måndag 6 mars 2017

Johan Hilton reducerar folk från minoriteter till offer.


Dagens nyheters kulturjournalist Johan Hilton (bilden) är kontroversiell. Inget fel i det. Även jag är kontroversiell. Men vi har mer gemensamt än så. Vi är båda bögar, kallar oss liberaler, har koll på historien för den grupp som idag kallas HBTQ, är aktivistiska och ibland fräna i debatter.

Intressant är att bland de recensioner jag publicerat här på bloggen har ingen fått så många "direkt-klick" som min bedömning av Johan Hiltsons bok Monster i garderoben. Många har sökt sig till den, inte bara när jag publicerade min recension 2015 utan även i flera omgångar efteråt. Även min bloggpost (2010) Johan Hilton bagatelliserar Heterohatets dag har många sökt efter även senare. .

De som förnekar diskriminerande strukturer har fel.

Jag och Hilton är nog relativt nära varann på den ekonomiska höger-vänster-skalan. Någonstans i mitten. Men däremot har vi totalt olika attityder när det gäller krav och skyldigheter för personer i minoritetsgrupper. Och jag tror det är just den konfrontationen som gjort min kritik emot honom intressant. 

Först ska det förtydligas att jag precis som Johan Hilton hävdar att det verkligen finns diskriminerande strukturer i samhället. Strukturer som statistiskt (på gruppnivå) i Sverige gynnar män, heterosexuella, etniska svenskar, medelålders etc. En del konservativa-nyliberaler förnekar att det ens finns sådana strukturer.

Islamismen är största hotet emot HBTQ-personer i Västeuropa.

Problemet med Hilton är att han är extrem när det gäller att göra minoritetsgrupper till bara offer för de där strukturerna. Medan jag tydligt hävdar att varje individ har ett eget ansvar. Att kravlöshet gentemot folk från minoriteter är nedlåtande och verkligen inte ett tecken på tolerans. Att tydliggöra att många heterosexuella etniskt svenska medelålders män inte känner igen sig i att de är hemskt privilegierade, många av dem är arbetslösa, sjukpensionärer,  har dålig ekonomi etc.

Att Johan Hilton som individ har ofantligt mycket mer makt som kulturjournalist på Dagens nyheter än de flesta sd-sympatisörer. Att islamismen (politisk islam) faktiskt är det största hotet emot HBTQ-personer i Västeuropa idag. Även om högerpopulismen förvisso inte ska bagatelliseras. I Sverigedemokraternas Sverige förlorar bögar möjligheten att bli prövade som adoptivföräldrar, i islamisternas samhälle - kolla Iran och Turkiet.

Hilton kritiserar ensidigt "vita heterosexuella män". Det gör inte jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar