. Varför hade jag sådan motvilja mot färgen röd? Konstaterade att det var för att en röd mobil var "icke-manlig". Ja, jag gjorde det i den situationen. Och blev själv förvånad över min reaktion. Jag som i decennier varit engagerad för jämställdhet och för att folk ska få "avvika" från könsroller.

Vi måste alla förhålla oss till könsroller.

I den situationen blev det tydligt att vi alla måste förhålla oss till könsroller oavsett om vi är konservativa, liberal-radikala eller transpersoner. Vi kan följa dem, bryta mot dem eller både-och men vi har en relation till könsrollerna. Om det handlar boken Men mannens frigörelse från mannen. (2012). 8 män berättar om sin relation till manlighet.

Bland de bästa kapitlen är de från Joakim Forsberg och Hassan Loo Saatarvandi som berättar om hur de tvingats ompröva vad det är att vara man. De flesta berättelserna är "politiskt korrekta" men här finns också Mikael Niemi som närmast hyllar den konservativa mansroll som finns i delar av Norrland. Jag tycker inte det är fel med den blandningen. Snarare att det speglar hur olika långt debatten kommit i olika grupper. Och att vi som lever i liberala kretsar i city i storstäderna blir påminda om hur situationen ännu ofta är helt annorlunda i delar av glesbygden, eller i förorterna.

Det här är inte någon "HBT-bok" i dess egentliga betydelse. Men ofta är bögar med antingen direkt, eller indirekt, i kapitlen. För i den traditionella mansrollen är det viktigt att vara heterosexuell. Något som män måste relatera till.

Jag köpte den röda mobilen som efter att den slutat fungera nu är utbytt mot en svart. Och efter jag köpt den röda mobilen brydde jag mig aldrig om vilken färg den hade förutom när jag konstaterade att det tydligen blivit den mest sålda modellen som många andra män hade.

Jag önskar mina bloggbesökare en fortsatt trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar