fredag 11 januari 2013

Svenskvänlig.


Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.


Jag är mångetnisk. Egentligen. Trots att jag betraktar mig som etnisk svensk. Så här är det. Min farmor och farfar är från Sverige. Min mormor var hårfrisörska i Petsamo på 1940-talet. Finland var då i militär pakt med nazi-Tyskland. Det kan man kritisera dem för men då ska man komma ihåg att Sovjetunionen något år tidigare startat ett oprovocerat anfallskrig mot Finland.

En dag kom en tysk soldat (från Österrike som då blivit en del av Tyskland sedan 1938)  in på den där frisörsalongen. De blev ett par. Min farfar dog i Stalingrad som många andra tyska soldater, oavsett om de sympatiserade med naziregimen eller inte. Jag vill förtydliga att jag varken fördömer min mormor eller morfar (har aldrig träffat någon av dem för övrigt). Den som klandrar dem förstår inte hur det är att vara människa och bli förälskad. Man kan jämföra med samkönad kärlek som också varit tabu.

Varför berättar jag då det här? Varför så personlig? För att poängtera att jag, Bengt Held, som verkligen inte är "PK" och som kritiserar kulturrelativism också har ett mångetniskt ursprung. Precis som många, kanske de flesta, som betraktar sig som etniska svenskar. De flesta av oss är "Sverigevänliga" för att tala sverigedemokratiska.

79 % för homoäktenskap - 65 % för homoadoptioner.

Institutet Yougov publicerade häromdagen sin senaste opinionsmätning bland folk i en del länder i Europa. Resultatet från Sverige.
Do you think same-sex couples should be allowed to get married? 

Should 79 
Should not 14 

Do you think same-sex couples should beallowed to adopt children? 

Should 65 
Should not 22 
Det är alltså fastsällt att en tydlig majoritet av svenska folket är för att samkönade och olikkönade par ska ha samma juridiska rättigheter. Det är svenska folket åsikt. "Verklighetens folk" om man så vill. Men tycker det "Sverigevänliga" partiet Sverigdemokraterna samma sak? Nej, i det program de antog häromåret förtydligade de att de vill avskaffa möjligheten för samkönade par att adoptera (förutom närståendeadoptioner) och avskaffa möjligheten för lesbiska par att bli inseminerade vid kliniker. Trots att all forskning visar att barn i homofamiljer mår lika bra som barn i heterofamiljer. Och att alla barnrättsföreningar idag är för de jämlika lagarna när det gäller samkönade och olikkönade par.

Stödet för homoäktenskap ungefär det dubbla jämfört med andelen som är positiva till en restriktivare flyktingpolitik.

Ibland hävdar sd att politiker borde lyssna mer på vad folk egentligen tycker. Så låt oss då granska vad svenska folket tycker om diverse förslag.

Att samkönade par ska få ingå äktenskap. 79 %
Att samkönade par ska få adoptera. 65 %
Att Sverige bör införa en mer restriktiv flyktingpolitik. 40 %.

Sd brukar då invända att bara ca 30 % av svenska folket tydligt är emot en mer restriktiv flyktingpolitik. Men andelen som är emot homoadoptioner är 22 % och emot homoäktenskap 14 %. Nu hävdar jag inte att partier slaviskt ska följa opinionsmätningar. Men sd brukar hänvisa till att "eliten kör över vad svenska folket tycker". Då konstaterar jag att en kulturkonservativ elit på sd:s och kd:s kanslier är beredda att strunta i vad 65-79 % av svenska folket tycker. För varken kd eller sd är tydligt för att samkönade par ska ha rätt att ingå äktenskap eller att reglerna för adoptioner eller inseminationer ska vara könsneutrala.

Svenska folket vet bättre än kd och sd. Lika rättigheter stärker samhället, inte försvagar det.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar