onsdag 24 oktober 2018

Därför blir jag medlem i Liberalerna igen.



Jag lämnade Folkpartiet (idag Liberalerna) 2007 efter diverse interna konflikter i Malmöavdelningen. "Aldrig igen att jag ska bli medlem i ett parti, det är så mycket falskhet inom politiken.". Men i USA finns det ett uttryck "never say never".

Jag hade trevlig och konstruktiv konversation med l-anställda inför valet. Berättade att jag skulle rösta på partiet. Fick rådet att bli medlem. Förklarade att jag som HBTQ-bloggare vill värna min självständighet och avfärdade det. Och fick respekt för det.

Men det där fanns kvar. Och det visar vilken betydelse att folk från partier och föreningar vågar fråga "vill du bli medlem?". Det startar ibland en process.

Det här är dock inte enkelt.

Det hade varit lätt att skylla på Jimmie Åkesson. Typ som i Erasures låt "I love to hate you". Men sd-politiker är inte några monster. Istället handlar det om utvecklingen i USA och Västeuropa generellt. Donald Trump som president. "The american dream" handlar om ett ideal. Genom yttrandefriheten ska varje ny generation bli något klokare och tolerantare emot olika grupper. För första gången går utvecklingen i USA åt rakt motsatt håll. Men högerpopulismen firar triumfer även i Västeuropa. Ingen del av världen är friare än väst, men vi kan inte ta det där för givet.

Jag har socialliberala borgerliga värderingar.  Liberalerna är en borgerlig motkraft emot högerpopulismen.

När jag blir medlem i l är det en motståndshandling. Men också ett bejakande av den liberala västerländska demokratin. Och att EU behöver mer, inte mindre, samarbete. 


Uppdatering 1.

L och c har en extremt bra förhandlingsitution gentemot s och mp.


När Madonna skulle göra en cover-version av ABBA:s Gimmie gimmie gimmie a man after midnight krävde ABBA-medlemmarna 50 % av intäkterna. Det är säkert rekord. Vanligen blir det några få procent. Båda parterna hade mer pengar än de kunde göra av med. Och Madonna accepterade villkoren.

På samma vis bör l och c kräva 50 % borgerlig politik om man ska bilda regering med s och eventuellt mp trots att de båda senare partierna tillsammans är betydligt större. Om Löfven, Fridolin och Lövin tvekar bör Björklund och Lööf kommentera "Alltså vi har barn hemma, kanske vi ska avsluta mötet för ikväll." S-mp-politikerna kommer fatta vinken.


Uppdatering 2.

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt. kommenterade inför valet 2014 om att mp och v kan bli regeringspartier (bara ett av dem blev det sedan).

"Som statsminister vet jag hur mycket makt mindre partier kan få i en regering."

Det där var en smart kommentar. Övriga borgerliga ledare sträckte på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar