onsdag 28 oktober 2009

Homokärlek med i Mona Sahlins tal.

Socialdemokraterna startar idag sin kongress. Fram till söndag ska partiet debattera och avgöra sin politik.

Jag skrev redan i september här på bloggen om s-kongressen och riktade då kritik mot att rättigheter för homosexuella, bisexuella och transpersoner är nästan helt frånvarande i partiets rådslagsrapporter. Dessbättre är partistyrelsens "förslag till politiska riktlinjer" däremot tydligt HBT-vänligt.

I en annan bloggpost skrev jag att vigseltvång för samfunden nog blir den mest omdebatterade motionen inom HBT-området. Socialdemokraterna i Lund och Uppsala har i varsin motion föreslagit det. Partistyrelsen säger varken ja eller nej till vigseltvång men de menar att det inte är lämpligt att förändra lagen de närmaste åren.

Jag har själv här på bloggen tydligt förklarat att jag är emot vigseltvång för samfunden. Gillar man inte deras rätt att neka viga par så får vi istället införa en civilrättslig äktenskapslag där bara borgerliga vigslar är juridiskt giltiga.

Andra motioner vill bl.a. att partiet ska vara för utredningar om transpersoners rättigheter och att avgifterna ska vara desamma för lesbiska par och olikkönade par vid inseminationer.

Som vanligt börjar s-kongressen med att partiets ordförande håller ett inledningsanförande. Mona Sahlin hade med följande om homosexuellas situation i sitt tal.

Vi har ett citat med i våra riktlinjer som jag vill nämna. Det är Facundo Unia som berättar såhär: ”Många som jag träffar skuldbelägger sig själva och drar sig för att anmäla. ’Om jag inte varit gay, om jag inte hållit min partner i handen, om jag inte haft de här kläderna eller de här kläderna så skulle det aldrig har hänt’… Tänk dig ett heteropar som blivit misshandlat och tänker: ’Om jag bara inte hållit min tjej i handen’. Det händer inte.” Nej, och det ska förstås aldrig heller behöva hända homosexuella.

All kärlek är lika mycket värd – och nu har vi tagit ett steg till med rätten att få gifta sig. Det finns fler steg vi måste vi ta. Jag vill tacka åt våra kyrkopolitiker och deras kamp för giftermål i kyrkan för alla par som så vill!


Det här hade nog varit omöjligt om Göran Persson ännu varit s-ordförande, att homokärlek är med i ett sådant tal. Persson var närmast ökänd för att vara ointresserad av HBT-rättigheter. Det är tydligt att han var heteronormativ. I en kommentar 2003 om äktenskap så sa han bekymrat att homoäktenskap inte fick göra det sämre för heterosexuella. Som om något olikkönat par skulle påverkas negativt av att ett samkönat par gifte sig.

Men Mona Sahlin har i många år varit tydlig om att även HBT-rättigheter är viktiga rättigheter. Däremot så är det en myt att hon varit homoengagerad från början som riksdagsledamot.

Jag har granskat alla riksdagsdebatter om homosexuellas rättigheter från 1970-talet och framåt. Mona Sahlin var inte med i någon debatt före 1994 trots att hon blev riksdagsledamot redan 1982. Däremot var några andra socialdemokratiska ledamöter engagerade och även folk från andra partier.

Nu betyder det givetvis inte att hon ska fördömas för den skull, efter 1994 är hon nog den socialdemokrat som betytt mest i sitt parti för att det ska bli HBT-vänligare. Men det har även varit andra som jobbat för det, Thomas Bodström är en av dem, Ylva Johansson en annan.

Socialdemokraterna har blivit mer tydligt HBT-vänligt och emot heteronormativitet de senaste åren. En orsak till det är nog bytet av partiordförande. Men även att många av partiets riksdagsledamöter varit engagerade.


Fler artiklar om s-kongressen.

DN SvD1 SvD2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar