tisdag 3 april 2018

Qx får "gult ljus" om att sd varit emot alla HBTQ-reformer.


Qx-skribenten Pär Jonasson intervjuar sd-ledaren Jimmie Åkesson i nya numret av tidningen. Han gör generellt ett bra jobb när han pressar den främlingsfientlige och HBTQ-negative politikern. Men vissa saker är fel. 

Därför rycker jag ut nu som fakta-kollare. Har Pär Jonasson rätt? Jag har i detalj granskat partiers (även utanför riksdagen) HBTQ-politik (som det kallas idag) i decennier och gjort många rapporter. Om vi tar de 30 principiellt viktigaste HBTQ-reformerna som genomförts sedan sd bildades 1988 har partiet varit emot 28 när de genomfördes. Inte nog med det, de har ibland drivit att redan genomförda reformer ska avskaffas, de flesta av dem har sd dock accepterat när de väl införts.

Sd röstade för förstärkt diskrimineringslag 2016.

Det finns dock alltså två undantag. Det tydligaste är när riksdagen i enighet röstade för att arbetsgivare och utbildningsanordnare skulle bli skyldiga att förebygga alla sju diskrimineringsgrunderna.  Sd var inte drivande utan tvekade men ställde sig bakom reformen när riksdagen behandlade regeringens proposition om den.

När riksdagen införde en sammanhållen diskrimineringslag 2007 som medförde att bl.a. transpersoner skulle få skydd emot diskriminering kontaktade jag sd som förklarade sig vara för det. De var dock inte representerade i riksdagen och lämnade inte info offentligt om sitt stöd

Qx-redaktionen borde om man ska vara noga kommenterat att sd nästan aldrig backat upp HBTQ-reformer. Men eftersom det är så nära sanningen ger jag det gult ljus.

Om att sd i Svenska kyrkan är aktiva motståndare till samkönade vigslar.

Sd röstade vid kyrkomötet 2009 förvisso emot att Svenska kyrkan skulle viga samkönade par. Men de har aldrig lämnat förslag om att avskaffa reformen. När ultrakonservativa kyrkogruppen Frimodig kyrka några år senare gjorde det fick de dock stöd av sd. Kyrkogruppen Kristdemokrater i Svenska kyrkan hade långa interna debatter men beslutade till sist att rösta med majoriteten, låta systemet vara kvar. Efter det har sd inte gjort något för att avskaffa reformen.

Jon Voss som gjort "fakta-delen" till intervjun borde gjort det där research-arbetet inför intervjun. Där får han rött ljus.

I övrigt gör båda en lysande granskning av sd och får grönt ljus. 

Jag är förvånad att Jimmie Åkesson är så ärlig i sin HBTQ-negativa attityd.  

Han får här chansen att äntligen nå ut direkt till massor av HBTQ-personer. Och han missar det totalt. Bland alla hans besynnerliga kommentarer vill jag bara lyft ut en. Om Prideparader. Senaste paraden i Malmö som jag besökte var för några år sedan. Det fanns tydligen ca 5000 besökare. Bland dem hittade jag 1 (en!) man med nakna skinkor. Jag har aldrig sett någon som hållit i en dildo i en parad, och har varit på flera sådana i Stockholm också  Nu vill jag egentligen inte gynna dem men hade jag varit partiledare för sd (vilket jag tack och lov inte är) hade jag kommenterat.
... Som konservativ vill jag värna svenska folket oavsett sexuell läggning, Jag förstår att HBTQ-personer vill protestera emot våld och hat och där håller jag givetvis med er. Men det riskerar bli för mycket fokus på sexualiteten i sig och därför är jag tveksam inför den typen av manifestationer. Men vi respekterar givetvis demonstrationsfriheten....
Istället fokuserar Åkesson på icke-existerande dildoar. Ridå.


Uppdatering 1.

Sd:s presskansli.

Alltså har sd ingen fungerande presstjänst som förbereder sin ordförande med fakta och argument inför intervjuer i rikstidningar? Jag skulle aldrig få för mig att rösta på högerpopulistiska sd men framför det av ren barmhärtighet till partiet. ;-)

Uppdatering 2.

Rättelse.


Det är Jon Voss, ansvarig utgivare för Qx och politisk skribent som gjort "faktadelen" till intervjun i tidningen. Där är Pär Jonasson oskyldig, han har i princip gjort en oklanderlig intervju. Jag har ändrat det i bloggposten. Båda har dock gjort lysande insatser i granskningen av sd i övrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar