tisdag 2 juni 2015

Kampanjen Stoppa machokulturen är heteronormativ.

Fackförbundet Byggnads och branschföreningen Byggcheferna har startat kampanjen Stoppa macho-kulturen. Igår hade Dagens nyheter en artikel om den.
Under tre år, med start våren 2015, kommer vi arbeta målmedvetet för att göra upp med fördomar, myter och machokultur. Vi vill skapa en modern bransch där alla värderas och behandlas lika. Där alla ges samma möjligheter. Våra undersökningar visar att situationen idag är allvarlig. Byggbranschen måste förändras – och det fort. Därför kallar vi det årtiondets viktigaste kampanj. Syftet är att blotta machokulturen, slå hål på myter, väcka tankar och skapa samtal. Vi vill framförallt visa att alla tjänar på en jämställd byggbransch. Män och kvinnor, du och jag, barn och familjer, byggbranschen och Sverige. Men för att ta oss dit måste vi först stoppa machokulturen.
Först vill jag förtydliga att det är ett lovvärt initiativ. Jag är helt emot kvotering men nog är det besynnerligt att andelen kvinnor bland medlemmar i Byggnads tydligen bara är 1 % (sic!). När jag googlar runt på hemsidan för kampanjen konstaterar jag dock att den är extremt två-köns-normativ. Det finns män. Det finns kvinnor. Transpersoner existerar inte. Inte ens i kampanjens "manifest".
Ömsesidig respekt ska vara lika självklart på jobbet som hemma. Vi har inte råd att stöta bort kvinnor och män som inte står ut med en föråldrad branschkultur.
Transpersoner är kanske den grupp som har det tuffast.

Det är bra att kampanjen kommenterar att även en del män lämnar branschen eftersom de ogillar grabbiga och sexistiska attityder. Jämställdhet handlar om att alla ska få slippa inskränkande könsroller. Men hur är det med transpersonerna? Kanske de är den grupp som har det allra tuffast på en byggarbetsplats om de ens vill avslöja sin könsidentitet.

Från kampanjens hemsida om att "alla tjänar på det".
Familjen

Det är fortfarande så att kvinnor tar större ansvar för barn och hushåll. Statistik tyder på att män som är föräldralediga har bättre fortsatt kontakt med sina barn. Familjen, och kanske framförallt män och deras barn, tjänar alltså på en jämnare fördelning av föräldraledighet och VAB mellan kvinnor och män.
Jag har inte några invändningar emot budskapet i sig men det är förvånande att Byggnads och Byggcheferna resonerar här som om familj = kärnfamilj. Samkönade familjer existerar inte.Inte heller de familjer där en eller flera av de som har ansvaret för barn varken definierar sig som man eller kvinna.

Heteronormativitet ofta inte orsakad av intolerans.

Någon kanske invänder att man inte ska döma kampanjens ansvariga för hårt. I synnerhet när de säkert har ett bra syfte och inte menar något illa. Men de flesta som är heteronormativa i Sverige idag är inte det för att de är intoleranta, de har bara inte reflekterat. Byggnads har många gånger annonserat i HBTQ-tidningen Qx. Men de har tydligen problem att mainstreama det budskapet

I rättvisans namn ska det framföras att Lars Bergqvist, ordförande i Byggcheferna och Johan Lindholm, ordförande i Byggnads i en debattartikel i Svenska dagbladet har med följande.
Den svenska byggsektorn har länge brottats med att behålla personal. Det handlar bland annat om kvinnor, HBTQ-personer och människor med utländsk bakgrund – men det är många som inte trivs med den machokultur som råder.
Kampanjansvariga bör också få med HBTQ-perspektivet på hemsidan för Stoppa machokulturen.

HBTQ-personer finns även på byggnadsarbetsplatser.

2 kommentarer:

  1. Bra med konstruktiv kritik! Ska ta upp det till diskussion inför hur vi går vidare med kampanjen.

    SvaraRadera
  2. Hej Kristofer!

    Bra.

    Just här finns det ju absolut möjlighet att justera innehållet i kampanjen. En hemsida kan ju ändras i sitt innehåll redan nu. Bara ett tips.

    SvaraRadera