onsdag 18 april 2018

Jag ger frukt till en romsk tiggare trots det är emot mina principer.



Jag har som princip att inte ge pengar till EU-migranter. Det löser inga problem egentligen. Håller dessutom med finansminister Magdalena Andersson (s) om att pengarna riskerar gynna människohandel. Dock är jag emot ett generellt tiggeriförbud både nationellt och kommunalt. Det vore en kraftig inskränkning i den västerländska friheten.

För några år sedan konstaterade jag att en ung man satt utanför en butik där jag ofta handlar. Han ser bra ut men i övrigt brydde jag mig inte om honom. Men så småningom började vi hälsa på varann. Senare hade vi en viss kommunikation vilket inte var enkelt eftersom han varken kunde svenska eller engelska. Till sist klarade han dock att avslöja att han är rom från Rumänien, har en fru och några barn där.

Jag har inte lämnat min princip.

Har förklarat för honom att han måste lära sig svenska om han vill stanna här. Ibland ger jag honom frukt. Men han är själv generös. När han hade fått lunch i en kartong från Stadsmissionen pekade jag på den för att förklara att det var bra och då räckte han fram den till mig. Trodde att jag ville ha den. Trots att han väl behövde den själv.

Jag har egentligen inte lämnat min princip om att inte ge något till EU-migranter. Valentin har blivit en bekant till mig. 

Och det är i den egenskapen jag ger honom frukt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar