fredag 7 januari 2011

Möbler och mångfald.

Jag har idag besökt några möbelbutiker i Malmö. I en av dem var det en mörkhårig kille i 30-årsåldern som såg ut att vara butiksanställd (hade typisk klädsel) men som pratade arabiska med en man och kvinna. Först fick jag för mig att han kanske själv bara var en del av samma familj. Men när jag tittade någon sekund till (han var snygg för övrigt) nickade han vänligt.

En stund senare konstaterade jag att butiksledningen nog var ganska smart. En betydande del av kunderna där hade arabiskt ursprung. Mitt tips är att de sett det som en vinst för dem att en av de anställda kunde arabiska. Det handlar inte att vara "snäll" utan om något som ekonomiskt gynnar företaget.

Jag är starkt emot kvotering. Men att anställa folk med en språkkompetens som kan vara till nytta för arbetsplatsen är givetvis inte kvotering. Visst är det viktigt att lära sig svenska, det är en princip jag argumenterar för. Men i en del situationer (när man ska göra dyra inköp och är ny i landet) kan det vara en fördel att kommunicera detaljer i ett språk.

Mångfald kan vändas från något välvilligt, "vi ska vara snälla mot invandrare", till något som båda parter tjänar på. Ni kan nog gissa vilket som är positivt för den som fått jobb.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Hear hear! Jag är själv anställd på ett företag som värderar multikultur högt och därigenom också anställer ingenjörer med språkkunskaper och olika bakgrund.

    Det är enormt utmanande, utvecklande och jäkligt trevligt!! Och, naturligtvis, vi imponerar på våra kunder (globalt) genom att alltid kunna svara på deras språk, eller om de föredrar ett världsspråk.

    SvaraRadera
  2. Jay

    Kul vi är ense. Kanske någon av bloggbesökarna är personalansvarig och blir inspirerad. :-)

    Bengt

    SvaraRadera