måndag 1 april 2013

Annie Lööf förtjänar beröm för sitt mod - och Expressen kritik.

En del av er har säkert läst det redan. I måndagens upplaga av Expressen berättar Annie Lööf om vem hon egentligen är. Eller rättare sagt varit. Redan på söndagkvällen lades nyheten ut på Expressens hemsida, artikeln är här. Och jag är mycket kritisk emot Expressens försök till sensationsjournalistik "Annie Lööf berättar om sin mörka hemlighet". Precis om det vore något skamligt att vara transperson. Tvärtom förtjänar Annie Lööf en eloge för sitt mod att berätta om sin utveckling från man till kvinna. Från Arne Johansson till Annie Johansson och sedan Annie Lööf. Om nu Expressen förtjänar kritik har Svenska dagbladet nyss publicerat en mer nyanserad artikel
Annie Lööf har varit kontroversiell politiskt senaste månaderna. Kritiken har varit hård internt mot hanteringen av idéprogrammet i Centerpartiet. Därför kan det tyckas vara udda att hon just nu berättar om sin situation. 

 - Det här är inget nytt men jag har inte velat ta fokus från den viktiga politiska debatt vi haft i Centerpartiet. Hade jag gått ut med det här i höstas hade det riskerat att bli det viktigaste debattämnet istället för hur vi vill skapa ett friare Sverige. 

Men du måste bli den första partiordföranden i Sverige, kanske i världen, som går ut med att juridiskt ha bytt kön. Hur känns det? 

- Det är givetvis omtumlande men jag har haft stöd bland mina närmaste i partiet som känt till det här något år. Och givetvis från min man. 

På tal om din man, hur ser han på det här? 

- Det där är något vi hanterar privat vilket jag hoppas du respekterar det men vi är öppna mot varann. Brett stöd i partiet. 

Varför gå ut med det just nu? 

 - Vi i Centerpartiet har haft en spännande debatt om hur vi kan göra Sverige till ett liberalare, friare samhälle. Att jag är som jag är bara ett tecken på vad vi i Centerpartiet vill. Vi tror på mångfald och tolerans. När jag fick stöd för partistyrelsens förslag till idéprogram kände jag tiden var mogen att berätta det här. 

En del politiska journalister har noterat att Annie Lööw går in på presskonferenser leende, välsminkad och oklanderligt klädd. Nästan som om hon vore en dragshowartist. Och det har hon faktiskt varit. 

- Min förebild är dragshowartisten Ru Paul från USA. Fredrick (Federley, redaktionens kommentar) har ibland velat vi skulle göra en turné tillsammans där han är Ursula och jag givetvis Annie. Men det har givetvis bara varit på skämt. Mitt fokus är att få ett mer frihetligt grönare Sverige. 

Svenska dagbladet har sent ikväll gjort en rundringning till ordföranden för c i de olika distrikten. Vi har fått tag i 10 distriktsordföranden. En av dem, Klas-Hulda Transson, distriktsordförande för c i Jämtland är riktigt upprörd. 

- Först vill hon göra om partiets politik vilket dessbättre inte gick igenom, och nu ska hon byta kön hit och dit. Hon har förvandlat vårt fina gamla parti till en dragshow. Jag funderar på att lämna partiet. 

Men från övriga håll hörs bara positiva tongångar. Stureplanscentern hyllar henne. 

 - En total makeover hade behövts i vår politik, nu blev det inte så men det här duger bra som en signal om att vårt parti faktiskt har förändrats, säger Anna Jonsson, ordförande i Stureplanscentern. 

Och hon får stöd från sin chef, Fredrik Reinfeldt (m). 

- Vi har utvecklats som land senaste decennierna. Värderingar har ändrats och som ansvarstagande parti bejakar vi förnyelse. Givetvis stödjer jag Annie. 

T.o.m. Socialdemokraternas ordförande Stefan Löfven är vänlig. Med ett leende på läpparna berättar han. 

- Men låt henne byta kön juridiskt. Det handlar om socialdemokratiska värderingar om jämlikhet. Nu har ju vissa i mitt parti föreslagit att jag själv ska byta kön inför valet 2014 för att vi ska få bättre könsfördelning i partiet och kanske få Sveriges första kvinnliga statsminister men jag har blankt avvisat varje sådant förslag. Men vi får se om det blir omröstning om det på kongressen nu i veckan. 

Har Annie Lööw något övrigt att tillägga? 

- Nja, visst har en del av min kvinnliga kolleger avundsjukt konstaterat att jag är bra på att sminka mig, precis som vi transkvinnor ofta är. Men låt dem vara gröna av avund, vi i c vill se ett grönare Sverige. 

Uppdatering 1.

Givetvis var det här ett aprilskämt vilket de flesta nog fattade men inte alla. Jag har fått privata mail om att "länkarna i bloggposten" inte fungerade. :-)

1 kommentar:

  1. Lite sorgligt att det bara är ett skämt. Jag kan inte utesluta att hon skulle vara mer framgångsrik som smikös

    SvaraRadera