Det här är egentligen sensationellt. RFSL:s tillfällige ordförande, Magnus Kolsjö, meddelar att han lämnar sin post med omedelbar verkan och hänvisar till mobbing från andra styrelseledamöter. Jag har följt föreningen i nästan 30 år och något sådant har inte hänt tidigare. Men låt oss återvända till 1990-talet.
1992.
RFSL.s kvinnliga vice ordförande kritiserar i en debattartikel i föreningens tidning Kom ut att kampen för lesbiska försummas därför att bögars rättigheter prioriteras. Den manlige ordföranden bemöter kritiken i nästa nummer av tidningen. Det där hade givetvis inte varit möjligt idag. Men det var det jag gillade med RFSL när jag i många år var medlem i föreningen. Jag konstaterar att sedan drygt 10 år har debatten helt tystnat inom föreningen inför vanliga medlemmar.
2018.
RFSL har blivit en effektiv PR-lobby (vilket givetvis oftast är bra). Även i toppstyrda Sverigedemokraterna avslöjas att folk i ledningen ibland tycker olika. Men icke i RFSL. Det var förvånande när Magnus Kolsjö som kristdemokrat blev vice ordförande. Han har tokfel när han värnar en extremt generös flyktingpolitik men han var den förste förbundsstyrelseledamoten i RFSL som vågade påpeka att den fascistiska ideologin islamism (politisk islam) är ett problem.
Visserligen lämnade jag RFSL runt 2005 men fortsatte att kolla dess papperstidning. Det var alltid samma vänsterperspektiv. Intersektionalitet, rasifiering, patriarkatet etc. etc. Ibland höll jag med i sak men det förvånande var just att det alltid var samma perspektiv. Intern debatt? Icke. Förbundsstyrelsen har sedan många år bara fört debatter i slutna rum. Och så är det även i diverse Pride-grupper.
RFSL borde sluta låtsas alltid vara ense.
Och givetvis i HBTQ-tidningen Qx. Men där är det motiverat. Att skribenter på en tidning offentligt skulle kritisera varann hade blivit något tokigt. En tidningsredaktion måste alltid hålla ihop utåt.
Men det måste faktiskt inte ett politiskt parti eller en förening som RFSL göra.
Uppdatering 1.
RFSL antog en "antirasistisk policy" för ca 10 år sedan.
I sak är det inte fel. Tyvärr är det i princip inte någon invandrarförening som skaffat sig en "anti-homofob policy". Jag kollade igenom invandrarföreningars stadgar och principprogram för några år sedan, ingen hade med att bekämpa diskriminering p.g.a. sexuell läggning. Och det där är inget RFSL brytt sig om att kritisera. Förmodligen vore det emot deras "antirasistiska policy".
Men det mest fascinerande i deras "anti-rasistiska policy" är följande (vet förvisso inte om det där dokumentet ännu officiell gäller). Håll i er nu. En person som har förtroendeuppdrag i RFSL får aldrig kommentera till media att väst kommit längre när det gäller HBT-vänlighet än andra delar av världen.
Att väst generellt är den del av världen idag som är HBT-vänligast vet givetvis även folk i RFSL. Men det får inte kommenteras. Det skulle kunna vara rasism. Ridå.
Uppdatering 2.
Magnus Kolsjö har ursprung från en frikyrklig kultur.
En kvinna från Svenska kyrkan blev intervjuad i Aktuellt på 1990-talet. Det handlade om samfundets attityd till samkönade relationer. Något som var mycket kontroversiellt då, så är det dessbättre inte idag. Reportern frågade varför hon var engagerad för homosexuellas situation.
... Därför att de påminner oss om Jesu Kristi lidande....Det finns två orsaker till att jag minns det. Dels att hon framförde det där så snabbt, som om det var inrepeterat. Dels att Jesu Kristi var ett så ålderdomligt uttryck. Förmodligen var det få kristna homosexuella som ville samfundet skulle engagera sig av den orsaken. Men på 1990-talet gällde det för homovänliga i samfundet att av strategiska orsaker framföra de argument som effektivast kunde påverka andra kristna.
Hej Bengt,
SvaraRaderaNedanstående inlägg har jag skrivit in som starten på en tråd på QX Qruiser. Kanske har det sitt intresse även här?
M v h, för kännedom
Lars Torstensson
RFSL-basen Frida Sandegård ljuger om RFSL-gudstjänsterna
RFSL, som i dagarna håller kongress i Skövde, är enligt sina stadgar en religiöst obunden organisation. Det innebär, enligt förbundets egen utsago, att man inte kan göra religiösa ställningstaganden. Trots det håller vissa RFSL-avdelningar ibland gudstjänst tillsammans med bl a Svenska kyrkan, vilket givetvis innebär att man tar klar konfessionell ställning. Främst i samband med världsaidsdagen, men inte bara då.
2006 frågade jag RFSLs dåvarande ordförande Sören Juvas hur RFSL-ledningen kunde tillåta dessa brott mot stadgarna. Han förnekade då frankt att RFSL-gudstjänster förekom. “RFSL håller inga gudstjänster”, försäkrade han. Trots att de lokala arrangörerna inte alls gör någon hemlighet av dem, och trots att de har omnämnts som RFSL-gudstjänster både i RFSLs egen press och i andra fora! På världsaidsdagen 2008 hölls t ex en gudstjänst i S:ta Helenas kyrka i Skövde. Prästen Karin Långström skrev på sin blogg: “Arrangeras av Svenska kyrkan i Skövde och RFSL Skaraborg.”
2016 upprepade RFSLs nuvarande ordförande, Frida Sandegård, Juvas lögn. I ett mejl till mig uppgav hon att Juvas har “rätt i sak”.
Bakgrunden till RFSL-ledningens beklämmande bortförklaring är att man inte kan sakligt försvara de stadgevidriga RFSL-gudstjänsterna, men ändå vill ha dem kvar, och därför försöker mörka att de sker. Det är ett slags historierevisionism som annars mest förekommer i politiskt extrema kretsar.
RFSL-gudstjänsterna innebär också att RFSL visar förakt för sina ateistiska medlemmar – vilket har lett till en hel del utträden – och att man hycklar när man påstår sig ha en inkluderande och respektfull inställning till alla hbtq-människor. RFSL drar även sitt strå till den stack av faktaresistens och "alternativa fakta" som president Trump och andra bakåtsträvare har byggt upp, och som i hög grad har försämrat det intellektuella och politiska klimatet. Vidare undergräver RFSL-gudstjänsterna sekularismen, som i många länder är ett viktigt skydd för hbtq-människor, eftersom den ofta hindrar religiösa homofober från att omsätta sina moralreaktionära idéer i praktisk handling.
Att den ledande hbtq-organisationen uppträder på detta djupt ohederliga och diskriminerande sätt är en skam för hbtq-rörelsen. Det är särskilt betänkligt som denna rörelse ofta fungerar som trendsättare.
Jag bestrider inte att regnbågsgudstjänster har sitt värde, men de bör hållas av EKHO, Ekumeniska gruppen av kristna hbtq-personer, och andra kristna organisationer, och inte av det programmatiskt icke-religiösa RFSL.