fredag 5 oktober 2018

Därför fortsätter jag att föra politisk dialog med Sverigedemokraterna.



Först ska jag förtydliga att jag är emot att Alliansen ska föra förhandlingar med Sverigedemokraterna så har vi utrett det. När det är framfört vill jaq hänvisa till min militärutbildning vid artilleriet A4 utanför Kristianstad 1986. Regementschefen varnade oss för att om det blev krig och någon blev fånge skulle någon från "fienden" spela "the bad guy" och en annan "the good guy", Han påpekade att det oftast var "the good guy" som fick fångar att avslöja militära hemligheter.

Jag har verkligen inte haft det där som strategi. Men jag har haft dialog med sd från och till i många år. Ni ska bara veta vilka konflikter det varit när vi mailat (jag har inte avslöjat varje detalj på min blogg). Har aldrig haft det så ofta med politiker från något annat parti. Sd-politiker är inte främst kända för ödmjukhet. För att uttrycka det milt.

Konstruktiv debatt om homoadoptioner.

Trots det har jag fått många mail från sd-kansliet med information och en önskan om en fortsatt bra dag. Jag och sd-riksdagsledamoten Martin Kinnunen hade en konstruktiv mail-dialog inför sd-landsdagarna förra hösten om forskningen om homoadoptioner.

Jag delar verkligen inte attityden att sd ska bojkottas inför inbjudningar till debatter i HBTQ-evenemang. De ska kritiseras skarpt för sin HBTQ-negativa, främlingsnegativa och EU-fientliga politik men inte bojkottas. Om vi allihop i svensk HBTQ-rörelse tränger in sd-folket i ett hörn, tror ni de förändrar sig då? Når vi dem då med vårt viktiga budskap om allas lika rätt och värde om vi vägrar föra dialog med dess politiker?

Jag tror vi får ha respekt för varann att vi har olika roller.  Jag spelar "the good guy" ibland även om jag ofta hårt kritiserat sd. Men jag för en dialog med sd-politiker.

Uppdatering 1.

Rollfördelning.

Den där rollfördelningen gäller för övrigt också för stökiga invandrarungdomar i förorterna. En del från det offentliga Sverige måste vara "oförsonliga" för att låta andra föra dialog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar