tisdag 21 maj 2013

Svindyra priser på Bee bar men hur HBTQ-vänliga är de egentligen?


Jag har som princip att inte använda den här bloggen åt personliga vendettor. Det är jag stolt över. Här ägnar jag mig främst åt sakpolitik om HBTQ-rättigheter. Jag har också som princip att inte "sparka på folk som ligger". Men Bee bar ligger inte ner. Verkligen inte. De har funnits i Göteborg i några år och nyss startat en filial i Malmö. Det är ett kommersiellt företag med svindyra priser för sin mat. De som jobbar där tjänar nog ordentligt. De förtjänar att granskas som andra kommersiella företag.

Jag var själv där på premiärdagen. I april. Kom in förväntansfull i lokalen. Trevliga bartenders. Och Markus Gisslén som jag träffat tidigare var där givetvis och hanterade musiken. Jag hälsade på honom (som tidigare Malmöbo har vi träffats på gayställen i Malmö för många år sedan) och frågade om jag fick ställa några frågor till honom eftersom jag eventuellt skulle skriva något om det här på bloggen. Han var stressad av att som DJ hantera musik (och det kan jag respektera) men hänvisade till Jean (som heter Tubetti i efternamn har jag fått veta senare).

En lismande bartender.

Kom fram leende till Jean som stod i dörren och hälsade på gäster. Redan då tyckte jag det fanns ett lismande drag över honom. Något som tack och lov sällan finns bland bartenders i Malmö men som jag sett bland en del gaykrogar i Stockholm. Ni vet det där beräknande "är det det där en viktig person som jag ska ägna tid åt eller inte, som kan göra att jag tjänar mer pengar eller får en kontakt som gör det möjligt att göra det". Det var bara en intution men det bekräftades när jag frågade honom om jag fick ställa några frågor. "Nej, jag har inte tid, kom igen en annan dag". "Inte tid, men jag kan stå här bredvid dig och fråga dig när ingen kommer in" svarade jag. Nej, det funkade inte sa han.

Gick tillbaka till Markus som hänvisade till en annan man, en medelålders man, som också var delägare. Han svarade vänligt på mina frågor, jag köpte en öl och gick sedan därifrån. Jag berättade hur trevligt det var att Malmö äntligen fått en HBTQ-bar som har öppet varje dag.

Bartendern bad om ursäkt.
 

Någon vecka senare besökte jag stället igen. Då var det ESC i Malmö och lokalen var fullsatt med matgäster. Jag frågade en bartender, en lång blond kille, "alltså blir ni inte ganska stressade av att ha så mycket att göra" sa jag med ett leende. Han bara viftade med handen och gick vidare. Jag frågade då en annan bartender samma sak som vänligt förklarade att han gillade det. Jag konfronterade bartendern som betett sig otrevligt och han bad mig om ursäkt. Nu var det två saker som var negativa men mitt resonemang var att ge stället en chans. Och den långe blonde killen hade faktiskt bett mig om ursäkt.

Igår hade jag varit och druckit två öl på ett annat ställe och kom till Bee bar sent på kvällen. Hade pratat med bekanta tidigare på kvällen och tyckte det var trevligt. Började snacka med killen bredvid mig på barstolen efter att jag hört honom säga något om Malmö och att han inte gillade schlager. Då sa jag på skämt "vadå är du inte en riktig bög". Han skrattade och jag frågade "om han var hetero om jag får fråga det" och han svarade ja. Inget problem för mig, gillar gäster på en bar av olika kön och sexuella läggningar. Då sa jag kommentaren "men du kan vara en bra människa även om du är hetero". Och snubben (som tydligen hade arabiskt ursprung eller liknande blev sur vilket jag aldrig varit med om tidigare). Jag har dragit det skämtet tidigare och även en del av mina palestinska kompisar har skrattat åt det.

Jean blandade sig i.

Nu är det här alltså på en bar som inriktar sig som HBTQ. Där det är så centralt att de kallar sig "straightfriendly". Jag frågade snubben "men vad gör du här om du inte klarar ett sådant skämt för att du är hetero". Hittills var det här ingen extrem kväll. Vi har olika humor och kan göra upp om det. Det ställe där vi är ska inte få klander för det. Missuppfattningar kan det bli. Och killen bad mig om ursäkt senare för att han reagerat mot något som inte var illa ment.

Men då blandade Jean (men sin arroganta min vilket han alltid haft när jag sett honom) och berättade  att alla oavsett sexuell läggning är välkomna här vilket jag helt håller med om. Jag vet det finns heterofobi bland vissa HBTQ-personer. Det har gått så långt att en av de populäraste grupperna hos HBTQ-communityt är "Inga heteros på Qruiser" eller något liknande. Jag har tydligt markerat emot det. Att utestänga heteros från diverse forum är lika fel som att utestänga homos. Och förresten vem drar gränsen? En kille som kallar sig hetero kan ju vara bi men ännu inte accepterat sin sexuella läggning.

Ingen ödmjukhet.

Men ska inte en heterokille tåla ett skämt på Bee bar "du kan vara en bra människa ändå, även om du är hetero". Jag försökte förklara att om jag går på ett ställe där de flesta gäster har svart hudfärg får jag acceptera om någon skämtar "du kan vara bra trots du är vit". En enkel twist om att normen i samhället är en heterosexuell vit man.

Jag påtalade för Jean att den som driver ett ställe bör vara ödmjuk inför sina gäster. Kunden har inte alltid rätt men jag vänder mig emot Jeans aggressiva attityd när jag påpekade att jag måste väl få säga att någon som går på en mixad bar ska kunna tåla ett skämt som "du kan vara bra trots du är hetero". Men Jean vägrade acceptera det. Jag konfronterade honom med att säga "du jobbar just nu, du får betalt av att människor som jag köper saker här, du är inte en privatperson utan du ska tåla något mer i din yrkesroll". Han tittade på mig som om jag sagt något helt nytt "nej, jag ska inte ha mer tålamod än mina gäster". Förbluffande.
 

Svindyra priser på Bee bar.
 

Bee bar har priser som närmast liknar ocker. Bland deras 30-tal rätter är det 1 (en) som kostar mindre än 100 kronor. Jag har testat någon rätt och hört bekanta som också gjort det. De smakar synnerligen mediokert, inte dåligt men verkligen inte värt sitt pris. Om du ska äta en huvudrätt och ett glas vin eller öl till kostar det ca 300 kronor. Stället har också problem med att få folk till lokalen. Det var mycket folk när det var ESC men det var glest när jag var där igår.

Jag har kontaktat ledningen för Bee bar om en kommentar och ursäkt men de har hittills inte svarat. Jag har förtydligat för dem att om de inte svarar senast 16.00. idag kommer jag publicera en bloggpost vilket jag nu gjort.

Nu ska jag snart på fotbollsmatch. MFF mot ett tyskt lag. :-)


Uppdatering 1.

En av Bee bars ansvariga kommenterar äntligen.

Har publicerat min kritik på Bee bars fb-sida och en del människor som har slickat sig bruna på tungan bland de som gillar Jean. T.o.m. har jag fått Ulf Olsson (en av grundarna) att lämna en kommentar där. Det är bra, han för som första personer på fb-sidan en seriös debatt i alla fall. Bl.a. skriver han.
Diskussioner och skämt som sker på annans bekostnad, riskerar alltid att göra svårare för den utsatta personen att bejaka sina egna eventuella försök (ex komma ut) att ta steg framåt i en för sig utlämnande och krävande process.
Vänta nu igen. Jag sa "du är hetero, men kan vara en bra människa ändå". Hur det kan vara ett skämt på någon annans bekostnad eller försvåra hens komma ut-process är för mig en gåta. Hade jag varit på en bar där de flesta är svarta och någon sagt "du är vit men kan vara en bra människa ändå" hade jag lett mot hen och sagt "du är svart men kan vara en bra människa ändå".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar