torsdag 4 oktober 2018

Även om jag blir medlem i l ska Björklund inte känna sig trygg.



Det är med tvekan jag eventuellt blir medlem i Liberalerna igen (som hette Folkpartiet förr). Sedan 2007 har jag inte varit med i något parti. För mig som HBTQ-aktivist har det varit viktigt att inte vara partipolitisk. Det har gett mig trovärdighet.

Det enklaste att förklara varför jag som liberal skulle bli medlem igen vore att hänvisa till att partiet är "anti-rasistiskt" och att motverka sd. Och givetvis är det en del. Men där är dessbättre konkurrensen betydande inom svensk politik. Om det bara vore för det skulle jag lika gärna kunna bli medlem i Centerpartiet. Eller engagera mig i någon av de liberala falangerna i Moderaterna, Socialdemokraterna eller Miljöpartiet.

Det som gör l intressant är EU-politiken.

Att man står upp för att Europa behöver mer, inte mindre samarbete. EU har varit och är synnerligen viktigt för HBTQ-rättigheter. Det tillför ett "mervärde" för att använda begrepp från det kommersiella.

Men även om jag blir medlem i l ska ni veta att om partiets ordförande Jan Björklund gör bort sig inom HBTQ-rättigheter. jämställdhet, anti-rasism, yttrandefrihet etc. kommer han få en "recension" av mig som han sent kommer att glömma. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar