söndag 17 maj 2015

Måns Zelmerlöw ljuger om sitt värdskap för gaygalan 2015.


Måns Zelmerlöw (bilden) lämnade heteronormativa kommentarer i ett avsnitt (som sändes i början av 2014) i  TV-serien Pluras kök. Jag publicerade en bloggpost om det då.  Det var alltså innan han tidigare i år vann den svenska uttagningen till Eurovision song contest som kommer sändas närmaste veckan. Jag hade inte planerat att skriva något mer om det. Men Zelmerlöw visar i en ny intervju i Dagens nyheter att han ännu inte fattat varför hans tidigare kommentarer om samkönade relationer var fel.
Det är Ronny Larsson som håller i schemat. Han är till vardags redaktör på tidningen QX, men är inkallad som turné-ledare under resan till Amsterdam. Det finns skäl till att just han fått uppdraget. Måns Zelmerlöw ska uppträda på det årliga fan-eventet Eurovision in concert, och Ronny Larsson har bevakat Eurovision och Melodifestivalen i många år och kan scenen. Dessutom har QX hbtq-inriktning, och den specialkunskapen kan behövas. Homofobiskandalen ska hanteras. I mars 2014 gästade Måns Zelmerlöw tv-programmet ”Pluras kök”. Artisten Miriam Bryant var också där, och det var i ett samtal mellan dem som ordet ”avvikelse” nämndes. ”Du menar att homosexualitet är en avvikelse?” frågade -Miriam Bryant. Måns Zelmerlöw svarade: ”Ja, det menar jag. Jag -menar inte att det är något fel över huvud taget. Men det -naturliga är ju att det är en man och kvinna som gör barn ihop. Och därmed får hela arten att fortplantas.” Det blev rubriker. Ordföranden för RFSL riktade stark kritik. Måns Zelmerlöw pudlade i Aftonbladet: ”Jag tycker att all form av kärlek är lika mycket värd. Däremot använder jag ett väldigt klumpigt ord som avvikelse där jag i stället borde sagt att det är mindre vanligt”, sade han till tidningen. Efter ett tag blåste stormen över. Måns Zelmerlöw programledde Gaygalan i januari i år, för andra året i rad. Under hans segertåg i Melodifestivalen var det knappt någon som tog upp ”Pluras kök”-skandalen. Det hela verkade förlåtet och glömt. Tills internationella medier snappade upp saken, vill säga. I mitten av mars spreds den årsgamla historien återigen som en löpeld – via Twitter och i schlagerbloggar, tills det nådde dagspressen. Brittiska The Independent: ”Sverige har valt en sångare som har fällt homofoba kommentarer som representant i Eurovision.... Men det dröjer innan Jens Geerts från Out TV tar upp frågan, ursäktande. Hur var det egentligen med din homofobi? Måns Zelmerlöw svarar. – Orden jag letade efter var ”mindre vanligt”, men i stället använde jag ett ord som har negativa associationer. Jag ångrar det och har försökt visa tydligt var jag egentligen står. Tidigare i år var jag värd för den svenska Gaygalan, och... Jens Geerts nickar medan han lyssnar, och avslutar intervjun med att säga att han ska rösta på Måns. Stämningen är god. Senare på eftermiddagen frågar jag Måns Zelmerlöw hur han upplevde intervjuerna. – Jag har väntat på att frågan om homofobi skulle komma. Det var elefanten i rummet. Jag var glad när den kom, att jag fick prata om det en gång åtminstone. Det är en rätt liten värld bland journalisterna som är här, de läser varandras grejer. Så nu får jag ut det i det här sammanhanget också. Och kan förhoppningsvis få slut på diskussionen, säger Måns Zelmerlöw.
Ledande Qx-anställd har ekonomiska intressen ihop med Måns Zelmerlöw.

1. Vi kan konstatera att Ronny Larsson (som för övrigt skrev "ledarartikeln" i senaste numret av tidningen Qx) alltså har tydliga ekonomiska intressen i det här dramat. Ronny Larsson har ihärdigt försökt tona ner fadäsen från Zelmerlöw.

2. Det är ofattbart att Måns Zelmerlöw till DN-journalisten sprider en lögn om att han ledde gay-galan tidigare i år. Det var Sissela Kyle (som för övrigt var rolig) som var konferencier. Zelmerlöw var inte ens utdelare av något pris utan satt bara i publiken.

3. Zelmerlöw har bett om ursäkt för en sak. Att han använde avvikande om samkönade relationer och inte mindre vanliga. Hade det varit enda problemet med hans kommentarer borde vi kunnat lämna debatten. Alla kan ibland göra en klumpig kommentar. Det som är besvärande för Måns Zelmerlöw är dock att han inte bara gjorde ett misstag om ett ord utan att hela hans resonemang är suspekt. 

Måns framför unkna teorier.

Expressen hade en artikel om Zelmerlöws kommentarer..
Jag tror att mannen föds med en automatisk dragningskraft till honan, och kvinnan likaså, säger Måns medan de andra middagsgästerna blir tysta. – Så måste det väl vara någonstans, förtydligar han....
Notera att Måns Zelmerlöw inte bett om ursäkt för det här trots att det faktiskt är både okunnigt och absurt heteronormativt. Han hävdar inte att de flesta föds heterosexuella utan att alla gör det, "automatiskt". Forskaren Simon LeVay från USA har visat att det kan finnas vissa genetiska skillnader mellan homosexuella och heterosexuella statistiskt (vilket betyder att inte alla i respektive grupp är likadana men att det finns skillnader på gruppnivå). Att Måns Zelmerlöw, som hävdat han är HBTQ-vänlig, för fram teorierna igen är absurt.
– Så du menar att homosexualitet är en avvikelse då helt enkelt? – Ja, det menar jag. Jag menar inte att det är något fel överhuvudtaget. Men jag tror, det naturliga är ju att det är man och kvinna som gör barn ihop och därmed får hela arten att fortplantas, säger Måns. De andra gästerna reagerar med att ställa motfrågor - ännu en gång. – Det är väl fullt lika naturligt att man och man vill ligga med varandra, eller kvinna med kvinna? säger Miriam. – Nej, det är inte lika naturligt, om vi ser till… I och med att de inte skapar barn ihop, säger Måns.
Några reflexioner.

1. Vad är naturligt? Är det sådant som finns i naturen bland djur? Då är homosexualitet lika naturligt som heterosexualitet eftersom båda har hittats bland tusentals djurarter av forskare. Med reservation för att människors beteenden och definitioner inte enkelt kan överföras på djur. Det finns dock trofasta relationer mellan djur av samma kön och även sexuella.

2. Om människor skulle bete sig "naturligt" borde vi bo i hyddor, definitivt inte använda internet och annan modern teknisk utrustning. Det är biologiskt naturligt för människor att röra sig varje dag, alltså funkar inte de flesta jobben att vara stilla i flera timmar på en arbetsplats. Heterosexuella killar och tjejer borde gifta sig och skaffa barn före 20 års ålder (det var normen fram till för 100 år sedan) aldrig använda preventivmedel, aldrig idka oralsex eller andra sexuella varianter som inte kan orsaka barn. Hur många heterosexuella lever naturligt idag?

3. Forskning visar att människans ursprung förmodligen är från centrala Afrika. Orsaken till att det finns vita människor var en anpassning till ett annat klimat i Europa. Med Zelmerlöws resonemang är det alltså biologiskt onaturligt för svarta personer att bo i Europa. Kommer Zelmerlöw att framföra det när han är i TV igen?

Nej, jag tror inte Zelmerlöw är homofob. Han respekterar säkert homosexuella och bisexuella personer och har inget emot samkönade relationer. Men han var typiskt heteronormativ i sitt resonemang.

Min favorit är Estlands bidrag

Vad jag tycker om Måns låt? Den är inte min favorit och det har inget som helst med hans tidigare kommentarer att göra. För en bra låt är en bra låt även om jag är kritisk emot den eller de som sjunger den. Men den förtjänar hamna bland de 10 första.

Min favorit är Estlands bidrag. Det är "brittisk" (även om den är från Estland) pop. Jag gillar svärtan i den. En tidig morgon lämnar en kille sin flickvän - av hänsyn till henne därför att hon ska slippa ett tragiskt avsked. Men hon är givetvis ledsen...

Två länder i år har videos till sin respektive låt där samkönade relationer finns eller antyds. Och - håll i er nu - det är Litauen och Serbien. Från Serbiens bidrag antyds både en lesbisk och en bög-relation ca 2.25 in i videon. En låt som för övrigt handlar om rätten att få vara vem man är. När det gäller Litauens bidrag är det i videon par som kysser varann, bland dem ett bög-par.


Uppdatering 1.

Därför har årets gay-gala betydelse för dramat med Zelmerlöw.

Givetvis är en alternativ möjlighet att journalisten från Dagens nyheter, Hanna Fahl, misstolkat det Zelmerlöw framfört om när han varit konferencier för Qx gaygala. Men då förtjänar Hanna Fahl skarp kritik för att hon inte frågat en andra gång om det verkligen var i år som Zelmerlöw ledde gay-galan. Orsaken till att det har en betydelse i berättelsen är att det är första och hittills enda gay-galan som arrangeras efter Zelmerlöws heteronormativa kommentarer blev kända. Mitt tips är att syftet just är att Zelmerlöw låtsats han blivit "förlåten" genom att efteråt få vara konferencier för en gay-gala i Sverige men det är faktiskt inte sant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar