lördag 13 april 2013

HBT-kultur. Ormringen - Birgitta Elvira Holm.

Sommaren 2011 recenserade jag Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm.. Från min recension.
Det här är en av de bästa böckerna jag följt som har ett HBT-tema. Jag rekommenderar den. Och som bonus får du info om hur det var att leva på 1300-talet.
Ormringen är uppföljaren till boken Månskensvargen. Återigen talar vi om 1300-talet i norra Europa. Här förs berättelsen från Norge till Tyskland och sedan Gotland. Elvira Birgitta Holm har återigen gjort en noggrann faktakoll. Sist i boken avslöjas vad olika begrepp från medeltiden handlar om. När man läser den är det nästan som man är i 1300-talet.

Håller då boken måttet? Nja, det beror på vad man jämför med. Den här boken har drygt 600 sidor (sic!). Till en början är den sämre än sin föregångare Månskensvargen. I vissa delar är den tråkig, något Månskensvargen aldrig var. Men mot slutet tar sig boken och blir riktigt spännande. När handlingen utspelas i Visby på Gotland. Det blir nästan en thriller för att tala dagens språk.

Och en fin berättelse när Mikael, en av huvudpersonerna, igen möter den man han älskar, Anselm. Från sid 450.
Anselms händer är varma och varsamma, hans lång fingrar låter mörka lockar och ljusa slingor väva sig om varandra, blandas i nya mönster, svart som sot, vitt som glänsande solblekt lin. 
- Mörker och ljus blandas, som mörkt och ljust blandas i varje människa. Anselm håller upp deras sammanflätade hårslinogr mot ljuset. 
Tunna solstrålar letar sig in genom murgrönan som döljer grottans mynning.
- Ge mig då av ditt ljus, mumlar Mikael. Så kanske mitt mörker skingras. 
Och han drar försiktigt i Anselms hår, drar hans ansikte nära, snuddar vid hans mun med sina varma läggpar. Anselm ler och en het våg av ömhet och åtrå sköljer genom Mikael. 
- Precis här är världens mitt, säger Mikael. Här i din famn, här är min fasta punkt när allting annat flyter. Härifrån kan jag rubba världsalltet! 
- Hur skulle du åstadkomma den bedriften? 
- Med Archimedes hävstång! 
- Ge mig en fast punkt och jag ska rubba jorden. 
- Tillsammans lyfter vi hela världen, säger Mikael ivrigt. 
Anselm sträcker sig bakåt och trevar i högen av kläder. 
- Jag har en hävstång att ge dig. Nej, inte den du tänker på, jo, den också. Men vänta!. Först ska du få se den här! 
En flöjt! 
Den andra huvudpersoner är Ylva som helst vill ha manskläder på sig. Trots att hon är gravid. Och att det var förbjudet och en "synd" på medeltiden att gå klädd i motsatta könets kläder. Och  Mikael som egentligen främst är intresserad av män är pappan. Det blir många bekymmer för dem på sin resa från Norge till Visby.

Det är en lång bok men den tar sig ordentligt mot slutet.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar