måndag 20 mars 2017

Rasist trakasserade mig i Malmö.



När jag igår passerade Värnhemstorget nära min bostad i Malmö city mötte jag en etniskt svensk medelålders man. Jag känner inte honom men han har tydligen följt min tidigare politiska karriär i Folkpartiet (idag Liberalerna). Jag var bl.a. kommunfullmäktigeledamot i Malmö, integrationspolitisk talesperson för fp-Malmö och regionfullmäktigeledamot i Skåne 2002-2006. Han har börjat diskutera politik när vi mötts på stan. Redan för flera år sedan förklarade jag att jag lämnat partipolitiken 2007.

Igår blev det dock värre än tidigare. Han hånade mig igen. Jag försökte förklara för honom att jag inte är intresserad att diskutera med honom och kommenterade så småningom "du är en bitter rasist". Då gick han fram och spottade på mig. Jag spottade tillbaka men gick därifrån sedan. Det ångrar jag efteråt, jag borde smällt till honom men jag blev så förbluffad.

Första gången jag blivit trakasserad som (f.d) politiker.

Det ironiska är att jag aldrig någonsin blev trakasserad (förutom ett fåtal konstiga telefonsamtal) när jag var politiker. Först nu, 10 år efter att jag lämnat partipolitiken, är det någon som trakasserar mig för mitt politiska engagemang.

Enligt den här mannen har jag - som tidigare politiker - förstört landet genom invandringspolitiken. Trots att när jag var partipolitiskt aktiv verkligen inte alltid var "pk". Många har vittnat om hatet från högerpopulist-människor (sedan är det även en del som hatar som är från vänster). Det finns besinningslösa rasister i Sverige. Jag har hittills inte drabbats av det. Men igår blev det verkligt.

Har försökt lugna honom med att jag sedan några år är för en stram flyktingpolitik och sedan decennier är för mer krav på nya invandrare. Men det har inte hjälpt. Människan är som en symbol för högerpopulist-hatet. Sakargument når inte fram. Om han beter sig sådär emot mig hur kan han då inte göra emot de som idag är för en generös flyktingpolitik. Eller fri invandring närmaste åren. Jag håller inte med dem, men folk som är för det ska givetvis inte bli trakasserade för den skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar